بی‌طرف بودن، ذات کار خبرنگاری است

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است و باید قوی‌تر کار کنند که مسئولان مشکلات را ببینند و مردم هم فعالیت‌های مسئولان را ببینند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است و باید قوی‌تر کار کنند که مسئولان مشکلات را ببینند و مردم هم فعالیت‌های مسئولان را ببینند.
به گزارش تسنیم ، اصغر مختاری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان اینکه خبرنگاران ثانیه به ثانیه عمر خود را برای اطلاع‌رسانی به مردم وقت می‌گذارند، اظهار داشت: روز خبرنگار به‌عنوان یک نماد برای تقدیر از خبرنگاران است و باید در این روز توجه و حساسیت به خبرنگاران بیشتر و کار خبرنگاران در این بلد و بزرگ شود.

وی با اشاره به اینکه شهادت شهید صارمی، بیانگر این است که یک فرد به علت رسالت خبرنگاری که دارد تا پای جان ایستادگی می‌کند، افزود: بحث خبر و اطلاع‌رسانی از جوامع ابتدایی وجود داشته است، اما نه به شکل دقیق امروزی و با همان ابزار ابتدایی که اختیار داشتند، احساسات خود را دیگران به اشتراک می‌گذاشتد.

دموکراسی در جوامع امروزی، بحث رسانه است

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اینکه در جوامع امروزی، دموکراسی بحث رسانه است، گفت: خودمان در زندگی عادی و معمولی توجه زیادی به خبر دادن و گرفتن داریم و امروزه خبر را لازمه دانایی می‌دانند.

وی ادامه داد: اگر یک جامعه بخواهد به دانایی برسد، باید در بحث خبر غنی باشد و در آموزه‌های دینی، در تمام ادیان توحیدی به رسالت خبررسانی اشاره‌ شده و در دین مبین اسلام هم بر این نکته تأکید شده است.

مختاری با اشاره به اینکه خبرنگاری یک شغل حساس و خطیر است که می‌تواند برای فرد، شهر و یا حتی کشور تعیین‌کننده و تأثیرگذار باشد، بیان کرد: نخستین شاخصه‌ یک خبرنگار خوب و ایده آل، حق‌گویی است و این حق گفتن شاید جاهایی به ضرر فرد هم شود، اما باید برای حق‌گویی افتخار کرد.

وی دومین شاخصه‌ای خبرنگار را سودمند بودن عنوان و تصریح کرد: خبری که منتشر می‌شود باید دید چقدر مفید برای جامعه است و مچ‌گیری اگر برای روشن کردن حقیقت باشد، نه‌تنها بد نیست بلکه مچ‌گیری به معنای منفی این واژه نیست، به دلیل اینکه یک سود را منتشر می‌کنید و این رسالت خبرنگاران است.

مختاری با بیان اینکه آرامش و امید بخش دیگر ویژگی و شاخصه‌ یک خبرنگار خوب و ایده آل است، افزود: اگر نقاط ضعف گفته شود خیلی خوب است، اما باید در کنار آن نقاط قوت هم گفته شود و امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. امروز مشکلاتی داریم، اما اتفاقات خیلی خوبی هم افتاده است و باید بگوییم با وجود این مشکلات، خروجی این چهل سال انقلاب موارد متعددی بوده است.

بی‌طرف بودن، ذات کار خبرنگاری است

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و باید قوی‌تر کار کنند که مسئولان مشکلات را ببینند و مردم هم فعالیت‌های مسئولان را ببینند، خاطرنشان کرد: بی‌طرف بودن، ذات کار خبرنگاری است تا بتواند حقیقت و واقعیت را بازگو کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: آخرین شاخصه‌ خبرنگار خوب، روشن کردن افکار عمومی و باز کردن حقیقت است و باید واقعیت و حقیقت جامعه به‌طور صحیح بیان شود.

وی با اشاره به اینکه نقطه قوت و محور هر رسانه، خبرنگار آن رسانه است، بیان کرد: خبرنگاران هستند که تعیین می‌کنند یک رسانه در کار خود موفق باشد یا موفق نباشد و خبرنگاری می‌تواند در کار خود موفق باشد که صداقت و صراحت داشته باشد.

خبر باید دارای ویژگی صداقت و صراحت باشد

مختاری با بیان اینکه حرفتان را بزنید اما تمام جوانب گفته‌شده را رعایت کنید، افزود: خبری که منتشر می‌کنید باید صداقت و صراحت تمام باشد.

وی با اشاره به آمار نشریات کل کشور دارای مجوز که تعداد آن 9 هزار و 287 است، اضافه کرد: 362 عدد از این تعداد مجوز، در استان ما هستند و این آمار در یک تقسیم‌بندی چهار قسمت تقسیم می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: 226 مورد نشریات چاپی اهم از 10 روزنامه، 38 هفته‌نامه، 17 دوهفته‌نامه، 55 ماهنامه، 14 دوماهنامه، 77 فصل‌نامه و 15 دو فصلنامه است.

وی با بیان اینکه 136 نشریه‌ الکترونیک اهم از 93 برخط و 43 غیر برخط و یک خبرگزاری در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان مبارکه دارای 8 نشریه است از آن می‌توان 2 هفته‌نامه، 3 دوهفته‌نامه و 3 فصل‌نامه را نام برد.

وی ادامه داد: از 43 مورد درخواست مجوز از استان اصفهان، مبارکه هم سه نشریه در انتظار مجوز است.

نشریات مبارکه فعال و پویا هستند

رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه تنها روزنامه‌ای که از شهرستان به استان آمد، یکی از روزنامه‌های مبارکه است، گفت: مبارکه تنها شهرستانی است که این کار را توانسته انجام بدهند و این استثنا پویا و فعال بودن این شهرستان است.

مرضیه باقرصاد با اشاره به اینکه نشریات مبارکه فعال و پویا هستند، افزود: مبارکه یک شهرستان صنعتی است اما کارهای فرهنگی را با ظرافت تمام انجام می‌دهد و نماینده و دیگر مسئولان شهرستان به دلیل پویا بودن رسانه‌های شهرستان، فعال هستند.

وی با تأکید بر اینکه سطح فرهنگی شهرستان مبارکه بالاست و این بالا بودن فرهنگ بابت شما رسانه‌ای‌های است، بیان کرد: این فرهنگ‌سازی در مبارکه فقط با کتاب، مجله و روزنامه است که به این نقطه رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار