ماهیگیری در آب گلآلود!
: سیاستمداران حرفهای وقتی میخواهند پشت پردههای در حال افشا را مخدوش کرده و اجازه ندهند پیراهن عثمان شود چارهای جز این ندارند که دست به تحرکات تازهای زده و ضمن سرگرم کردن دیگران به مسائل حاشیهای ماله به دست گرفته تا ترکها را بپوشانند!
حسن روانشید- اصفهان امروز: سیاستمداران حرفهای وقتی میخواهند پشت پردههای در حال افشا را مخدوش کرده و اجازه ندهند پیراهن عثمان شود چارهای جز این ندارند که دست به تحرکات تازهای زده و ضمن سرگرم کردن دیگران به مسائل حاشیهای ماله به دست گرفته تا ترکها را بپوشانند! این اتفاق نوعی از روشهایی است که در دنیای پر آب و رنگ پولتیک وجود دارد و حتی در بعضی از دانشگاههای غرب و بویژه انگلیس بهعنوان یک واحد درسی تدریس میشود. اربابهای بازار مکاره جهان نیز این روش را نوعی ابداع بازارهای جدید معاملهگری بهمنظور ایجاد تحرک در سیاست یا اقتصادهای یخزده میدانند که میتواند فعالان این بخشها را بهنوعی معاملات صوری وادار کند تا تورم در نقدینگیهای موجود و لجامگسیخته به صفر نزدیک شود و هر کس با دستمایه خود به خریدهای قابل ترقی دست بزند. اما ایجاد این جریانات مهیج روباهان در کمین نشسته را آماده میسازد تا در فرصت مناسب و با یک جهش غافلگیرانه قالب پنیر را از دهان کسانی که قصد نغمهسرایی دارند ربوده و سریع به لانههای خود بخزند! سالهاست این سناریو به دغلبازان و کاسهلیسان غرب که با در کسادی بازار بویژه تسلیحات روبرو میشوند این فرصت را داده تا با ایجاد تشنجهای ساختگی در آن و تحرکات صوری همه پولهایی را که بابت خرید مواد اولیه و سرمایهای به کشورهای در حال رشد انتقال دادهاند بهسوی خود اعاده کرده تا بازهم آنها را مجبور سازند که برای تأمین نیازهای خود به زیرساختها، حریصانه بهسوی این بازارها سرازیر شوند. البته این سناریو از نوع تبادلات در بازار مکاره جهانی است که درسی میشود برای خردهپاهای اقتصاد تا بتوانند با کپیبرداری از آن آحاد جامعه متوسط و فقیر را نیز اینگونه سرکیسه نمایند. اینها طرق معاملات جهانیست که قرنی است بوی استثمار از آن همه عالمی را پرکرده، درحالیکه هیچیک از آنها با نحوه صحیح معامله و معاشرت در اسلام و حتی دیگر ادیان الهی منطبق نیست که تنها صهیونیست با ایجاد انحرافاتی در آیین دین یهود و همچنین نصارا به آن عرف بخشیده است! آنچه قابلتوجه و تعمق است اینست که در لابهلای این مکاره بازار معدودی از معامله گران مسلمان نما هم پیدا میشوند تا فرصتها را غنیمت شمرده و دست به چپاول با عنوان کاسبی بزنند که این نیز بهخودیخود نوعی جفا به آحاد جامعه مسلمانان و دیگر ادیان الهی است. مبحث پر چالش نان یعنی قوت لایموت جامعه از دیرباز با بایدها و نبایدهای فراوان روبرو بوده و ازآنجاکه تأمین آن نوعی از شغلهای توأم با مشقت و عبادت بهحساب میآید همه آنهایی که پا به این حرفه میگذارند از دیرباز کسانی بودهاند که با وضوی نماز صبح بهپای قدح خمیرگیری رفته و با وضوی نماز عشا دست از کار میکشیدند و از این شغل پراهمیت برکت میگرفتند و با آن زندگی خود را اداره و سروسامان میبخشیدند که در حقیقت نفس آن را نوعی عبادت میپنداشتند. ازاینجهت مسائل سود و زیان در دامنه آن چندان برایشان مطرح نبود، اما زمانی که رابطه نانوا با آسیابان و دهقان قطع گردید این برکت نیز آرامآرام از سفره هر سه گروه برداشته شد و مادیات جایش را با معنویات عوض کرد و هرکدام از آنها تنها جنبه شغلی و حرفهای توأم با درآمد را به خود گرفت و فلسفه برکت در آن نیز به حاشیه رفت. این تغییرات بهظاهر اقتصادی اما ناپسند در محتوای یک عمل پسندیده باعث شد تا هرکدام از این حرف سهگانه که ارتباط تنگاتنگی باهم داشتند تنها به منافع خود اندیشیده و اخبار ضدونقیض را تحویل جامعه دهند که خریداران گندم وزن کیسههای آن را با اضافه کردن خاک افزایش میدهند و آسیاب داران برادهها و خاکارههای چوب را به آن افزوده و نانوایان بجای استفاده از خمیرمایه از بازار آشفته بهره جسته و جوششیرین به آن میزنند و درنهایت همراه با نوعی کمفروشی ضمن کاستن از قطر و وزن نان، اینگونه برکت را از سر سفرههای خود برمیچینند!
ادامه دارد