نباید به مرکز اسناد ملی به چشم موزه نگریست

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: اتاق فکر سیاستمداران ما باید مرکز اسناد و کتابخانه ملی باشد چرا که این مرکز به مثابه مغز کشور است و شایسته نیست به چشم موزه به آن نگریسته شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: اتاق فکر سیاستمداران ما باید مرکز اسناد و کتابخانه ملی باشد چرا که این مرکز به مثابه مغز کشور است و شایسته نیست به چشم موزه به آن نگریسته شود.
به گزارش ایسنا ، مسعود کثیری امروز (یکشنبه) در مراسم تودیع و معارفه مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان، اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان خانه همه مردم است و همگان باید نسبت به آن حساسیت و توجه داشته باشند. تغییرات دنیای امروز پرشتاب است و اگر متوجه این شتاب نباشیم لای چرخ‌های آن له می‌شویم.
وی ادامه داد: علم تاریخ به ما کمک می‌کند که این تغییرات را بررسی کنیم و در موقعیت‌های مهم به جای پرسیدن سؤال چه باید کرد آینده را پیش‌بینی و کنترل کنیم و منتظر نباشیم که کسی از بیرون برای ما تصمیم بگیرد.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان مهم‌ترین ابزار یک مورخ را اسناد و مدارک معرفی کرد و گفت: اتاق فکر سیاستمداران ما باید مرکز اسناد و کتابخانه ملی باشد چراکه این مرکز به مثابه مغز کشور است و شایسته نیست به چشم موزه به آن نگریسته شود.
کثیری، مهمترین برنامه خود را حفظ و استفاده از اسناد این مجموعه برشمرد و ادامه داد: احیای واحد تحقیق و توسعه می‌تواند ما را در نیل به این هدف یاری کند. باید اسناد را از گنجه‌ها بیرون بیاوریم و پس از ساماندهی آزادسازی کنیم تا محققان به آن دسترسی داشته باشند و این کار ممکن نیست مگر با همراهی همه‌کسانی که در این حوزه دستی بر آتش دارند.
محل فعلی مرکز اسناد اصفهان در شان این شهر نیست
همچنین مدیر سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان نیز پس از ارائه گزارش عملکرد خود با اشاره به اصلی‌ترین نیاز این سازمان که نداشتن یک مکان مناسب است، اظهار کرد: زمانی که رئیس کتابخانه چین به اصفهان آمده بود در شان ایران و اصفهان ندیدیم که این محل را به عنوان سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان به او نشان بدهیم و به همین جهت در کتابخانه مرکزی به استقبال او رفتیم تا صورتمان را با سیلی سرخ نگه داشته باشیم.
مختار باقری ادامه داد: امیدواریم که مسئولان اهمیت ویژه‌ای برای ساختمان این مرکز قائل شوند تا با داشتن فضای مناسب، در دل مجموعه‌داران نیز رغبتی برای واگذاری اسنادشان به این مرکز به وجود بیاید.
وی افزود: در این سه سال، از دستگاه‌هایی که اسناد آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته یک بانک اطلاعاتی ایجاد کرده‌ایم. متأسفانه خیلی از دستگاه‌ها نمی‌دانستند که باید اسنادشان را به ما بسپارند و اقدام به امحای آن می‌کردند، اما با کارگاه‌هایی که در دانشگاه پیام نور برگزار کردیم ضرورت حفظ این اسناد را آموزش دادیم و امیدواریم که در مراحل بعدی مدیریت جدید این مجموعه مراحل انتقال اسناد به سازمان را پیگیری کنند.
مدیر سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با اشاره به اینکه اولین سازمان مردم نهاد در زمینه حفظ اسناد در اصفهان تشکیل شده گفت: نام این سازمان "حامیان اسناد و میراث مکتوب" است که ۶۰ تن از صاحب نامان هیئت مؤسس و هیئت مدیره آن را تشکیل می‌دهند‌. این تشکل مردم نهاد بازوی خوبی برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و اگر نیازهای حداقلی مالی آن برطرف شود در جلب نظر مجموعه داران می‌تواند مؤثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان در سه سال گذشته همیشه رتبه اول و دوم را در کل کشور کسب کرده و تلاش سه‌ساله کارکنان این مجموعه با یک دهه تلاش برابری می‌کند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار