جلوگيری از مهاجرت و ترک محله با اقدام بازآفرينی شهری

معاون بازآفريني شهري و مسكن اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اختصاص 23 ميليارد تومان به عنوان تخفيف عوارض ساخت در محلات هدف به شهرداري‌ها، گفت: دولت برنامه‌ای براي جابجايي مردم ساكن در محلات مورد هدف بازآفريني شهري ندارد بلكه هدف جلوگيري از ترك محله‌ها توسط افراد بومي است.

معاون بازآفريني شهري و مسكن اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اختصاص 23 ميليارد تومان به عنوان تخفيف عوارض ساخت در محلات هدف به شهرداري‌ها، گفت: دولت برنامه‌ای براي جابجايي مردم ساكن در محلات مورد هدف بازآفريني شهري ندارد بلكه هدف جلوگيري از ترك محله‌ها توسط افراد بومي است.
به گزارش ایسنا، ايمان طاهر درباره ميزان اعتبارات تخصيصي به بافت‌های ناکارآمد شهري، اظهار کرد: سال گذشته 13.5 ميليارد تومان به بافت‌های ناكارآمد شهري اختصاص يافته كه 6 ميليارد تومان جهت اجراي آسفالت، يك ميليارد برای ساخت و احداث خانه سلامت، يك ميليارد جهت احداث سالن ورزشي، 2 ميليارد براي روشنايي معابر بافت‌ها، 190 ميليون تومان جهت مطالعه و اسكان مجدد، 800 ميليون تومان براي مطالعه و ساماندهي سکونتگاه‌های غيررسمي و 2 ميليارد و 700 ميليون تومان براي بهسازي و كف سازي محلات اعتبار تخصیص‌یافته است.
وي در توضيح اسكان مجدد، گفت: برخي شهرها داراي مناطقي هستند كه بر روي گسل واقع شده و يا از نظر شرايط زندگي شرايط مساعدي ندارند و قرارداد مطالعه جهت شناسايي مراكز خطر و اولويت قرار دادن اين مناطق جهت اسكان مجدد آن‌ها مورد بررسي قرار گرفته است.
معاون بازآفريني شهري و مسكن اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان هم‌چنین با اشاره به اینکه سال گذشته 23 ميليارد تومان در قالب اسناد خزانه ملي بابت تخفيف عوارض پروانه‌های ساختماني جهت بهسازي و ساخت بافت‌های ناكارآمد شهري به شهرداری‌ها پرداخت شده است، افزود: به ازاي اين ميزان پرداختي 290 ميليارد تومان تعهد براي شهرداری‌ها ايجاد شده تا در اين بافت‌ها خدمات‌رسانی کنند.
وی افزود: در سال جاري نيز 67 ميليارد تومان به وزارتخانه اعلام نياز شده و در اين راستا در محلات و مناطق مختلف توسط شهرداري 50 تا 100 درصد تخفيف عوارض داده می‌شود.
طاهر با بیان اینکه محله همت‌آباد اصفهان با توجه به مشاركت مردمي، سال گذشته به عنوان الگویی در كشور توسط رییس جمهور از طريق ويدئو كنفرانس كلنگ زني و مقرر شد تا طبق برنامه 170 واحد مسكوني در اين محله بهسازي و تجميع شود، افزود: در اين خصوص 30 ميليارد تومان از محل اعتبارات سازمان ملي زمين و مسكن جهت خريد يك محله از همت‌آباد كه شهرداري تملك کرده، طرح ارائه و قرارداد تنظيم شده و در مرحله ابلاغ به پيمانكار است که این کار تا يك ماه آینده شروع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه واحدهايي به عنوان پشتيبان نوسازي بافت‌های فرسوده در يك محله در قالب سهم دولت احداث می‌شود، گفت: اين واحدها با واحدهاي فرسوده تهاتر می‌شود تا با احداث و يا بهسازي واحدهاي مورد نظر جهت اسكان موقت در اختيار ساكنان قرار گيرد و سپس با آماده شدن واحدهاي مورد نظر مجددا محلات بعدي نوسازي و اجرا شوند و هدف اين برنامه جلوگيري از جابجايي و مهاجرت مردم از محلات خود است و در اين راستا تسهيلات وديعه مسكن ارائه می‌شود.
معاون بازآفريني شهري و مسكن اداره كل راه و شهرسازي استان اصفهان گفت: تسهيلات ارائه شده در حال حاضر در کلان‌شهرها 50 ميليون تومان، در شهرهاي بالاي 25000 نفر جمعيت 40 ميليون تومان و در شهرهاي زير 25000 نفر جمعيت 30 ميليون تومان با 18 درصد سود ارائه می‌شود كه دغدغه وزارت راه وشهرسازي و رييس جمهور كاهش سود بانكي و پرداخت 8 درصد مابه‌التفاوت سود توسط دولت و افزايش تسهيلات به ميزان 80 ميليون تومان است كه اميدواريم با پيگيري اين موارد و صد البته با برنامه اقدام مشترك، بازآفريني با سرعت بيشتري در استان پيش رود.
وی افزود: سال گذشته حدود 1000 نفر متقاضي جهت دريافت تسهيلات به ميزان 52 ميليارد تومان به بانک‌های عامل معرفي شده‌اند و در سال جاري درصدد هستيم تا اين اختيار را به شهرستان‌ها تفويض کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار