رد معضلات اجتماعی در حصارکشی سی‌وسه پل

بخشی از حصارکشی سی‌وسه پل برای جلوگیری از سقوط گردشگران و شهروندان موضوعیتی ندارد و به دلیل ممانعت از بروز معضلات اجتماعی در کنج‌های این پل تاریخی طرح شده است.

بخشی از حصارکشی سی‌وسه پل برای جلوگیری از سقوط گردشگران و شهروندان موضوعیتی ندارد و به دلیل ممانعت از بروز معضلات اجتماعی در کنج‌های این پل تاریخی طرح شده است.
به گزارش ایسنا، طرح حصارکشی سی‌وسه پل بعد از کش و قوس‌های فراوان، در نهایت با استفاده از میله‌های فلزی و سیم‌های بوکسل در حال اجرا است اما بخش‌هایی از این حصار مانع سقوط نیست و تنها تردد بر روی عرشه‌های جانبی پل را محدود می‌کند.
در طرحی که در بخش غربی پل تا حدی پیشرفت فیزیکی داشته، مشخص است که رواق‌های جانبی پل در فاصله میان هر دهانه با سیم‌های بوکسل مسدود شده است. این بخش از حصار مانعی برای سقوط نبوده و تنها تردد و نشستن شهروندان و گرشگران در مسیرهای جانبی پل را که در تمام طول روز آسایش اقلیمی ایجاد می‌کند، محدود کرده است.
جعفر کساییان- کارشناس عمران و سازه که در اواخر دهه 40 هجری شمسی مرمت و استحکام بخشی این پل تاریخی را انجام داده است با تاکید بر اینکه تخصص وی مباحث سازه‌ای بوده و شاید صلاحیت علمی اظهار نظر را نداشته باشد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در سفرنامه‌های تاریخی از اهمیت این مسیرهای جانبی بارها صحبت شده است.
وی ادامه می‌دهد: شاردن در سفرنامه خود تعریف این مسیرها را به تفصیل کرده و گفته که این مسیر بسیار خنک است و گردشگران را از باد و باران و گزند آفتاب محفوظ نگاه می‌دارد. این مسیر همچنین جنبه ایمنی داشته و از تداخل شهروندانی که بر روی پل نشسته‌اند با کاروانی که از روی پل عبور می‌کرده نیز جلوگیری می‌کرده.
مرمت‌گر سی‌وسه پل اضافه می‌کند: طرحی که تا اینجا اجرا شده است مردم را از عبور و مرور و نشستن در این رواق‌ها محروم می‌کند. علت شاید این است که مانع از دیوار نویسی و یادگار نویسی بر روی پل شوند. این مساله جنبه اجتماعی دارد و با اعمال محدودیت بر طرف نخواهد شد.
کسائیان می‌گوید: من راه حل نمی‌دهم اما می‌توان با اقدامات دیگری مانع از این مشکلات شد. تخصص من سفت‌کاری است اما من معتقد هستم مسیرهای فرعی پل باید باز باشد. شاید بهتر باشد جان‌پناه کوتاهی طراحی می‌کردند یا تابلوهایی نصب می‌کردند که به والدین تاکید کند مراقب فرزندان خود باشند.
عرشه‌های جانبی سی‌وسه پل هزار و یک گرفتاری ایجاد می‌کرد
علی محمد فصیحی- مدیر پایش پل‌های تاریخی استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایسنا در رابطه با علت اعمال محدودیت برای عبور از مسیرهای جانبی می‌گوید: این طرح را شورای فنی میراث تایید کرده بود. علت این بود که مسیرهای جانبی "هزار و یک گرفتاری" ایجاد می‌کرد.
وی ادامه می‌دهد: بارها اتفاق افتاده بود که از رواق‌های جانبی به عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌شد. وضعیت وخیمی از یادگاری نویسی یا تجمع زباله در رواق‌های این پل وجود داشت. به همین دلیل تصمیم بر این شد که تردد را محدود کنیم.
مدیر پایش پل‌های تاریخی استان اضافه می‌کند: در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون میراث تشکیل شد، تاکید بر این بود که مردم امکان تردد در این مسیرها را داشته باشند. به همین دلیل مسیر تردد از عرشه‌های جانبی باز خواهد شد و آن بخشی از طرح که به این منظور اجرا شده است برداشته خواهد شد.
فصیحی تاکید می‌کند: تصمیم به علت مشکلات وندالیستی و اجتماعی اتخاذ شده بود اما امیدواریم خود مردم نیز از فضاهای دنج سی‌وسه پل مراقبت عمومی داشته باشند تا شاهد تکرار این مشکلات نباشیم.

ارسال نظر