در شهریور و مهر بارش موثری نخواهیم داشت

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفته در شهریور و مهرماه بارشی که بتواند بر منابع آبی استان اثرگذار باشد نخواهیم داشت.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفته در شهریور و مهرماه بارشی که بتواند بر منابع آبی استان اثرگذار باشد نخواهیم داشت. اداره کل هواشناسی استان اصفهان در پاسخ به پیگیری‌ها در رابطه با بارش‌های ماه‌های آتی، بیانیه‌ای را در اختیار این رسانه قرار داده است که نگرانی‌ها را در رابطه با منابع آبی استان در پاییز و زمستان سال جاری، تشدید می‌کند.
مجید بیجندی در این بیانیه با اشاره به اینکه میانگین بارش از ابتدای مهر تا پایان مردادماه سالجاری در استان برابر با 114 میلی متر است، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه در بلند مدت 28 درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته 14 درصد کاهش داشته است. وی افزود: میانگین حسابی بارش سال آبی جاری از ابتدای مهر تا پایان مردادماه ایستگاههای سینوپتیک استان نیز 135.9میلی متر است که نسبت به مدت مشابه در بلند مدت دوره آماری 25 درصد کاهش داشته است.
مدیر کل هواشناسی استان تصریح کرد: بر اساس آخرین خروجی مدل های پیش بینی وضع هوا و تحلیل های الگوهای هواشناسی طی شهریورماه مطابق مقادیر بلند مدت و با توجه به استقرارالگوهای پایداری گذر امواج غربی بر روی استان ضعیف بوده و بارش خاصی در سطح استان انتظار نمی رود.
بیجندی با اشاره به اینکه از نیمه مهرماه با گذر امواج غربی شرایط مناسب تری پیدا کرده و می تواند سبب بارش مطابق مقادیر بلند مدت در نیمه غربی استان گردد، گفت: اما در مجموع طی ماه‌های شهریور و مهر ماه مطابق مقادیر بلند مدت بارش قابل توجهی که بتواند بر منابع آبی استان تاثیر گذارد انتظار نمی‌رود.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود بارش از ابتدای سال آبی 96 الی97 و منابع آب موجود در استان بالا بودن میانگین دمای هوا نسبت به نرمال و افزایش میزان تبخیر سطحی،کاهش پوشش برف نسبت به مقادیر نرمال و کاهش شدید رطوبت خاک در اکثر شهرستان های استان کاهش شدید حجم ذخایر آب نسبت به سال گذشته خشکسالی شدید آبشناسی در سال آبی آینده در پیش رو است.
مدیر کل هواشناسی استان با بیان اینکه علیرغم اینکه طی نیمه دوم پاییز 97 (ماه های آبان و آذر)شرایط برای فعالیت سامانه بارشی بر روی استان مهیا می گردد، خاطر نشان کرد: هم چنین در مورد وضعیت دما می توان به این نکته اشاره کرد که به علت استقرار الگوهای پایداری تابستانه افزایش دما نسبت به بلند مدت بین یک تا دو درجه سانتی گراد تا پایان مرداد ماه حادث گردید ولی طی شهریورماه با نفوذ توده هوای خنک به داخل استان این شرایط تعدیل شده ولی کماکان افزایش دما نسبت به بلند مدت بین 5/. تا یک درجه سانتی گراد انتظار می رود.
بنابر این اظهارات به نظر می‌رسد بارش‌های قابل توجهی که بتواند نیازهای آبی استان اصفهان را در پاییز و زمستان سال جاری و به خصوص در تابستان سال آتی تامین کند، رخ نخواهد داد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار