ارز دونرخی و سه نرخی فسادآور است

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه ارز باید آزادسازی شود زیرا ارز دونرخی و سه نرخی فسادآور است، گفت: دولت یارانه را در داخل به وارد کننده بدهد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه ارز باید آزادسازی شود زیرا ارز دونرخی و سه نرخی فسادآور است، گفت: دولت یارانه را در داخل به وارد کننده بدهد.
رسول جهانگیری در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه مشکلاتی که ما در این سه ماهه داشتیم که بیشتر تولید کننده، فروشنده و کاسب را زجر می‌داد "نوسانات بازار ارز" بود، اظهار داشت: در این شرایط تولیدکننده نمی‌دانست که قیمت تمام شده کالایش در حین تولید چقدر است، فروشنده نیز نمی‌دانست اگر الان بخواهد کالایش را به فروش برساند آیا پول را با سودش به دست می‌آورد تا نصف کالای قبلی خود را تهیه کند؟ نوسانات بازار ارز متاسفانه ضربه سنگینی را به کسبه و اصناف ما زد.
وی ادامه داد: هم نوسانات بازار ارز و هم عدم ارائه مواد اولیه به تولید کنندگان چه مواد اولیه که در داخل کشورمان است و چه مواد اولیه‌ای که ریشه در بحث ارزی دارد سبب شد که بی نظمی‌های خاص خود را داشته باشیم، با سیاست‌های ارزی که در مراحل بعد ایجاد شد عملاً ما به سمتی رفتیم که کالاهایمان براساس قیمت تمام شده ارز آزاد به فروش می‌رسد.
رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه آرام آرام این آرامش در حال برگشت است، گفت: 20 الی 30 درصد از ارز را برای کالاهای اساسی گذاشته‌اند. اعتقاد ما بر این است همان را باید آزادسازی می‌کردند و دلاری به اسم 4 هزار تومان نباید داشته باشیم.
وی تأکید کرد: اگر همان را هم آزاد سازی می‌کردند و پایه‌اش روی 8 الی 9 هزار تومان یا هر مبلغ دیگری ثابت می‌شد، دولت این سوبسید را در داخل به واردکننده می‌داد، نه اینکه به واردکننده ارز بدهد و در آن فساد و رانت ایجاد شود.
جهانگیری افزود: منِ نوعی اگر واردکننده هستم و با ارز آزاد برنج وارد کنم، کیسه برنج 75هزار تومان، 150هزار تومان می‌شود. این مقدار پول را بهتر است دولت در داخل به ریال یارانه دهد تا بداند واقعاً کالا وارد شده است. براساس این پیشنهاد باید در بحث بازار ارز، ناگهانی آزادسازی می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: البته این امر مشکلات خاص خودش را داشت. به عنوان مثال اگر بنا شود به صورتی ناگهانی ارز را آزاد کنیم و به صورت ناگهانی به کالاهای اساسی ارز ندهیم، کارخانه‌هایی که با ارز معمولی مواد اولیه را خریداری کرده بودند دچار بدهی سنگین می‌شدند. دولت بهتر بود بسته همه جانبه‌ای را تهیه می‌دید.
رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه ارز دونرخی و سه نرخی فسادآور است، گفت: همین خود سبب می‌شود کسی که ارتباطاتی داشته باشد استفاده کند و آن واردکننده مواد اولیه که باید کارخانه‌اش را بچرخاند باید در کانال‌های اداری برود و بیاید تا ارز تخصیص پیدا کند.
وی ادامه داد: در نهایت همین 20 الی 30 میلیارد ارزی که برای کالاهای اساسی تخصیص داده‌اند هم دچار مشکل می‌شود در صورتی‌که می‌توانستند این یارانه را در داخل بدهند. کسی که موبایل وارد می‌کند با ارز آزاد وارد می‌کند، نه اینکه بروی برنج وارد کنی اما با دلار موبایل وارد کنی یا وارد نکنی و ارز 4200 را در بازار 9هزارتومان بفروشی.
جهانگیری خاطرنشان کرد: با این سیاست‌های ارزی مردم متوجه شده‌اند که قیمت تمام شده کالایشان چیست و اصناف مقداری از سردرگمی درآمدند اما هنوز با چالش مواد اولیه مواجه هستند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار