بهروز شعیبی: اعتیاد مانند "دارکوب" ریشه درخت انسانیت را خشک می‌کند

کارگردان فیلم "دارکوب" در نشست تخصصی این فیلم انگیزه‌هایش از انتخاب این عنوان برای فیلمش را بیان کرد و همچنین دو کارشناس اعتیاد درباره این فیلم صحبت کردند.

کارگردان فیلم "دارکوب" در نشست تخصصی این فیلم انگیزه‌هایش از انتخاب این عنوان برای فیلمش را بیان کرد و همچنین دو کارشناس اعتیاد درباره این فیلم صحبت کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نشست تخصصی فیلم "دارکوب" به کارگردانی بهروز شعیبی در جشنواره سلامت ظهر امروز برگزار شد. بهروز شعیبی علاوه بر پاسخ به سوالات حضار و اهالی رسانه دلایل انتخاب عنوان دارکوب برای فیلم اخیرش رامطرح کرد.
وی گفت: صدای دارکوب زنگ خطری برای محیط پیرامونش به وجود می‌آورد و همچنین پوسته درخت و موجودات مفیدی که در درخت زندگی می‌کنند را دارکوب از بین می‌برد و از همه مهمتر ضربه‌ای که به خود آن درخت وارد می‌کند و درخت را به معرض نابودی می‌کشاند عواملی بود که ما با توجه به مضمون فیلم دارکوب برای آن انتخاب کردیم.
وی همچنین گفت: اوایل کار هنوز برای انتخاب این عنوان کمی مردد بودیم تا آنکه برای صحنه‌ای از این فیلم که در یک بیابان برفی مشغول ضبط و فیلم‌برداری بودیم در آن صحنه با درختی مواجه شدیم که کاملا خشک شده بود آن صحنه در لوکیشن‌مان هم هست، آن درخت به خاطر سوراخ‌هایی که دارکوب در آن به وجود آورده بود کاملا خشک شده و از بین رفته بود. آن روز مطمئن شدیم این نام بهترین نامی است که می‌توانیم برای این فیلم انتخاب کنیم.
همچنین در این نشست دکتر محمدعلی شهرکی کارشناس اعتیاد درباره فیلم دارکوب گفت: این فیلم را صرفا را درباره اعتیاد نمی‌دانم بلکه بیشتر به جامعه و بستر اعتیاد می‌پردازد. مادر جامعه با خلاء قانونی در مورد اعتیاد مواجه هستیم و نقص قانونی در این مورد داریم که در این فیلم هم به آن اشاره می‌شود.
شهرکی همچنین عدم درک درست از اعتیاد را عامل اصلی شیوع این معضل در جامعه دانست و افزود: تا زمانی که اعتیاد را خوب نفهمیم نمی‌توانیم حلش کنیم.
وی همچنین مطرح کرد: در بسیاری از فیلم‌های قدیم می‌دیدیم که فرد معتاد را به تخت می‌بستند یا زندانی می‌کردند و... این الگوی اشتباه متاسفانه کم‌کم وارد مسیر درمانی ما هم شد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد. اما خوشبختانه در فیلم دارکوب این اشتباه تکرار نشده است.
شهرکی هراس از اعتیاد و ترس خانواده و جامعه از این مسئله را مسئله قابل تأملی دانست و گفت: پاره‌ای اوقات این هراس اگر کنترل نشود خود عامل اصلی برای معتاد شدن یک فرد می‌شود. لذا باید در این مسئله بازنگری شود و هراس و ترس خانواده‌ها و جامعه به درستی کنترل شود.
سپس دکتر جمال شمس کارشناس اعتیاد درباره این فیلم گفت: در این فیلم تاثیر اعتیاد در خانواده‌ها خوب نشان داده شده است. اعتیاد همین قدر که به یک فرد آسیب می‌رساند و قابل پردازش است بیشتر از آن باید درباره نقش و تاثیرات آن در خانواده و جامعه بررسی شود.
وی همچنین انتقادی درباره یکی از بازیگران فیلم مطرح کرد و گفت: در دارکوب خانمی را می‌بینیم که به قول خودش 4 ماه و 10 روز است ترک کرده است و به قول خودش از "شیشه" پاک است.
اصطلاحا در مورد چنین افرادی در علم روانشناسی می‌گویند باید به سر و اطراف این فرد از وجود هرگونه نشانه‌ای که او را تحریک کند برای مصرف مواد همچون افراد معتاد، مصرف مواد و... خالی کرد. اما در این فیلم این فرد در همان خوابگاه و اتاقی زندگی می‌کند که اکثر افراد پیرامونش در حال حاضر معتاد به مصرف مواد مخدر هستند. من شک دارم فردی که سبقه استفاده موادی همچون "شیشه" که بشدت از نظر روانی اعتیادآور است، داشته باشد و بتواند در چنین محیطی پاک بماند. حتی اگر انگیزه عاشقانه‌ای هم داشته باشد.
سیدمحمود رضوی تهیه کننده این فیلم در پایان جلسه مطرح کرد: فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی در شرایط امروز شاید از لحاظ فروش به رقم کمتری به نسبت فیلم‌های کمدی برسند، اما در تاریخ ماندگارتر خواهند شد. همچون فیلم‌هایی با موضوعات دختر پسری که سالها پیش بسیار در سینما رونق داشت اما امروزه خود آنها و سازندگانشان فراموش شده‌اند، آینده این فیلم‌های کمدی سخیف هم اینچنین خواهد بود.
بهروز شعیبی کارگردان فیلم در پایان از وزارت بهداشت درخواست کرد با تعامل مشترک با نهادها و سازمانهایی همچون وزارت آموزش و پرورش در آگاهی‌بخشی بیشتر به خانواده‌ها، پدران و مادران و کودکان برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار