تولید در کما

هفته گذشته محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت از وضعیت اقتصادی و صنعت در کشور صحبت کرد و اینکه صنعت کشور در حال پوست‌اندازی است. او در تشریح وضعیت موجود عنوان کرد: در سال 96 کشور در مسیر توسعه اقتصادی قدم برمی‌داشت که نوسانات قیمت ارز مشکلاتی در این بخش ایجاد کرد. این در حالی است که تلاش خواهیم کرد با رویکرد ثبات قیمت پایه ارز در بخش‌های مختلف مشکل خرید مواد اولیه واحدهای صنعتی کشور را برطرف کنیم.

فاطمه کاویانی - اصفهان امروز : هفته گذشته محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت از وضعیت اقتصادی و صنعت در کشور صحبت کرد و اینکه صنعت کشور در حال پوست‌اندازی است. او در تشریح وضعیت موجود عنوان کرد: در سال 96 کشور در مسیر توسعه اقتصادی قدم برمی‌داشت که نوسانات قیمت ارز مشکلاتی در این بخش ایجاد کرد. این در حالی است که تلاش خواهیم کرد با رویکرد ثبات قیمت پایه ارز در بخش‌های مختلف مشکل خرید مواد اولیه واحدهای صنعتی کشور را برطرف کنیم.
به گفته شریعتمداری بازار ثانویه ارز اقدامی مهم از جانب دولت بوده است که می‌تواند واحدهای صنعتی کشور را به مسیر توسعه هدایت کند. اینکه فعالیت درزمینه‌های نام‌برده شده در چه بازه زمانی اتفاق خواهد افتاد و واحدهای تولیدی بویژه بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط تا چه زمانی باید انتظار کشند و تلاش برای بقا داشته باشند موضوعی بود که وزیر صنعت معدن و تجارت به آن اشاره‌ای نکرد.
از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود یک ماه گذشته اولویت‌بندی ثبت سفارش‌ها و تخصیص اعتبارات لازم برای آن‌ها را از تمهیداتی عنوان کرد که برای استمرار فعالیت واحدهای تولیدی در نظر گرفته‌شده است. به گفته منصور معظمی به‌محض ورود مواد اولیه التهاب خفیفی که در برخی از واحدهای تولیدی وجود دارد، برطرف خواهد شد.
التهابی که این روزها در بازار دیده می‌شود اندکی شاید بیشتر از واژه خفیف باشد و با دیدی واقع بینانه می‌توان آن را وخیم دانست. این در شرایطی است که با توجه به وعده‌های داده‌شده و شرایط موجود در بازار تحولی که بتواند بازار را دچار تغییر و شرایط را برای تولیدکنندگان که موتور محرک بازار هستند ایجاد کند را شاهد نبوده‌ایم. به‌هرحال وضعیت تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان و در صدر آن صنعت گران در صنعتی‌ترین استان کشور آن‌چنان سخت شده که با کمترین توان مجبور به فعالیت هستند و یا به تعطیل کامل کشیده شده‌اند. اینکه این وضعیت تا چه زمان ادامه خواهد داشت و اصلا راه‌حلی برای آن اندیشیده شده است موضوعی است که مسئولان کشوری کمتر پاسخگو آن هستند و بیشتر تلاش داشته‌اند بیان مسئله داشته باشند تا اینکه راه‌حلی گره‌گشا برای مردم و تولیدکنندگان که هرروز شاهد آهسته‌تر شدن حرکت چرخ‌دنده‌های صنعت هستند. به‌هرحال هنوز در شهریورماه قرار داریم و تا آبان ماه که‌موج جدیدی از تحریم‌ها شروع خواهد شد زمان زیادی باقی‌مانده است اما هرروز وضعیت برای تولیدکنندگان و در ادامه این چرخه برای مردم سخت‌تر می‌شود.
نوسانات بازار دارای ریشه داخلی است
در راستای شفاف‌سازی و اینکه شرایط فعلی تا کجا ادامه خواهد داشت و نهایتا به چه موضوعی ختم خواهد شد به سراغ سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفتیم. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نیمه اول سال 97 و انتهای سال 96 شاهد نوسانات جدی در بازار ارز بوده‌ایم گفت: این موضوع باعث شد تعداد زیادی از صنعتگران و تولیدکنندگان دچار مشکل شوند به دلیل اینکه مواد اولیه مورداستفاده برخی از آن‌ها وارداتی بوده است. او ادامه داد: این نوسانات باعث شده توان رقابت و تولید از صنعتگران گرفته شود، در حالی که بیشتر نوسانات موجود در بازار دارای ریشه داخلی است تا خارجی چراکه در پایان سال 96 هنوز خروج آمریکا را از برجام نداشتیم اما نوسان از همان زمان شروع شد. رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در این میان اینکه هنوز تحریم جدیدی علیه کشور ما اضافه نشده اما وضعیت با شدت زیاد رو به بحران در حال حرکت است. موسوی لارگانی از بالا بودن رقم نقدینگی در میان مردم به‌عنوان نقطه‌ضعفی یادکرد و بیان داشت: طبق آخرین برآورد حدود 1150 هزار میلیارد تومان در میان مردم است که متأسفانه این نقدینگی در بازارهای مختلف اعمال نقش می‌کند و باعث می‌شود نوسانات در بازارهای مختلف خود را نشان دهند. او درباره مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان گفت: هنگامی‌که خرید از بازار بورس انجام نشود به طبع افراد را به سمت دلالان هدایت خواهد کرد و آن‌ها نیز از این بازار سو استفاده می‌کنند و نهایتا دود این وضعیت در چشم تولیدکنندگان خواهد رفت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد تأثیرگذاری مجلس در این باره گفت: اگر بگوییم مجلس کاری در این زمینه انجام داده است حقیقتا کاری انجام نداده است چراکه در این زمینه کمبود قانون وجود ندارد مسائلی که در حال حاضر با آن روبرو شده‌ایم به قوه مجریه مربوط می شود قوه مجریه است که باید طرح بدهد.
طرح های ارائه شده توسط دولت گره گشا نبود
او تصریح کرد: چند طرح ارائه‌شده توسط قوه مجریه نتوانسته است آن‌چنان تأثیرگذار عمل کند که می‌توان ارائه ارز 4200 تومانی و بسته ارزی جدید را نام برد که نتوانستند نوسانات بازار را کنترل کنند. موسوی لارگانی ادامه داد: در پاسخ به برخی از تولیدکنندگان که مکاتباتی را داشته‌اند بارها گفته‌ایم که پیگیر مشکلات آن‌ها هستیم. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر بنگاه‌های کوچک و متوسط وضعیت خوبی را تجربه نمی کنند اظهار کرد: این واحدها با حداقل ظرفیت چیزی حدود 30 تا 40 درصد فعالیت می‌کنند و اگر شرایط به همین منوال پیش رود وضعیت بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد ولی امیدواریم دولت با استفاده از کارشناسان بیرون دولت و مجلس و هم کارشناسان داخلی تغییراتی را در شرایط ایجاد کند. او با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت می‌تواند بر شرایط مسلط شود افزود: وضعیت موجود قطعا یک وضعیت ماندگاری نیست چراکه این تهدیدها و تحریم‌ها برای ما تازگی ندارد و ما باید خود را به صلاح مبارزه با آن‌ها آماده کنیم و قطعا مشکلات حل می‌شود یک مقدار تلاش بیشتر لازم داریم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار