ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در شهرضا نیازمند تدبیر و اقدامات ویژه است
حاشیهنشینی یا وجود سکونتگاههای غیررسمی به دنبال مهاجرت افراد مختلف در حاشیه شهرضا به وجود آمده و نیازمند تدبیر و اقدامات ویژه در این زمینه است.
حاشیهنشینی یا وجود سکونتگاههای غیررسمی به دنبال مهاجرت افراد مختلف در حاشیه شهرضا به وجود آمده و نیازمند تدبیر و اقدامات ویژه در این زمینه است.
به گزارش تسنیم ، در دهههای اخیر به تدریج محلات نابسامان و سکونتگاههای غیر رسمی، به طور عمده در حاشیه شهرها، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفته و گسترش یافته است.
این محلات حاشیهنشین، به بیان درستتر اسکان غیررسمی نامیده شدهاند و کارکرد اصلی آنها تأمین زمین و الگوی ساخت متناسب با توان مالی گروه های کم درآمد بیشتر مهاجر است.
این گونه سکونتگاهها که سیمای زشت، خدمات ناکافی و ساکنان کم توان و مشاغلی نامطمئن دارند، محیطی آماده برای پذیرش نابهنجاریهای اجتماعی و باز تولید فقر فراهم میسازند و خطرپذیری بالایی در برابر سوانح طبیعی دارند.
حجم گسترده و روند رو به افزایش سکونتگاههای غیررسمی در کشور، تهیه و تصویب سندی را سبب شد که چارچوب و نحوه فعالیت هماهنگ بخش دولتی- عمومی و مشارکت مردمی برای چارهجویی مشکلات اسکان غیررسمی را مشخص میسازد. سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در سال 1382 به تصویب هیأت دولت رسید.
یک پنجم جمعیت شهرضا در سکونتگاههای غیررسمی زندگی میکنند
معاون شهرسازی شهرداری شهرضا در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا با بیان اینکه شهرضا یکی از قدیمیترین شهرهای کشور بوده که از تأسیس شهرداری آن یک قرن میگذرد، اظهار داشت: در زمان پهلوی اول شهرضا جزو 20 شهر ایران بوده که شهرداری داشته است.
غلامحسین جعفری با بیان اینکه در سالهای اخیر رویکرد مناسبی برای ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی اتخاذ شده و لازم است رویکرد ارزشگرایی برای این محلات داشته باشیم، افزود: 263 هکتار از 2700 هکتار محدوده قانونی با 26 هزار نفر جمعیت جزو مناطق حاشیهنشین شهرستان شهرضا است.
وی بیان کرد: در سال 94 مطالعه بافتهای غیررسمی شهرضا توسط مهندسان مشاور ایوان نقش جهان آغاز شد و گزارش آن در ستاد بازآفرینی به تصویب رسید و شهرضا به عنوان یکی از 12 شهر ایران در برنامه توسعه بازآفرینی مورد مطالعه قرار گرفت.
معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با اشاره به معرفی مناطق کمتر توسعه یافته مورد تصویب ستاد بازآفرینی، بیان کرد: محلههای قشقایی، طالقانی، خمینیآباد، اسلامآباد، حسینآباد و پانصددستگاه به ترتیب 6 منطقه کمتر توسعه یافته شهرستان هستند.
وی با بیان اینکه در مجموع این 6 محله 26 هزار و 666 نفر جمعیت دارند و 263 هکتار از شهرستان را به خود اختصاص دادهاند، افزود: یک پنجم جمعیت شهر در سکونتگاههای غیررسمی زندگی میکنند و بر اساس آمار یک هفتم مساحت شهر در تصرف ساکنان این مناطق است.
جعفری با بیان اینکه یکی از محورهای بازآفرینی، نیازسنجی برای قرار گرفتن در اجرای پروژهها است، بیان کرد: اگر برای اجرای پروژهای در این مناطق نیازسنجی نشود ممکن است پروژهای که اجرا میشود مورد استقبال ساکنان محلهها قرار نگیرد.
وی با تأکید بر اینکه به دلیل عدم توسعه این سکونتگاهها و عدم دسترسی مردم به امکانات مورد نیاز زندگی، مسئولان باید تصمیم جدی برای حل این مشکل بگیرند، گفت: پروژههایی برای توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای نابسامان در شهرستان شهرضا در نظر گرفته شده است.
معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با اشاره به پروژههای انجام شده در مناطق حاشیهنشین شهرستان شهرضا، گفت: احداث زمین چمن مصنوعی با 100 میلیون تومان اعتبار در محله اسلامآباد، آزادسازی و آسفالت بلوار حکیم قشقایی با اعتبار 700 میلیون تومان، آزادسازی خیابان برج عسگر با اعتبار 7 میلیارد تومان، شروع آزادسازی خیابان سردار کشوری با اعتبار 1.5 میلیارد تومان از جمله این پروژهها است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 840 میلیون تومان در عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده شهرضا تخفیف داده شده است، اظهارداشت: محله خمینیآباد از مناطق کمتر توسعه یافته شهرضا تا پایان سال صاحب کتابخانه میشود.
جعفری با اشاره به برنامههای ستاد بازآفرینی شهرداری شهرضا برای مناطق کمتر توسعه یافته شهرضا، گفت: تکمیل فرهنگسرای اسلام آباد و تبدیل آن به سرای محله، بهسازی آسفالت محلههای کمتر توسعه یافته، راهاندازی بازارچههای محلی به صورت مشارکتی و ایجاد بوستان از جمله برنامههای شهرداری شهرضا است.
اراضی دولتی به متصرفان در مناطق حاشیهنشین واگذار میشود
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرضا با بیان اینکه ستاد بازآفرینی یک اقدام مشترک ما بین دستگاهی است به تسنیم گفت: اقدامات توانمندسازی مناطق حاشیهنشین شهرضا از سال 96 با احداث مجموعه ورزشی در ورزشگاه تختی شهرضا آغاز شد و تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
غلامحسین سبزواری با اشاره به کلنگزنی یک مجموعه ورزشی و آموزشی در محله شهید چاوشی با مشارکت اداره آموزش و پرورش، گفت: با پیگیریهایی که انجام شد 300 تن قیر یارانهای به شهرداری شهرضا تخصیص داده شد که به زودی شاهد عملیات آسفالت در مناطق حاشیهنشین شهرضا هستیم.
وی با بیان اینکه سکونتگاههای غیر رسمی بر روی اراضی دولتی ساخته شده است، افزود: براساس بخشنامه دولت اراضی دولتی به متصرفان در مناطق حاشیهنشین واگذار میشود.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرضا با اشاره به احیا و بازسازی بازار تاریخی شهرضا، بیان کرد: درصدد هستیم با مشارکت مسؤولان کشوری و استانی کارخانه نوین شهرضا را تملک کنیم و به عنوان میراثی ماندگار برای شهرضا حفظ شود.
رویکرد دولت در سکونتگاههای غیر رسمی جبران عقبماندگیها است
فرماندار شهرضا با بیان اینکه رویکرد دولت درباره سکونتگاههای غیر رسمی و بافت فرسوده جبران عقبماندگیها است، بیان داشت: سکونتگاههای غیر رسمی مناطقی از شهر است که عدهای به دلیل فقر و بدون برنامهریزی در محدوده اراضی دولتی اقدام به ساخت و ساز کرده اند که این در هر نقطه از شهر میتواند وجود داشته باشد.
علی اصغر رفیعینژاد تصریح کرد: در برخی موارد سکونتگاههای غیر رسمی، به دلیل مهاجرت روستاییان به شهر برای دریافت شغل و درآمد مناسب ایجاد میشود، این افراد به صورت خانوادگی مهاجرت کرده و با تصرف اراضی و ساخت و ساز در هر نقطه شهر سبب ناهنجاری شهرنشینی میشوند.
وی بیان کرد: فقدان سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصهای سکونتگاه های ناکارآمد است و شرایط موجود و حاکم بر این گونه نواحی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مساعد است.
فرماندار شهرضا افزود: 50 هکتار مساحت، خارج از محدوده خدماتی شهرستان شهرضا است و در این مناطق منازلی ساخته شده که به دلیل قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری شهرداری نمیتواند به آنها پروانه ساخت بدهد به همین دلیل منازل ساخته شده در این محدوده بر اساس اصول شهرسازی نیست.
وی با بیان اینکه در راستای توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی دولت تسهیلات خوبی را قرار داده است، افزود: از دستگاهها شهرستان شهرضا انتظار میرود متناسب با شرح وظایف خود در محلههای کمتر توسعه یافته حضور پر رنگی داشته باشند تا ناهمگونی شهر و حاشیههای آن برطرف شود.
رفیعینژاد با تأکید بر اینکه در شأن مردم شهرضا و ساکنان حاشیهها نیست که اختلاف محیطی بسیاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید جبران عقبماندگیها را داشته باشیم و دستگاهها در راستای توانمندسازی محلهها قدم بردارند اگر مشکلات این مناطق برطرف نشود به شهر سرازیر میشود.
وی با تأکید بر اینکه توانمندسازی این مناطق از تمامی جهات فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی راه حل مناسبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: مشکلات و معضلات مناطق حاشیهنشین باید به صورت ریشهای و برای درازمدت حل شود و از انجام برخی اقدامات زودگذر و بدون برنامهریزی در این راستا پرهیز شود.