دبیر انجمن قطعهسازان: از اول شهریور امکان تولید نداریم
دبیر انجمن قطعهسازان با اعلام اینکه امروز صنعت قطعهسازی در بحران قرار دارد، گفت: به خودروسازان گفتیم از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و مسئولیت بیکاری کارگران این صنعت متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.
دبیر انجمن قطعهسازان با اعلام اینکه امروز صنعت قطعهسازی در بحران قرار دارد، گفت: به خودروسازان گفتیم از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و مسئولیت بیکاری کارگران این صنعت متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.
به گزارش تسنیم، شاپور سامعی نایب رئیس انجمن قطعهسازان در نشست خبری اعضای این انجمن با اشاره به اینکه امروز باید به صنعت قطعه سازی کشور تسلیت بگویم، اظهارداشت: قطعهسازان روزهای بدی را میگذرانند به نحوی که ضمن تعدیل نیرو شیفتهای کاری خود را هم کاهش دادهاند. در کنار این موضوع نزدیک به یک هفته است که با ابلاغ آییننامه جدید قطعهسازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند.
وی با بیان اینکه نوسانات نرخ دلار عاملی شده تا ما نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم، گفت: کاهش حجم تولید قطعه اثر قابل توجهی بر تولید خودرو می گذارد. به اعتقاد ما 40 تا 50 درصد حجم تولید کاهش یافته است.
نایب رئیس انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه ما کالاها را با ارز 4 هزار و 200 تومانی ثبت سفارش کرده اما در آیین نامه جدید باید دلار 9 هزار تومانی را معیار قرارداده و مابهالتفاوت آن را پرداخت کنیم، افزود: برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می کنیم که آنها میگوید بروید سازمان حمایت اما این سازمان هم آیین نامه را بهانه کرده و ما را به سازمانهای دیگر می فرستد و هر روز سرگران تر از دیروز هستیم.
وی اضافه کرد: وقتی گشایش ها برای قطعه سازان با ارز 4200 تومانی صورت گرفت، دیگر پرداخت ما به التفاوت چه موضوعی است؟ چرا که شرعا محصول برای ما است.
سامعی در ادامه صحبتهای خود با اعلام اینکه هنوز از قطعهسازان کسی نتوانسته ارز دریافت کند، گفت: امروز خودروسازان و قطعهسازان نمیتوانند از بانکها وام دریافت کنند چرا که آنها سودهای 25 درصدی را مطرح میکنند. در حال حاضر این سوال برای ما مطرح است که اگر ما باید قطعات را با دلار 9 تا 10 هزار تومانی تولید کنیم قیمت خودرو رشد قابل توجهی پیدا می کند که اصلا منطقی نیست. به عنوان نمونه قیمت پراید به حدود 43 میلیون تومان و پژو405 به 70 میلیون تومان می رسد.
*قیمت خودرو باید آزاد شود
وی با تأکید براینکه واردات کالا برای قطعه سازان از چین حدود 2 ماه و از ژاپن و سنگاپور 5 ماه زمان می برد، گفت: ما نقدینگی برای پرداخت دلار با نرخ 9 هزار تومانی به دولت نداریم. البته قبل از آغاز تحریم های بین المللی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تحریمهای داخلی خود را برعلیه تولیدکنندگان داخلی آغاز کرد که این موضوع اصلا به نفع تولیدکننده داخلی نیست.
نایب رئیس انجمن قطعه سازان اضافه کرد: امروز خودروهای تولیدی را فروخته و نمیتوانند کار جدیدی تولید کنند. علاوه بر این قطعه سازان هم به دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند و در نهایت قیمت خودرو غیر منطقی افزایش پیدا می کند که مردم توان خرید آنها را ندارند. به اعتقاد ما قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.
شهپری عضو دیگر هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه بورس نظارت جدی در فروش فولاد و مس ندارد، گفت: واحد تولیدی من سه هزار و 500 کارمند دارد و حدود 25 هزار خانوار را تحت پوشش قرار میدهد که مجبورم تعدیل نیرو را اعمال کنم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هنوز خودروساز زیر بار ارز 4200 تومانی نشده چه برسد به ارز 9 هزار تا 10 هزار تومانی بازار.
* احتمال تعدیل نیروی 450 هزار نفر در صنعت قطعه سازی /از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم
مرتضوی رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان نیز تأکید کرد: جریان انحصار در صنعت خودرو باید رفع شود. نباید تعدادی قطعه ساز عضو هیئت مدیره خودروسازان شده و با این عملکرد به صورت انحصاری قطعات خود را در شرکتهای خودروساز به فروش برسانند این نوعی انحصار است و باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان از قطعه سازان داخلی خرید نمیکنند، افزود: قطعهسازان داخلی توانمندی تولید بالایی دارند اما خودروساز از آنها خرید نکرده و قطعات مورد نیاز خود را از قطعه سازان محدودی خریداری میکند که آنها هم قطعات را به جای تولید وارد کرده و با قیمت گران به خودروساز می فروشند.
بیگلو دبیر انجمن قطعهسازان هم با اعلام اینکه امروز صنعت قطعهسازی در بحران قرار دارد، اظهارداشت: در حال حاضر 14 هزار نفر تعدیل نیرو در این صنعت تعدیل شده که به اعتقاد ما 450 نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آنها نیز به تبع کاهش 80 درصدی تولید را پیش رو دارند که مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.
وی تصریح کرد: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمیدهند و بهانه تحریم را مطرح میکنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام میدادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته اند.
دبیر انجمن قطعه سازان به پیشنهادات انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعهسازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه سازی که حدود 3 میلیارد دلار است را تأمین کند. علاوه بر این قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود.
بیگلو اضافه کرد: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت ارائه کرده اند و قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ما نیز در این رابطه درخواست پرداخت 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای صنعت خودرو هستیم. البته برای پیگیری وضعیت قطعه سازان نامه نگاری هایی متعددی را به همراه پیشنهادات مطرح کرده ایم که هنوز به نتیجه نرسیده ایم.