مسافربرهای اینترنتی در فرودگاه جریمه می‌شوند

سال گذشته بود که پای تاکسی‌های VIP آریو به فرودگاه اصفهان باز شد تا جایگزین تاکسی‌های قدیمی شود، اما امروز رانندگان این تاکسی‌ها از شرایط کاری خود نارضی‌اند.

سال گذشته بود که پای تاکسی‌های VIP آریو به فرودگاه اصفهان باز شد تا جایگزین تاکسی‌های قدیمی شود، اما امروز رانندگان این تاکسی‌ها از شرایط کاری خود نارضی‌اند.

به گزارش ایمنا، « تعداد تاکسی‌های فرودگاه زیاد است، هر راننده باید پنج تا شش ساعت برای سوارکردن مسافر منتظر بماند تا نوبت‌اش برسد، اگر بر فرض روزی ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشیم، ۳۵ هزار تومان آن هزینه سوخت می‌شود جدا از اینکه هزینه استهلاک ماشین‌مان هم بسیار بالا است.» این روایت تاکسیرانان فرودگاه اصفهان است، رانندگانی که کارشان همانند کارگران روزمزد است با این تفاوت که باید سرمایه‌گذاری چند ده میلیونی کنند.

کرایه‌هایی که دریافت می‌کنند تنها صرف امرار معاش‌شان می‌شود، اما سوال این جا است در روزگاری که رقابت میان تاکسیرانان، مسافربرهای شخصی و شرکت‌های اینترنتی تا این اندازه تنگاتنگ است، یک راننده تاکسی چگونه امرار معاش کند؟

«رضایی» از رانندگان تاکسی فرودگاه از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گلایه دارد: « تاکسی‌های اینترنتی، نان ما رانندگان تاکسی را آجر کرده است، الان درآمد خیلی کمی داریم که خرج ماشین‌مان هم در نمی‌آید.

او از مراحل سخت صدور مجوز تاکسی می‌گوید: «من بخواهیم شغل رانندگی تاکسی را انتخاب کنیم باید از فیلترهای زیادی عبور کنیم: داشتن عدم سوءپیشینه، گواهی سلامت روان و سلامت بهداشت. اما مدتی است که تاکسی‌های اینترنتی خیلی راحت کنار خیابان ثبت نام کرده و مشغول می شوند؛ در حالی که تاکسی باید پلاک و رنگ مشخص داشته باشد.»

معتمدی راننده ۳۸ ساله فرودگاه از خرید تاکسی‌های گران قیمت گلایه دارد:« سال گذشته تاکسی‌های گران قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی را به اجبار به ما فروختند و امروز ما در پرداخت قسط ماشین خود مشکل داریم.استهلاک خودروهای آریو به دلیل اتوماتیک بودن بسیار بالا است، قطعات آن هم در بازار به سختی پیدا می‌شود و اگر خدای نکرده تصادف کنیم، باید تا دو ماه معطل تعمیر آن باشیم، چون قطعات آن کمیاب است.»

کشانی یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: دو سال پیش بود که تاکسیرانی اعلام کرد باید تاکسی‌های فرودگاه لوکس باشد به خاطر همین مجبور شدیم خودروهای جدید آریو را که ۱۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، بخریم؛ قول دادند تاکسی‌های آریو را گاز سوز کنند اما فقط قول دادند. الان درآمد ما بسیار کم است و نمی‌توانیم قسط های ماشین را دربیاوریم چه برسد به اینکه خرجی به خانه خود ببریم.»

او نیز از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گلایه‌مند است: کمتر از ۱۰ دقیقه، با یک ترمز و ثبت نام در یک فرم کاغذی هر کسی به راحتی راننده تاکسی می‌شود، این درست نیست، با فعالیت آنها درآمد ما رانندگان تاکسی فرودگاه خیلی کم شده است در حالی که حق بیمه ۴۰ درصد اضافه شده و نمی‌توانیم هزینه تامین قطعات خودرو را تامین کنیم.»

مسافران فرودگاه چه می‌گویند؟

اما مسافران فرودگاه نیز از قیمت بالای کرایه تاکسی‌های فرودگاه هم گلایه دارند. «ناهید محمدی» یکی از مسافرانی که از پرواز تهران وارد اصفهان شده، می‌گوید: « کرایه تاکسی‌های فرودگاه زیاد است، اما ناچار به استفاده از آنها هستیم چون وسیله دیگری برای رفت و آمد مسافران از فرودگاه به داخل شهر وجود ندارد.»

«علی هادیلو» کارمند یکی از ادارات دولتی تهران که به اصفهان سفر کرده نیز می‌گوید:« تاحد امکان سوار تاکسی‌های فرودگاه نمی‌شوم چون قیمت مسیری که من با اسنپ یا تپسی می‌روم ۱۴ هزار تومان است اما همین مسیر را تاکسی فرودگاه ۳۲ هزار تومان دریافت می‌کند.»

«محمد حیران‌یزدی» از شهروندان اصفهانی است که هر هفته با هوایپما به تهران می‌رود: « قبلا مجبور بودیم از فرودگاه به سمت شهر از تاکسی های فرودگاه با قیمت های دوبرابری استفاده کنیم، اما با آمدن تاکسی‌های اینترنتی دیگر مجبور نیستیم.»

او ادامه‌ می‌دهد: تاکسی‌های فرودگاه فقط در میدان احمدآباد و خیابان چهارباغ‌پایین ایستگاه توقف دارد، در حالی که از شهروندی که بخواهد از سپاهان‌شهر به فرودگاه برود، نمی‌توان انتظار داشت به میدان احمدآباد بیاید و از تاکسی های فرودگاه استفاده کند، خوب قطعا مسافر از تپسی یا اسنپ استفاده می‌کند تا او را با کمترین قیمت از در منزل سوار و در فرودگاه پیاده کند.

مسافربرهای اینترنتی در فرودگاه جریمه می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این خصوص به ایمنا می‌گوید: در حال حاضر ۱۷۰ دستگاه تاکسی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نقل و انتقال مسافران به شهر و بالعکس را انجام می‌دهند.

هادی منوچهری با بیان اینکه قیمت هر کدام از تاکسی‌های فرودگاه با احتساب امتیاز خط ۱۷۰ میلیون تومان است، ادامه می‌دهد: طبق قوانین موجود رانندگان می‌توانند نسبت به نقل و انتقال خودرو تاکسی و امتیاز خط مانند سرقفلی مغازه اقدام کنند، البته طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تاکسیرانی نیز مبلغ اندکی معادل چهار درصد ارزش خودرو را دریافت می‌کند. خرید و فروش خط تاکسی همچون خرید و فروش ملک است، اگر قیمت غیرواقعی مطرح شود کسی خریدار نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان می‌گوید: ارزش افزوده‌ای که برای خودروهای تاکسی در دنیا وجود دارد که بر اساس سه شاخص هزینه، در دسترس بودن و طرح های تشویقی تعیین می‌شود، حال اگر این تاکسی‌ها را نه با مسافربرهای اینترنتی بلکه با تاکسی‌های خطی و آژانس‌های مسافربری مقایسه کنیم هزینه حمل و نقل از فرودگاه به مقاصد مختلف زیاد است، ضمن اینکه مسیر دسترسی مناسبی به فرودگاه در شهر اصفهان وجود ندارد.

منوچهری با اشاره به فعالیت مسافربرهای اینترنتی ادامه می‌دهد: مسافربرهای اینترنتی معمولاً از داخل شهر به فرودگاه می‌روند، اما از فرودگاه با توجه به غیرفعال‌شدن اپلیکیشن مربوطه امکان سرویس‌دهی ندارند البته شرکتی که در فرودگاه تاکسی‌ها را تحت پوشش خود قرار داده است، یک گشت سیار در محوطه فرودگاه با حکم دادستانی و همراهی یک مامور پلیس فعال کرده تا از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی جلوگیری کند، همچنین نرم‌افزاری طراحی شده که ورود خودرو مسافربر اینترنتی به محوطه فرودگاه را نشان می‌دهد که بلافاصله گشت سیار خودرو را توقیف و جریمه می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مجوز شرکت‌های مسافربرهای اینترنتی توسط وزرات صنعت و معدن صادر شده است، اما در آینده نزدیک با اقدامات انجام شده و پیگیری‌های در حال انجام فعالیت آنها با محدودیت رو به رو خواهد شد.

مسئولان مشکلات صنف تاکسیرانان شهر را برطرف کنند

مدیر شرکت تاکسیرانی فرودگاه اصفهان از مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه می‌گوید: در یک مقطع زمانی یعنی تا دو سال پیش با توجه به اینکه تعداد پروازهای خارجی خوب بود، میانگین درآمد هر راننده بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در روز بود، اما از زمانی که مسافربرهای اینترنتی به عنوان رقبای رانندگان تاکسی فعال شدند و البته تعداد پروازها نیز تا حدودی کاهش پیدا کرد، روز به روز تعداد مسافران کاهش یافت به طوری که بعضی از رانندگان تاکسی درصدد فروش و واگذاری امتیاز تاکسی خود هستند.

علی حسینی ادامه می‌دهد: تاکسی‌های ویژه فرودگاه خودروهایی لوکس‌تر هستند و البته با توجه به تعداد بالای آنها مدت زمان زیادی باید طی شود تا نوبت به هر کدام از رانندگان برسد.

وی در خصوص علت تفاوت کرایه۱۰ تا ۱۵ درصدی تاکسی‌های فرودگاه نسبت به تاکسی‌های فعال در آژانس‌های مسافرتی، اظهار می‌کند: قیمت خط تاکسی فرودگاه تعریف شده نیست، چون به صورت سهام و نوعی سرقفلی در اختیار رانندگان است و خودشان بر اساس عرف قیمت را مشخص می‌کنند.

مدیر شرکت تاکسیرانی فرودگاه اصفهان تصریح می‌کند: در فرودگاه اصفهان علاوه بر ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی شهرداری اصفهان نیز به مسافران سرویس‌دهی می کند و اگر کرایه این تاکسی ها زیاد است، مسافران می‌توانند با استفاده از اتوبوس به مقصد برسند.

وی با بیان اینکه در فرودگاه اصفهان هر کدام از رانندگان تاکسی به طور میانگین روزانه سه مرتبه قادر به جابه جایی مسافر خواهد بود چرا که هر شش ساعت یکبار نوبت به هر کدام از رانندگان برای سوارکردن مسافر می رسد، ادامه می‌دهد: این رانندگان به صورت میانگین روزانه ۹۰ هزارتومان درآمد خواهد داشت، اما آیا یک راننده تاکسی می‌تواند با روزانه ۹۰ هزار تومان درآمد و هزینه‌های بالای سوخت و استهلاک خودرو، امرار معاش کند؟

حسینی با تاکید بر اینکه حضور تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی در محدوده فرودگاه ممنوع است و این موضوع به تمام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شده است، می‌گوید: انتظار می رود مسئولان مشکلات صنف تاکسیرانان شهر را برطرف کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: به طور میانگین ۱۰تا ۱۵ درصد رانندگان تاکسی فرودگاه به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط دارند و تقریبا تمام رانندگان این توانایی را دارند که میزان کرایه، نشانی مبدا و مقصد را به زبان انگلیسی و عربی متوجه شوند و به مسافران خارجی اطلاع دهند .

راه‌اندازی مُدهای جدید حمل و نقلی برای فرودگاه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این باره می‌گوید: دو دستگاه اتوبوس از میدان احمد آباد هر۳۰ دقیقه یکبار به سمت فرودگاه شهید بهشتی و بالعکس تردد می‌کند که امید است به زودی دیگر مدهای جدید حمل و نقلی برای فرودگاه راه‌اندازی شود.

علیرضا صلواتی در خصوص تاکسی‌های ۱۷۰ میلیون تومانی فرودگاه اظهار می‌کند: شرکت امین سیر سپاهان برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام و مذاکرات لازم را با شرکت سایپا انجام داد، شهرداری اصفهان در بحث خرید ناوگان دخالتی نداشته و فقط دغدغه نوسازی ناوگان را داشت. متولی خط فرودگاه شرکت امین سیر سپاهان است، اما شهرداری تاکنون از ارایه هیچ خدمتی دریغ نکرده است.

وی با بیان اینکه دریافت کرایه از سوی رانندگان تاکسی فرودگاه باید طبق تعرفه‌های موجود باشد، ادامه‌ می‌دهد: با توجه موقعیت ویژه اصفهان که یک شهر گردشگری است و مسافران زیاد داخلی و خارجی دارد، انتظار می رود سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان مشکلات ناوبران خط فرودگاه را بررسی و در راستای رفع آنها بیشتر تلاش کند.

ارسال نظر