بزن در رو

شهرآورد شصت و سوم فوتبال اصفهان را باید در یک‌کلام خلاصه کرد؛ یکی بازی کرد و دیگری زد و برد. نبرد جمعه‌شب گذشته تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن یک بازی نفس‌گیر و جذاب از درآمد؛ همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد.

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: شهرآورد شصت و سوم فوتبال اصفهان را باید در یک‌کلام خلاصه کرد؛ یکی بازی کرد و دیگری زد و برد. نبرد جمعه‌شب گذشته تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن یک بازی نفس‌گیر و جذاب از درآمد؛ همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد.

نبردی حیثیتی برای دو تیمی که سندهای ماندگار فوتبال نصف جهان به شمار می‌روند. تیم‌هایی که سابقه‌ای نزدیک به نیم‌قرن را با خود یدک می‌کشند و هویت فوتبالی شهری با تاریخی بسیار کهن را در دل خود جای‌داده‌اند. به هر صورت همچون فصل پیش قرعه‌کشی لیگ حکم به بازی این دو تیم اصفهانی در هفته چهارم داد همان‌گونه که در لیگ هفدهم سپاهان و ذوب‌آهن در هفته چهارم باهم پیکار کردند. دو تیمی که تا پیش‌ازاین بازی پنج امتیاز اندوخته داشتند و هم امتیاز باهم اما به دلیل تفاضل گل در جایگاه‌های سوم و ششم جدول بودند. با این شرایط جدای از اهمیت تاریخی پیروزی در این دیدار سنتی، وضعیت جدول نیز به‌گونه‌ای بود که جایگاه تیم پیروز میدان را بالای جدول بیشتر تثبیت می‌کرد و تیم شکست‌خورده باید تن به نزول چند پله‌ای در جدول می‌داد. به همه این‌ها باید حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم سپاهان را هم اضافه کرد که حساسیت‌های بازی جمعه‌شب را به اوج می‌رساند. پرافتخارترین سرمربی لیگ که فصل پیش روی نیمکت ذوب‌آهن می‌نشست در این فصل شال و کلاه کرد و به تیم رقیب پیوست تا تنور فوتبال اصفهان را همچنان گرم نگه دارد. جابجایی پنج بازیکن در این فصل میان دو تیم که رکوردی در تاریخ این دو باشگاه هم به‌حساب می‌آید ید آید را باید به همه موارد مورداشاره، اضافه کرد تا کلکسیون ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهرآورد شصت و سوم تکمیل شود.

ذوب‌آهن برتر بود اما شکست خورد

بازی جمعه‌شب تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن یک بازی کاملا تاکتیکی بود که سرمربیان دو تیم برای پیاده کردن برنامه‌هایشان به بازیکنان دیکته کرده بودند. پیش از این دیدار امید نمازی سرمربی ذوب‌آهن از تغییر شیوه بازی تیمش در فصل جاری سخن گفته بود که در بازی جمعه‌شب این تغییر کاملا نمایان شد. ذوبی‌ها برخلاف فصل گذشته با پاس‌های تک‌ضرب خودشان را به محوطه جریمه حریف می‌رساندند و دیگر خبری از ارسال‌های بلند مدافعان میانی و استفاده از توپ‌های بلند نبود. در نقطه مقابل همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد امیر قلعه‌نویی در آرایش 1-3-2-4 خود بیشتر بار خط حمله تیمش را بر دوش استنلی کی روش گذاشته بود تا با بهره بردن از تبحر این بازیکن در بازی هوائی دیگر مهاجمان تیمش از فرصت‌ها استفاده کنند و دروازه ذوب‌آهن را آماج حملات خودشان قرار دهند. در این بازی قلعه‌نویی به محمد کریمی هم فرصت خودنمایی داد تا این بازیکن جوان برای سومین بار پیراهن سپاهان را در فصل جدید بر تن کند. سجاد شهباز زاده، مهرداد محمدی و ساسان انصاری هم دیگر بازیکنان خط آتش طلایی پوشان اصفهانی را تشکیل می‌دادند. در آن‌سوی میدان امید نمازی که تبریزی را در اختیار نداشت ادی هرناندز را در پیشانی نوک حمله قرار داده بود و ماریون هرناندز و سید محمد حسینی دیگر بازیکنانی به شمار می‌رفتند که برای ضربه زدن به میهمان باید نزدیک هرناندز بازی می‌کردند. البته در تیم ذوب‌آهن محسن مسلمان و قاسم حدادی فر نقش‌های کلیدی بر عهده داشتند و این دوستاره باتجربه کاملا کفه ترازوی میانه میدان را به سود ذوبی‌ها سنگین کرده بودند. همین وزن بیشتر میانه زمین ذوبی‌ها فشار غیر سنگینی را به مهدی کیانی وارد و به دلیل این‌که کیانی در اغلب در نبردها تنها می‌ماند بیشتر نبردهای تن‌به‌تن را به بازیکنان ذوب‌آهن واگذار می‌کرد. اما سرنوشت این دیدار را دو ضربه ارسالی از جناح چپ سپاهان مشخص کرد. جایی که مدافعان بلندقامت ذوب‌آهن روی دو ارسال بلند دچار اشتباه شدند تا میلاد محمدی و عزت پوقاز دروازه مظاهری را باز کنند. این دو گل در نیمه نخست عملا ذوبی‌ها را با شکستی تلخ راهی رختکن کرد تا در نیمه دوم ذوبی‌ها سرپا حمله شوند بلکه از این شکست خانگی فرار کنند. نمازی زمانی که عقب‌نشینی ناگزیر میهمان را دید نیروهای تهاجمی دیگری همچون محمدرضا عباسی، ابوذر صفر زاده و علی خدادادی را روانه میدان کرد تا فشار روی دروازه سپاهان را به حداکثر ممکن برساند. حربه‌ای که مؤثر هم واقع شد و عملا سپاهانی‌ها در نیمه دوم کاملا در محاصره ذوبی‌ها گیر افتاده و به دفاعی همه‌جانبه روی آورده بودند. البته این فشار سنگین به خط دفاعی سپاهان تنها یک گل برای ذوبی‌ها به همراه داشت و آن‌هم از روی ضربه تمام‌کننده محمدرضا حسینی به دست آمد. سرانجام این دیدار پرهیجان و فیزیکی با برتری دو بر یک سپاهان به پایان رسید تا شهرآورد شصت و سوم در ورزشگاه فولادشهر دوگانه تلخ و شیرین برای ذوب‌آهن و سپاهان باشد. شیرینی صعود شاگردان امیر قلعه‌نویی به رتبه دوم و تلخی سقوط ذوبی به جایگاه هشتم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار