رونمایی از گلزار تلویزیونی

«گلزار به تلویزیون می‌آید.» این خبری بود که یکی دو ماه پیش سایت‌های خبری و رسانه‌های مکتوب مختلف را پر کرد و بعد، این بازیگر سینمایی با حضور در یکی از قسمت‌های برنامه ماه عسل روبه‌روی احسان علیخانی نشست و خبر حضورش در مسابقه‌ای تلویزیونی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی را تایید کرد.

«گلزار به تلویزیون می‌آید.» این خبری بود که یکی دو ماه پیش سایت‌های خبری و رسانه‌های مکتوب مختلف را پر کرد و بعد، این بازیگر سینمایی با حضور در یکی از قسمت‌های برنامه ماه عسل روبه‌روی احسان علیخانی نشست و خبر حضورش در مسابقه‌ای تلویزیونی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی را تایید کرد.این مسابقه تلویزیونی که «برنده‌باش» نام گرفته، رویکرد اطلاعات عمومی، کتاب و کتاب‌خوانی را با ساختاری تازه و در قالب رقابت میان شرکت‌کنندگان مدنظر قرار داده است و با اجرای محمدرضا گلزار، بازیگر شاخص سینما روی آنتن می‌رود. بالاخره انتظار به پایان رسید و اولین قسمت از مسابقه تلویزیونی برنده‌باش، جمعه‌شب این هفته از شبکه سه سیما روی آنتن رفت. جام‌جم از محتوا و ساختار اولین قسمت از این مسابقه متفاوت با اجرای محمدرضا گلزار گزارش می‌دهد.

روزی روزگاری مسابقات

مسابقه ‌ های تلویزیونی از آن دسته ژانرهایی محسوب می ‌ شوند که برای خودشان قدمتی چند دهه ‌ ای در تلویزیون دارند و میزان مخاطبانشان هم اکثرا از قبل تضمین شده است. مسابقات هم شرکت ‌ کننده ‌ ها و هم تماشاگران برنامه را به چالشی برای سنجیدن افکار عمومی، دانش و اطلاعات و توانمندی ‌ های ذهنی ‌ شان دعوت می ‌ کند و بر این اساس تماشایش لذت و هیجانی دوچندان نسبت به دیگر برنامه ‌ ها دارد. در حافظه ‌ مان مسابقه ‌ های مختلفی را در طول این سال ‌ ها سراغ داریم که پربیننده بوده و هنوز در خاطر مردم مانده ‌ اند. از مسابقه هفته ‌ ای که مرحوم منوچهر نوذری اجرا می ‌ کرد؛ تا مسابقه ستاره ‌ ها با اجرای پسرش ایرج نوذری و مسابقه ثانیه ‌ ها با اجرای داریوش کاردان و علیرضا خمسه که این آخری با توجه به سوالات آسان برنامه و جواب ‌ های دور از ذهن شرکت ‌ کنندگان در فضای مجازی هم سروصدا کرد و در شبکه ‌ های مختلف دست به دست گشت. حالا برنده ‌ باش در فضایی تازه و البته سوالاتی جالب توجه روی آنتن آمده و اولین قسمت از آن جمعه ‌ شب روی آنتن رفته است.

برنده باش چیست؟

برنده ‌ باش مسابقه ‌ ای با محوریت اطلاعات عمومی و کتاب و کتاب ‌ خوانی است. مسابقه ‌ ای با جوایز سنگین و گران ‌ قیمت که وجود همین جوایز، شرکت کردن در آن را به چالشی جدی برای مخاطبان تبدیل می ‌ کند و آنها را به نصب اپلیکیشن برنامه و پاسخ ‌ دادن به سوالات گوناگون آن دعوت می ‌ کند. هر سوال امتیازی دارد و هر امتیاز به منزله پله و سکویی است که شرکت ‌ کننده را بالاتر برده و جایگاه او را در میان دیگر شرکت ‌ کنندگان مسابقه تقویت می ‌ کند. سپس شرکت ‌ کنندگان برتر اپلیکیشن به مسابقه دعوت شده و در مقابل دوربین برنامه و گلزار می ‌ نشینند و چالش را به صورت تصویری ادامه می ‌ دهند.

راه های شرکت در مسابقه

گرچه پخش مسابقه تلویزیونی برنده ‌ باش تازه آغاز شده، اما راه ‌ های ثبت ‌ نام و شرکت در آن از مدتی پیش اعلام شده و مخاطبان زیادی برای رقابت با یکدیگر و کسب جایزه میلیونی برنامه به صف شده و اپلیکیشن برنامه را نصب کردند. با این حال امکان شرکت در مسابقه هنوز به پایان نرسیده و راه ‌ های ثبت ‌ نام و شرکت در برنامه ساده است. طبق اعلامی که از یکی دو ماه قبل در شبکه ‌ های اجتماعی و نیز به صورت زیرنویس در شبکه سه سیما مطرح شد، کافی است شرکت ‌ کنندگان با ارسال نام خود به سامانه ۱۰۰۰۸۸۰ برای حضور در این مسابقه ثبت ‌ نام کنند و بعد با نصب اپلیکیشن برنامه، سوالات موجود را پاسخ دهند. برای شرکت در مسابقه برنده ‌ باش و تصاحب جایزه میلیونی آن، فقط ثبت ‌ نام و عضویت در سامانه ‌ اش کافی نیست؛ مخاطبان باید اپلیکیشن هوشمند این برنامه را به روی دستگاه ‌ های تلفن همراه خود نصب کرده، به سوالات مختلف پاسخ داده و حد نصاب امتیاز مشخصی را برای شرکت در برنامه کسب کنند. در ادامه در هر هفته هشت رتبه برتر اپلیکیشن انتخاب شده و برای شرکت در مسابقه به برنامه فراخوانده می ‌ شوند تا مقابل دوربین باهم رقابت کنند. همچنین 300 نفر از شرکت ‌ کنندگانی که در اپلیکیشن برنامه برنده ‌ باش حداقل یک کد قرعه ‌ کشی دارند هم به قید قرعه هربار یکی ‌ شان به برنامه دعوت می ‌ شود و این شرکت ‌ کنندگان بر سر تصاحب خودرویی یک میلیارد ریالی به سوالات پاسخ می ‌ دهند.

بالاخره روی آنتن

با وجود همه این حرف ‌ ها و تعریفات، اولین قسمت از مسابقه تلویزیونی برنده ‌ باش بلاخره جمعه ‌ شب روی آنتن رفت و مخاطبان را به دیدن این مسابقه تازه دعوت کرد. برنده ‌ باش گرچه در قسمت اول هنوز کامل نبود و به نظر می ‌ رسید ضعف ‌ هایی داشت، اما نمود و تصویری کلی از آن چیزی بود که سازندگان توی ذهن داشتند. اولین قسمت از مسابقه ‌ ای که بی ‌ شک عده زیادی را که تاکنون تمایلی به شرکت در مسابقه نداشتند، برای ثبت ‌ نام و شرکت در آن ترغیب کرد.

مسابقه ‌ های اطلاعات عمومی ‌ محور تلویزیون چه در ایران و چه دیگر نقاط جهان ساختاری اکثرا شبیه به هم دارند و برنده باش هم چه به لحاظ هویت بصری و گرافیکی برنامه و چه حتی نوع موسیقی ‌ های پخش شده در آن، شماری از این مسابقات را به ذهن تداعی می ‌ کرد. مسابقه ‌ ای که البته در اولین قسمت آن سوالاتی نسبتا ساده داشت و بسیاری از کاربران شبکه ‌ های اجتماعی در خصوص این آسان بودن سوالات و تصاحب راحت جوایز هنگفت مسابقه با هم گفت ‌ وگو کردند. از جمله این سوالات می ‌ توان به تعداد حلقه ‌ های پرچم المپیک یا نام نویسندگان برخی آثار مشهور ادبی ایران و جهان اشاره کرد. سوالاتی که به اطلاعات عمومی در سطح بالا نیازمند نبودند و هر کسی که حتی درس ‌ های دوران مدرسه ‌ اش را به خاطر داشت، می ‌ توانست به این سوال ‌ ها پاسخ بگوید. البته برنده ‌ باش تعدادی سوال دشوار هم داشت تا این چالش را برای بینندگان جذاب کند.

دیگر نکته قابل توجه - به واقع توجه ‌ برانگیزترین نکته -مسابقه در قسمتی که گذشت- اجرای محمدرضا گلزار بود؛ بازیگری با ویژگی ‌ های خاص رفتاری و کرداری که برای خیلی ‌ ها سوال بود بدانند او چطور از پس اجرای مسابقه ‌ ای هیجانی و چالش ‌ محور برخواهد آمد. البته برای ارزیابی هنوز زود است و شاید بهتر باشد دو سه قسمت دیگر به او فرصت داد، اما آنچه از همین اول برمی ‌ آمد، این است که گلزار هنوز با دوربین تلویزیون غریبگی می ‌ کند و این قضیه را از راحت نبودنش مقابل دوربین و حرکات خشک، حساب شده و محدودی که داشت می ‌ توان برداشت کرد. لحن گپ ‌ وگفت او با شرکت ‌ کنندگان و حتی جملاتی که خطاب به دوربین می ‌ گفت هم به شدت رسمی بود و او در قسمت اول نتوانست از جانب خود چیزی به جذابیت برنامه بیفزاید.

سبکی تازه در عرصه مسابقات

هاشم رضایت یکی از دو تهیه ‌ کننده این برنامه است که در کنار حمید رحیمی نادی تهیه ‌ کنندگی برنامه را عهده ‌ دار است. این تهیه ‌ کننده، افزایش سطح آگاهی و تشویق افراد به مطالعه را از اهداف اصلی این برنامه دانسته و می ‌ گوید: پایین بودن سرانه مطالعه، از جمله موضوعاتی است که بارها و بارها از زبان مسئولان و پژوهشگران شنیده ‌ ایم. بالا ‌ بردن سرانه مطالعه بخصوص در نسل جوان ما که اسیر تکنولوژی روز شده ‌ اند، از اهداف اصلی تولید و پخش این مسابقه است. او می ‌ افزاید: برنده ‌ باش مسابقه ‌ ای برگرفته از اطلاعات عمومی و با بهره ‌ گیری از تکنولوژی مورد علاقه در جامعه طراحی شده و تلاش دارد تا با تجمیع مطالعه و تکنولوژی، سبک نویی در ساخت مسابقات تلویزیونی به ‌ وجود آورد. رضایت در ادامه با تشریح روند برنامه خاطرنشان می ‌ کند: این مسابقه در دو مرحله برگزار می ‌ شود. در مرحله اول شرکت ‌ کنندگان با نصب اپلیکیشن برنده باش، به 16 هزار سوال طراحی شده در مسابقه دسترسی خواهند داشت. سوالاتی که برای پاسخ به آنها نیازمند مطالعه و جست ‌ وجو هستند. با موفقیت در این مرحله، شرکت ‌ کنندگان وارد مرحله حضوری خواهند شد. ساخت مسابقه ‌ ای مبتنی بر دانش، مهم ‌ ترین مولفه ‌ ای بوده که این تهیه ‌ کننده بر آن تاکید دارد و می ‌ گوید: افرادی که در پاسخ به سوالات به حد نصاب نمی ‌ رسند، می ‌ توانند از دو روش به سوالات بیشتر دسترسی داشته باشند. در روش اول با مشاهده فیلم ‌ های تبلیغاتی و آموزشی و در روش دوم، با خرید سوال امکان دسترسی به سوالات جدید برای پاسخگویی خواهند داشت. رحیمی نادی درباره علت پیش ‌ بینی روش دوم می ‌ گوید: همه ما تجربه دریافت محصولات فرهنگی رایگان مثل کتاب را داشته ‌ ایم؛ اما هیچ ‌ گاه مورد استفاده ما نبوده است. شاید این ترفندی باشد تا جدیت بیشتری در بین متقاضیان شرکت در مسابقه ایجاد کنیم.

اورول ،به جای اوروِل

از جمله انتقاداتی که می ‌ توان به اولین قسمت برنده باش وارد دانست، طراحی سوالات و غلط ‌ های نگارشی در آن بود؛ اتفاقی که باعث شد همینگوی، همینگ ‌ وی نوشته شود یا نام جورج اوروِل، نویسنده سرشناس انگلیسی و خالق کتاب «1984» اورول تلفظ شود؛ اتفاقی که البته عوامل برنامه در حین تدوین در صدد جبران برنامه آمدند و تلفظ صحیح آن جایگزین صدای گلزار شد.

برگ برنده اصلی برنده باش، حضور محمدرضا گلزار در آن است

وقتی ستاره مجری می ‌ شود

شکی نیست که محمدرضا گلزار را در عرصه هنر ایران باید یک ستاره بدانیم؛ سوپراستاری که چه سبک بازی ‌ اش را بپسندیم و چه نه، ستاره است و همه ضوابط ستاره ‌ بودن را شامل می ‌ شود. بازیگری که در ابتدا گیتاریست و همخوان یکی از گروه ‌ های پدیده موسیقی پاپ در آن زمان بود، در ادامه و در مسیر همان اجراها و کنسرت ‌ ها، توسط یکی دو کارگردان مطرح دیده شد و به عنوان جوان نقش اول، در فیلم سینمایی «سام و نرگس» به کارگردانی مرحوم ایرج قادری بازی کرد. مسیر بازیگری گلزار از همان ‌ جا با سرعتی عجیب اوج گرفت و او به نقش اول بسیاری از فیلم ‌ های سینمایی دهه80 تبدیل شد و فروش فیلم ‌ های زیادی را در گیشه تضمین کرد. گلزار که در آن سال ‌ ها از رقیبان چشم ‌ رنگی دیگری چون بهرام رادان و محمدرضا فروتن پیشی گرفته بود، در سال ‌ های ابتدایی دهه90 قدری کم ‌ کار شد؛ به خوانندگی و بازی در سریال ‌ های شبکه نمایش خانگی پرداخت و انتخاب ‌ هایش را در عالم سینما گزیده ‌ تر کرد. او بعد از نزدیک به دو دهه تجربه در عرصه تصویر، حالا برای اولین بار بعد از حضور یک قسمتی ‌ اش در برنامه گفت ‌ وگو محور مثلث شیشه ‌ ای، دوباره به تلویزیون آمده است و این بار او را در قالبی جدید، یعنی اجرای یک برنامه تلویزیونی می ‌ بینیم. قالبی که می ‌ تواند نقطه پرتابی دوباره برای بازگشت به روزهای اوج ایـــــــــــن ستاره باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار