شناسایی یک شهر زیرزمینی در اردستان

شهردار اردستان با بیان اینکه در زیر شهر اردستان یک شهر زیرزمینی وجود دارد، گفت: شهر زیرزمینی اردستان شبیه شهر زیرزمینی نوش آباد است، اما میراث فرهنگی نمی‌گذارد ما آن را اعلام کنیم، این شهر زیرزمینی را شناسایی کرده‌ایم و حتی تعدادی از راه‌های زیرزمینی از منازل مردم به این شهر راه دارد، آثاری از دوره ساسانیان در حال مدفون شدن هستند.

شهردار اردستان با بیان اینکه در زیر شهر اردستان یک شهر زیرزمینی وجود دارد، گفت: شهر زیرزمینی اردستان شبیه شهر زیرزمینی نوش آباد است، اما میراث فرهنگی نمی‌گذارد ما آن را اعلام کنیم، این شهر زیرزمینی را شناسایی کرده‌ایم و حتی تعدادی از راه‌های زیرزمینی از منازل مردم به این شهر راه دارد، آثاری از دوره ساسانیان در حال مدفون شدن هستند. محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص طرح بازآفرینی و حواشی میراثی به وجود آمده پیرامون آن در شهرستان اردستان، اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری در دولت یازدهم و دوازدهم مصوب و پیگیری شده که در سطح استان و شهرستان ها و به دبیری شهردار شهرستان مرکزی اجرایی می شود و شهرستان اردستان در این طرح یکی از شهرهای پیشرو در استان اصفهان بوده که هم از نظر طراحی و هم اجرا با بررسی همه جوانب تاکنون پیشرفته است.
وی با بیان اینکه از بهمن ماه گذشته با ابلاغیه ستاد بازآفرینی شهر این موضوع در اردستان آغاز به کار کرد، ادامه داد: طرح بازآفرینی اردستان پنج محور دارد که بر اساس آن بافت فرسوده، بافت تاریخی و بافت حاشیه نشین شهری باید ساماندهی و بهبود پیدا کند و اقامتگاه‌های ناهمگون و مناطق روستایی الحاقی نیز باید تعیین تکلیف شود که برای این منظور پنج محور در شهر اردستان، چهارمحور در شهر زواره و یک محور در شهر مهاباد تعریف شده است.
شهردار اردستان با اشاره به اینکه قبل از اجرای محور اول در شهر اردستان 12 جلسه برگزار شده است که همه مدیران از جمله مدیر میراث فرهنگی شهرستان نیز در آنها حضور داشته و صورتجلسه‌ها را نیز امضا کرده است، تصریح کرد: محور اول آغاز شد و برای هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی نیز حرکت آرام به پیشرفت در خرداد ماه سال جاری میراث فرهنگی در یکی از جلسات برای دیواره‌های مسجد جامع و مناطق حساس باستانی درخواست مجوز کرد و ما نیز قول دادیم که در نزدیکی دیواره ها و مناطق حساس میراثی با مجوز حرکت کنیم.
حیدری با بیان اینکه طبق قول‌هایی که میراث فرهنگی داده بودیم حتی به کاروانسرای مخروبه جنب مسجد نیز دست نزدیم، تاکید کرد: حتی ما پا را فراتر از قول‌هایمان گذاشتیم و به عمق هم نرفتیم چراکه احساس می کردیم در عمق مناطق شهری اردستان به خصوص در اطراف مسجد جامع امکان وجود مناطق باستانی است.
وی ادامه داد: اطمینان داریم که در زیر شهر اردستان یک شهر زیرزمینی وجود دارد و در خصوص آن با پژوهشکده میراث فرهنگی نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفت و منتظر مجوز هستیم. همچنین برای کاروانسرا و تپه خاموش نیز در خواست مجوز کاوش داده ایم.
شهردار اردستان اظهار کرد: حرکت های ما با استانداردهای میراث ‌فرهنگی مطابقت دارد و حتی درخواست‌های مجوز برای کاوش و مجوزهای دیگر از میراث فرهنگی را نیز مدام ارائه کرده‌ایم.
حیدری در خصوص تخریب یک حجره و حواشی پیرامون آن گفت: حجره در یک طول 60 متری بود و درصد زیادی از آن تخریب شد و فقط چند متری از آن باقی مانده بود، اما افرادی ناآگاه به این ساختمان ضربه زدند و از حالت پایدار خارج کردند و مجبور شدیم که آن را تخریب کنیم، آقای طاهری معاون میراث فرهنگی استان نیز خودشان اعلام کردند که این حجره ارزش تاریخی ندارد، اما باید دلیل تخریب پیدا و بازسازی آن در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه امروز پیگیر هستیم تا بازآفرینی شهری اردستان به سر منزل مقصود برسد، تاکید کرد: محور دوم بازآفرینی شهری اردستان در اطراف قنات دو طبقه اردستان است برای شروع فعالیت درخواست‌های خود را به استان و شهرستان ارائه کرده‌ایم و در جلسات عنوان کردیم با توجه به میراثی بودن منطقه هرکسی راهنمایی دارد و مسیر درست را می‌داند ما راهنمایی هایش را قبول داریم، یونسکو و میراث فرهنگی هرچه راهکار دارند را ارائه دهند خواهیم شنید و طبق آن حرکت می‌کنیم، اما از ابتدای پاییز محور دوم بازآفرینی شهری در اطراف قنات دو طبقه اردستان اجرایی می شود.
شهردار اردستان با بیان اینکه من به میراث فرهنگی معتقدم، گفت: شهر زیرزمینی اردستان شبیه شهر زیرزمینی نوش آباد است، اما میراث فرهنگی نمی‌گذارد ما آن را اعلام کنیم، این شهر زیرزمینی را شناسایی کرده‌ایم و حتی تعدادی از راه‌های زیرزمینی از منازل مردم به این شهر راه دارد، آثاری از دوره ساسانیان در حال مدفون شدن هستند که باید از زیر خاک خارج شوند تا بتوانند در معرض دید قرار گیرند.
حیدری تصریح کرد: توسعه و پیشرفت اردستان با توجه به گردشگری و میراث فرهنگی اتفاق خواهد افتاد. مسجد جامع، قنات‌ها، کاروانسراها و محوطه بازار و مسجد امام حسن(ع) که قدمتی هزار ساله دارد که یکی از گلدسته‌هایش نیز تخریب شده است آثاری هستند که می‌تواند گردشگری را رونق و به واسطه آن شهر اردستان را به سمت توسعه پایدار حرکت دهد.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان شهردار اردستان اجازه نمی‌دهم تخریبی در میراث فرهنگی رخ بدهد چراکه این میراث باید حفظ و برای رونق شهر به کار گرفته شود چراکه این میراث فرهنگی امید اقتصاد شهری اردستان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار