تهمینه میلانی: ادعای نقاش بودن ندارم

تهمینه میلانی گفت: من اصلا ادعای نقاش بودن ندارم. این تابلوها هم قصه‌گو هستند و انگار من فریم فیلم‌هایم را به شما نشان داده‌ام. خود من تازه داشتم کار در این زمینه را شروع می‌کردم. اصلا قصد نمایشگاه گذاشتن نداشتم.

تهمینه میلانی گفت: من اصلا ادعای نقاش بودن ندارم. این تابلوها هم قصه‌گو هستند و انگار من فریم فیلم‌هایم را به شما نشان داده‌ام. خود من تازه داشتم کار در این زمینه را شروع می‌کردم. اصلا قصد نمایشگاه گذاشتن نداشتم.
نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی در گالری تازه‌ تاسیس «ایوان» چند روزی است به یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های هنری در فضای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. در این خصوص، عده‌ای به این موضوع که چهره‌های مشهور سینما با ورودشان به حوزه‌های تجسمی، بر نوع فعالیت‌های هنری فعالان این رشته سایه می‌اندازند، معترض بودند و عده‌ای دیگر در فضای مجازی، روی کپی بودن یکی از تابلوهای خانم میلانی مانور می‌دادند. تهمینه میلانی بابت شباهت نقاشی‌اش با اثر یک نقاش روس از او عذرخواهی کرد و گفت این طرح را روی یک کارت‌پستال دیده و شاید در ناخودآگاهش وجود داشته است؛ اما قضیه به یک اعتراض ساده محدود نماند. جمعیتی جلوی در نمایشگاهی که نقاشی‌های تهمینه میلانی را نمایش می‌داد تجمع اعتراض‌آمیز کردند و عاقبت، کار به تعطیلی این گالری کشید. این اتفاقات، چنانکه خود تهمینه میلانی می‌گوید به دعوت شخصی به نام افشین پرورش بوده که در نیویورک زندگی می‌کند.
پرورش که تا به حال یکی دو دفعه به دلیل کشف کپی‌کاری هنرمندان ایرانی از آثار خارجی نام خودش را مطرح کرده بود، بیشتر به خاطر حمایت‌های رسانه‌ای تمام‌قدش از تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» که به اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان متهم شده بود، معروف است.
حالا تهمینه میلانی می‌گوید که پیگیر شیطنت درخصوص جنجالی که این فرد علیه او به راه انداخته، خواهد شد و تاکید می‌کند جوان‌هایی که اعتراض کردند را درک می‌کند و تا پیش از این از مشکلات‌شان خبر نداشته است؛ اما کسانی که برای او جنجال ساخته‌اند، اهداف خاصی داشتند، نه دلسوز جوانان بوده‌اند، نه حتی با سلبریتی‌ها مشکلی داشتند. نکته جالب این جنجال به‌پا شده بین سینما و هنر تجسمی، این است که افشین پرورش، چهره مرموز این ماجرا، با انتشار این جملات در صفحه اینستاگرامش، تقریبا مسئولیت اعتراضات میدانی به گالری تهمینه میلانی را پذیرفته است: «بدینوسیله از تمامی عزیزانی که روز جمعه در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافته و اعتراض خود را به نمایش چنین تولیدات ضعیف و سطح پایینی نشان داده بودند، تشکر می‌کنم. همان‌طور که در فراخوان حضور اعتراضی در افتتاحیه این نمایشگاه تاکید کرده بودم، فضای گالری‌ها حق هنرمندان است و هیچ فرد بی‌صلاحیتی حق این را ندارد که به واسطه ارتباطات خاص، سرمایه، شهرت یا سکس، فضای آنها را اشغال کند.»
تهمینه میلانی که او را به‌عنوان چهره‌ای سینمایی می‌شناسند و به همراه همسرش سال‌ها در حوزه معماری هم فعالیت کرده بود می‌گوید که ادعای نقاش بودن ندارد اما این نقاشی‌ها را قبلا در برگه فیس‌بوک خودش هم گذاشته است و در حال حاضر کمیته‌ای برای بررسی آثار آن نقاش روس که ادعا کرده بود تابلوی میلانی کپی اثر او بوده تشکیل شده و امکان دارد که این کمیته، با بررسی تاریخ آثار، مشخص کند ماجرا برعکس بوده است.
گفت‌وگو با تهمینه میلانی درباره نمایشگاهی که با تجمع تعدادی از افراد لغو شد، نقاشی که گفته است میلانی از او کپی کرده، ورود سلبریتی‌ها به حوزه‌های غیرتخصصی‌شان، جوان‌هایی که به میلانی اعتراض دارند اما او می‌گوید دوست‌شان دارد، افشین پرورش و چند موضوع دیگر انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
ادعای نقاش بودن ندارم
من اصلا ادعای نقاش بودن ندارم. این تابلوها هم قصه‌گو هستند و انگار من فریم فیلم‌هایم را به شما نشان داده‌ام. خود من تازه داشتم کار در این زمینه را شروع می‌کردم. اصلا قصد نمایشگاه گذاشتن نداشتم. یک خانمی آمد و به من پیشنهاد داد که این کار را بکنم. این خانم ظاهرا با این نیت که نمایشگاهش شناخته شود، می‌خواست که از یک اسم شناخته‌شده در این زمینه نیز استفاده کند. ایشان آمد و گفت شما چه زیبا نقاشی می‌کشید، بیایید و در تالار ما نمایشگاه بگذارید. من بدون ادعا به ایشان گفتم که نقاش نیستم، با اینکه طراحی‌ام خیلی خوب است و رنگ را خوب بلدم، اما نقاشی نمی‌کردم، البته «راندو» کار می‌کردم. این خانم آمد و چنین پیشنهادی به من داد. من ایشان را نمی‌شناختم و نمی‌توانم بگویم به ایشان اعتماد دارم، فقط رفتم و فضای تالارشان را دیدم که خیلی عالی بود. شاید بهترین گالری‌ای بود که من تا به حال در ایران دیده بودم.
آیا من عرصه را برای دیگران تنگ می‌کنم؟
مردم با گالری‌ها قهر بودند و پرنده در آنها پر نمی‌زد. من به این‌انگیزه که پای مخاطب دوباره به گالری‌ها باز شود قبول کردم که چنین نمایشگاهی برگزار کنم. همان‌طور که دیدیم، تئاتر هم همین سرنوشت را داشت و با ورود ستاره‌ها فروش آن بهتر شد. آقای ملانوروزی، رئیس موزه هنرهای معاصر مصاحبه‌ای کردند و گفتند کاری که سلبریتی‌ها در تئاتر کردند و مردم را با این هنر آشتی دادند، خانم میلانی نیز با برپایی این نمایشگاه همانند آن کار را درباره هنرهای تجسمی کردند. من خودم از تئاترهای گمنام خیلی حمایت می‌کنم. آنها را می‌بینم و در صفحه مجازی‌ام آن را تبلیغ‌ می‌کنم. امروز وقتی می‌بینم که این نمایش‌های گمنام مملو از جمعیت هستند، در حالی که قبلا کسی به تماشای آنها نمی‌رفت، احساس خوبی دارم. ما باید به هم کمک کنیم. آیا من عرصه را در هنرهای تجسمی برای فرد دیگری تنگ می‌کنم؟
من اصلا نمی‌دانستم که جوانان هنرمند ما تا این حد مشکل دارند. بعد از این ماجراها بود که فهمیدم. من می‌توانستم بروم با شهرداری صحبت کنم و برایشان کارهایی انجام بدهم. من عنادی با شما ندارم عزیزان دل. چرا باید بخواهم جای شما را تنگ کنم؟ من برای دل خودم نقاشی می‌کشیدم و کسی آمد و گفت می‌آیی نمایشگاه بگذاری؟ من چه می‌دانستم آنجا چه خبر است؟
من خودم فرزند جوان دارم و دلم می‌خواهد به تمام این عزیزان کمک کنم؛ ولی تاکنون اصلا نمی‌دانستم که جوان‌ها این مشکلات را دارند و تصور نمی‌کردم که چنین اتفاقاتی به وجود بیاید. آیا این گناه من است؟ یعنی اگر من در «ایوان» نمایشگاه نگذارم، آنها کارهای شما را نمایش خواهند داد؟ باور کنید مقصر قضیه من نیستم. البته من جوانان را درک‌ می‌کنم. من حتی به بچه‌هایی که آمدند، آنجا را به‌هم ریختند و گفتند کارها را آتش می‌زنیم، یک کلمه حرفی نزدم؛ چون آنها را درک می‌کنم. من از این بچه‌های جوان ناراحت نیستم بلکه پیگیر کسانی هستم که در پشت پرده این ماجراها را به راه انداختند.
ماجرا از کجا شروع شد؟
خلاصه این جنجال‌ها این است که آقایی به نام افشین پرورش در نیویورک این ماجرا را هدایت می‌کند. آقای پرورش حدود یک هفته قبل از نمایشگاه من، در صفحه اینستاگرامش متنی منتشر کرد و گفت این خانم حق ندارد نمایشگاه بگذارد. بروید و جنجال به راه بیندازید. اگر این‌ معترضان، افراد معمولی بودند که این برخوردهای هدایت شده را با من نمی‌کردند. من جای مادر همه آنها هستم. فوقش این بود که من را نقد می‌کردند و می‌گفتند از فیلم تو یا نقاشی تو فلان بخشش را دوست نداریم. ما دعوایی نداریم. من می‌پرسم چرا دوست نداری و آنها می‌گویند چون شامل این موارد است. اما اتفاقی که افتاد، چیز دیگری بود. عده‌ای هجوم آوردند و پلیس هم آمد تا مانع شود.
اهل جنجال و شایعه‌پراکنی نیستم
من امسال بازنشست می‌شوم. 30 سال است که من کار معماری کرده‌ام و آثار سینمایی و غیرسینمایی من براساس اصل عرضه و تقاضا تولید شده و فروخته است. من زندگی ساده‌ام را می‌کنم و هیچ‌گونه فساد مالی ندارم و مثل کسان دیگری نیستم که از متهمان اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان حمایت می‌کنند و من را متهم به پولشویی می‌کنند. ما یک زن و شوهر معمولی هستیم که معماری می‌کنیم.
من یک مادر هستم که نه اهل میهمانی‌های آنچنانی است و نه اهل جنجال و شایعه‌پراکنی. برای من در فضای مجازی هم جملاتی درست کرده‌اند که صادقانه بگویم آنها را نگفته‌ام، مثل دکتر شریعتی شدم که برای من جمله درست می‌کنند. این حرکت برنامه‌ریزی شده که علیه من صورت گرفت، در حقیقت سنگ زدن به قطار در حال حرکت است. اصلا فرض کنید که نقاشی‌های من مزخرف است. از طرف دیگر شما می‌توانید مخالف ورود سلبریتی‌ها به حوزه‌های تخصصی هم باشید و علیه آن مطلب بنویسید اما این اتفاقی که برای نمایشگاه من افتاد، ماجرای دیگری داشت. من نمی‌گویم که حتما باید سلبریتی‌ها به این وادی‌ها بیایند، می‌گویم که می‌توانید به این قضیه از جنبه مثبت هم نگاه کنید؛ مثلا از این جهت که شاید مردم با نقاشی آشتی کنند. البته شما همچنان می‌توانید مخالف ورود سلبریتی‌‌ها باشید. من غصه‌ام از این بود و عذرخواهی مفصلی می‌کنم از مردمی که از شهرستان‌ها آمدند و از جلوی در گالری برگشتند. آنها با گل و شیرینی و کادوهایی که خودشان به‌عنوان صنایع‌دستی درست کرده بودند، آمدند و آنها را دم در گالری گذاشتند و رفتند. خیلی تلخ بود. تصور کنید یک نفر از اهواز راه بیفتد و بیاید که شغلش هم نقاشی نبود، بلکه برای دیدار من آمده بود و این‌‌گونه مجبور شد برگردد. من خیلی غصه خوردم. قلبم از این جهت شکست و افسرده شدم.
شاید از کارهای من کپی کرده باشند
من از خانم جنی که گفته شده بود یکی دو تابلوی من شبیه ایشان است، عذرخواهی کردم؛ اما الان کمیته‌ای مشغول بررسی کارهای ایشان شده و مشخص شده که 99 درصد از کارهای من زودتر از کارهای ایشان تولید شده‌اند. این کمیته روی تاریخ تولید آثار کار می‌کند. من این کارها را در فیس‌بوک گذاشته بودم و بعد از نهایی شدن تحقیقات این کمیته ممکن است معلوم شود ایشان بوده که از کارهای من خوشش آمده است. نقاشی‌های این خانم - اگر دقت کنید- پخته‌تر است، در حالی که کارهای من ساده‌اند. طبیعتا کاری که اصل باشد ابتدایی‌تر است و کاری که از روی آن الهام گرفته شده باشد، پخته‌تر و همراه با جزئیات و شاخ و برگ‌های بیشتر است.
جنی میلیهوف (Jenny Meilihove) هنرمند روسی ساکن سرزمین‌های اشغالی ادعا می‌کند که تهمینه میلانی، اثرش را از روی نقاشی او کپی کرده است. میلانی می‌گوید کمیته‌ای درحال بررسی تاریخ تولید تابلوهاست تا مشخص کند که کدام آثار اصل و کدام کپی هستند.
«جنی میلیهوف» در استوری اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: یک فرد مشهور تصویر مرا کپی کرده و فروخته است و در استوری‌های بعدی از کنسل‌شدن نمایشگاه خبر داده و از بانیان تعطیلی آن قدردانی کرده است.
منبع: روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر