آمارهایی به نام شرق اصفهان و به کام دیگران

رئیس شورای اسلامی شهر سجزی گفت: جذب نیروی بومی حداقل امتیازی است که صنایع باید برای شهرهای مجاور خود لحاظ کنند و صنایعی که به نام شرق اصفهان هستند منافع آن به جاهای دیگر می‌رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر سجزی گفت: جذب نیروی بومی حداقل امتیازی است که صنایع باید برای شهرهای مجاور خود لحاظ کنند و صنایعی که به نام شرق اصفهان هستند منافع آن به جاهای دیگر می‌رسد.

به گزارش فارس، برخورداری استان اصفهان از پارامترهای مورد انتظار سرمایه‌گذاران دولتی و غیردولتی خیلی زود کانون توجه شد و تمرکز صنایع در آن اتفاق افتاد به طوری که امروزه غرب این استان به عنوان منطقه قفل‌شده برای احداث صنایع تلقی می‌شود و یا به عبارت دیگر به دلیل فزونی صنایع خرد و کلان در غرب این استان و انباشتگی، صنعتگران مشکلاتی را در توسعه صنعتی و فراهم‌آوردن نیروی کار در پیش روی خود دارند.

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و وجود نیروی کار و بسترهای لازم برای تولید چشم بسیاری از سرمایه‌گذاران را ناخودآگاه به سمت اصفهان می‌کشد و وقتی از غرب استان تعبیر قفل شدن را با یک چراغ نارنجی و هشدار مشاهده می‌کنند تلاش کرده تا مکانی دیگر در استان اصفهان را بیابند.

در همین حال شرق اصفهان با موقعیت عالی و بکر برای سرمایه‌گذاران می‌درخشد، درخششی که بعد از خشکی زاینده‌رود حتی با طرح‌های تشویقی تولید در شرق اصفهان همراه می‌شود و شهرک‌های صنعتی سجزی، کوهپایه و هرند زاده این تفکر است، شهرک‌هایی که توانسته آمار قابل توجه از شغل ایجاد کند.

احمد لطفی رئیس شورای بخش کوهپایه در این باره می‌گوید: در بخش کوهپایه 3 شهرک صنعتی مصوب سجزی، کوهپایه و تودشک و چندین نقطه صنعتی، روستایی با بیش از یک‌ صد کارخانه که حدود 3 هزار نفر کارگر مشغول به کارند را در خود جای داده است.

وقتی این تعداد نیرو با نیروهای شهرک‌های دیگر خصوصا شهرک صنعتی هرند همراه می‌شود آمار قابل توجه‌تر می‌شود و این شهرک‌ها شهرهای مجاور آن را مهاجرپذیر کرده است؛ مهاجرانی که یا سکونت خود را به نزدیک‌ترین شهر به شهرک‌ها انتقال داده‌اند و یا همه روزه در رفت و آمدند.
دروازه شرق اصفهان آلاینده‌ترین دروازه است

بی‌شک مزایای این شهرک‌ها بر کسی پوشیده نیست اما این سکه روی دیگری نیز دارد که روی دیگرش چنگی به دل نمی‌زند و در قدم اول دروازه آلاینده‌ای را برای شرق اصفهان رقم زده است.

حجت الاسلام محمد هاشمی با اشاره به وضعیت آلاینده‌ها در شرق اصفهان می‌گوید: اگر برای شهر اصفهان چهار دروازه در نظر بگیریم بد‌ترین دروازه از لحاظ رسیدگی و تراکم آلایندگی‌ها ورودی شرق است.

او با اشاره به رسیدگی‌ها و شرایط قابل قبول در ورودی‌های دیگر شهر اصفهان، عنوان کرد: در شرق آلایندگی‌ها چون کارخانه قند، کشتارگاه، پسماند‌های بیمارستانی، پساب فاضلاب و شهرک‌صنعتی سجزی که با شهرک‌های صنعتی دیگر متفاوت است و در صورت‌ جلسه آن کارخانه‌ هایی در نظر گرفته شده که دارای آلایندگی بوده حدود 9 کارخانه‌ قیر از جمله این کارخانه‌ها هستند، تماما در این منطقه حضور دارند.

جانمایی که درست نبوده است

همجواری با آلاینده‌های زیست محیطی که هوا و خاک را تحت تاثیر قرار می دهند که از یک سو به دلیل بهره‌گیری اکثر کارخانجات از سوخت‌های فسیلی گازهای سمی را به هوا وارد می کنند. پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران دلیل اصلی هوای آلوده و گرد و غبارها در استان اصفهان را به ساخت صنایع آلاینده در سجزی که در مسیر بادآلیزه (باد نائینی) قرار دارد، می‌داند و آن را که یک اشتباه جبران‌نشدنی دانسته چرا که مسیر این باد شرق به غرب است و اکثر شهرها در مسیر انتقال آلایندگی توسط باد قرار دارند.

برخی صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی شرق اصفهان هم آلاینده و هم آب‌بر هستند در حالی که این شهرک‌ها در کنار کویر ایجاد شده‌اند و در طی این سال‌ها بر منابع آبی تاثیر منفی داشته است؛ اکثر این شهرها هم اکنون با کم آبی در روستاها و حتی شهر خود مواجه هستند. از سوی دیگر پسماندها و فاضلاب‌های تولید شده توسط کارخانجات است که در بیشتر حاوی فلزات سنگین هستند که اگر با پسماند برخی صنایع به صورت اصولی برخورد نشود می‌تواند با نفوذ در خاک و سفره‌های زیرزمینی آب، باعث آلودگی این منابع و در نهایت بروز بیماری‌های مختلف شوند.

این در حالی است که اکنون با این همه گره‌ای که کور شده است خبر از احداث محل دفن پسماند ویژه در شهر سجزی شرایط را برای این شهر و حتی خود شهر اصفهان پیچیده‌تر می‌کند.

حجت الاسلام محمدرضا جعفری امام جمعه شهر سجزی با اشاره به احداث محل دفن پسماند ویژه در شهر سجزی، می‌گوید: پسماندهای معمولی زیان‌آور است و مهم‌تر از آن بحث پسماندهای ویژه است و از لحاظ قانونی فاصله حداقلی آن باید تا شهر حفظ شده، تا آثار مخرب آن گریبان‌گیر مردم نشود؛ احداث محل دفن پسماند ویژه با این جانمایی بی‌احتیاطی مسؤولان است و احداث این محل دفن، سجزی، ورتون و زفره را درگیر می‌کند.

امام جمعه شهر سجزی می‌گوید: خبرهایی از استانداری احداث محل دفن پسماند در شهر سجزی را در حد گزینه مطرح و بیان می‌کند که هنوز مصوب نشده است اما به نقلی دیگر احداث این محل دفن پسماند در شهر سجزی تصویب شده و دیگر نمی‌توان اقدامی انجام داد.

وی با اشاره به نگرانی مردم از شروع به کار دفن پسماند ویژه می‌افزاید: این کار در مجموع کارشناسی نشده است و به همین منظور نگرانی مردم و اهالی منطقه امری طبیعیبوده و شایسته است فاصله آن تا خود شهرهای اصلی لحاظ شود.

جعفری با اشاره به خواسته مردم در این باره بیان کرد: محل دفن پسماند ویژه نباید در اطراف شهر سجزی، ورتون و زفره احداث شود و جای آن را باید عوض کنند؛ آن قدر بیابان وجود دارد که استفاده کشاورزی و حتی کاربری ساخت و ساز ندارد و می توان دفن پسماند را در آن قسمت‌ها لحاظ کرد تا اطراف خود شهر قرار نگیرد.

مردم از طریق قانونی پیگیر جا به جایی محل دفن پسماند ویژه باشند

امام جمعه شهر سجزی با اشاره به صحبت‌های خود با مردم و مسؤولان، عنوان کرد: مسؤولان و شورای اسلامی شهر سجزی از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند و از طریق نمایندگان مجلس و مسؤولان در استانداری مانع این کار شوند.

جعفری با اشاره به نگرانی مردم از این جانمایی عنوان کرد: مردم نیز از طریق راه‌های قانونی رای ابطال خود را اعلام کنند و حرف‌های خود را منطقی به گوش مسؤولان برسانند و از راه‌های غیرمعقول استفاده نکنند.

استفاده از ابزارهای اقتصادی برای اصلاح رفتار صنایع آلاینده و پروژه‌های عمرانی مخرب محیط زیست اکنون به سیاستی مرسوم در کشورهای پیشرفته مبدل شده است بر این اساس، صنایع و فرایند‌های تولیدی و عمرانی که سبب تخریب محیط‌زیست و افزایش آلایندگی شوند محکوم به پرداخت مالیات بیشتر خواهند شد و البته این طرح شامل بخش تشویقی نیز می‌شود اما در صنایع فعال شهرک‌های صنعتی شرق اصفهان این طرح نمود واقعی و عینی ندارد.

صنایع سبز جایگزین صنایع آلاینده

با علم به تمامی مشکلات زیست محیطی و بهداشتی که این شهرک‌ها برای مردم ساکن در مسیر این شهرک‌ها ایجاد می‌کند لزوم توجه به حرکت به سمت صنایع سبز امری غیرقابل اجتناب است. صنعت سبز به صنایعی گفته می‌شود که بر اساس ضوابط محیط زیستی در طول سال سعی در کاهش تاثیرات منفی خود بر محیط زیست داشته و همچنین تلاش قابل تقدیری در راستای حفظ محیط زیست انجام داده باشد اگر چه ممکن است صنعت سبز در بعضی موارد با ضوابط زیست محیطی فاصله داشته باشد اما این فاصله در زمینه‌های آلودگی آب، ضایعات، هوا و صدا نباید بسیار چشمگیر باشد.

در دستیابی به این مهم در کنار توجه به تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله فیلتراسیون روی‌آوردن به سوخت‌های پاک و ترجیحا تجدیدپذیر توجه به چرخه و دفع اصولی ضایعات و پساب‌های صنعتی اهمیت ویژه ای دارد.

محمدعلی جعفری رئیس شورای هرند با اشاره به دایر شدن صنایع آلاینده در شرق اصفهان می‌گوید: باید صنایع پاک و سبز گسترش یابد اما در شرق اصفهان اخیرا به دنبال ایجاد کارخانه ذوب فولاد و پالایشگاه پتروشیمی هستند که آلایندگی زیادی را در بر دارد و برای دراز مدت خوب نیست و تکنولوژی آن مربوط به 100 سال پیش است؛ همه مسؤولان شهرستان و مردم باید جلوی این اقدامات را بگیرند و شورای هرند نیز مخالفت خود را اعلام کرده است، سجزی و حتی کوهپایه دستخوش این آلایندگی‌ها شده و می‌شود.

او می‌گوید: باید در این منطقه صنایع پاک، غذایی و تفریحی احداث شود و این صنایع در هر کجا که ایجاد شود استقبال می کنیم؛ در شهر هرند هم اهل تعامل بوده و جلوی پای سرمایه‌گذار جهت ایجاد صنایع پاک فرش قرمز پهن می کنیم.

به نام سجزی و به کام دیگران

علی‌اکبر باقری رئیس شورای شهر سجزی نیز می‌گوید: امروز مردم شهر سجزی مشکلات زیادی را از وجود آلاینده‌ها متحمل شده‌اند و آلایندگی صنایع در زندگی آن‌ها نمود عینی دارد.

او می‌گوید: این در حالی است که شهر سجزی در منافع تفکر صنعتی سهم ویژه‌ای ندارد و در حالی که آلایندگی برای این شهر است اما مردم این شهر امتیاز ویژه‌ای را دریافت نمی‌کنند.

رئیس شورای شهر سجزی با گلایه از صنایعی که حتی در جذب نیرو، نیروی شهر سجزی و شرق اصفهان را مد نظر قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: جذب نیروی بومی حداقل امتیازی است که این صنایع باید برای شهرهای مجاور خود لحاظ کنند و صنایعی که به نام شهر ما هستند منافع آن به جاهای دیگر می‌رسد.

به صورت طبیعی انتظار می‌رود با ایجاد شهرک صنعتی در یک منطقه مردم از مزایای استقرار آن نهایت انتفاع را ببرند و اولویت اشتغال در واحدهای صنعتی با مردم بومی منطقه باشد چرا که در معرض مضرات مختلف ناشی از فعالیت‌های صنعتی قرار دارند این در حالی است که در بخش‌های شرق اصفهان آمارها از عدم اولویت مردم بومی در اشتغال واحدهای صنعتی‌شان خبر می‌دهد و بعضا اکثر کارکنان را مهاجرانی از دیگر شهرها تشکیل می‌دهند.

یکی از عوامل این امر می‌تواند نتیجه عدم تعامل مناسب و سازنده مسؤولان شهر و بخش با سرمایه‌گذران و تولیدکنندگان فعال در شهرک‌های صنعتی بخش‌ها باشد که آن‌گونه که باید نیازسنجی و بکارگیری نیروی انسانی مناسب و فعال مورد نیاز واحدهای صنعتی صورت نمی‌گیرد و حتی بعضا اخبار استخدامی در این حوزه آن‌گونه که باید مخابره نمی‌شود.

تودشک با بادهای غربی به شرقی تحت تاثیر آلایندگی‌ها

محمد رضا مجلسی شهردار شهر تودشک نیز با اشاره به موقعیت این شهر می‌گوید: با توجه به اینکه مسیر بادها غالب غربی شرقی هستند، شهر و دهستان تودشک تحت تاثیر آلایندگی شهرک صنعتی کوهپایه قرار دارد.

او با اشاره به مشکلات شهرک صنعتی تودشک تأکید می‌کند: شهر تودشک با این‌که در معرض آلایندگی‌ها قرار دارد از یک شهرک صنعتی پویا با استقرار صنایع سبز و متعدد کنار خود به منظور اشتغال جوانان بی‌بهره است.

شهردار تودشک با اشاره به مشکلات مالی شهرداری‌ها می‌افزاید: الزامات قانونی و تعامل با صنایع که از امکانات شهری استفاده می‌کنند می‌تواند بیش‌تر از پیش به توسعه شهرها کمک کند.

به نظر می‌رسد حال که تفکر کلان، صنایع آلاینده را مهمان شرق اصفهان کرده است می‌طلبد که ضمن رعایت حداقل‌های زیست‌محیطی، با نگاه ویژه‌ای از سود حاصله فعالیت این صنایع به شهرهایی اختصاص یابد که از این آلایندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرند تا خوب و بد ماجرا برای مردم کنار هم قرار گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار