ساکتی: جمع‌آوری زباله در تمام مناطق شهر، یک شب در میان انجام می‌شود

پلیس پسماند از محلات بازدید می‌کند و افرادی که شب قبل نوبت نداشته ولی زباله خود را بیرون از منزل گذاشته باشند، شناسایی می‌کند و به منزل مورد نظر تذکر و پسماندش را پس می‌دهد و در ادامه کارشناس آموزش به این افرادآموزش‌های لازم را می‌دهد.

پلیس پسماند از محلات بازدید می‌کند و افرادی که شب قبل نوبت نداشته ولی زباله خود را بیرون از منزل گذاشته باشند، شناسایی می‌کند و به منزل مورد نظر تذکر و پسماندش را پس می‌دهد و در ادامه کارشناس آموزش به این افرادآموزش‌های لازم را می‌دهد.

به گزارش فارس ، یکی از مواردی که همه انسان‌ها با آن سر و کار دارند زباله‌هایی است که هر روزه در حال تولید آن هستند و افرادی هم این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا به مکان مشخص خود برده و معدوم شود.

برای جمع‌آوری صحیح این زباله‌ها به هماهنگی میان کارگران شهرداری و شهروندان نیاز است تا در زمان مشخصی که مأموران شهرداری اعلام می‌کنند، شهروندان زباله‌های خود را کنار درب منزل خود قرار دهند.

اگر در شب‌هایی که کارگران برای جمع‌آوری زباله نمی‌آیند، شهروندان زباله خود را بیرون از منزل و داخل کوچه بگذارند، باعث راه افتادن آب زباله‌ها در کوچه و جمع شدن مگس و گربه اطراف کیسه‌های زباله و حتی پاره شدن کیسه‌ها توسط گربه‌ها می‌شود که علاوه بر آلوده کردن فضای کوچه، چهره شهر را هم زشت و ناپسند می‌کند.

در ضمن افرادی هستند که کیسه‌های زباله خود را مقابل منازل دیگران می‌گذارند و مایل نیستند که کنار درب منزل خود قرار دهند، این موارد کمتر دیده می‌شود ولی همین تعداد اندک هم باعث آزار همسایه‌ها و گلایه‌مندی آن‌ها می‌شود.

یکی از شهروندانی که از وضعیت زباله‌ها در کوچه محل سکونت خود شکایت دارد به نام محمد در این رابطه اظهار کرد: شب‌هایی که نوبت گذاشتن کیسه زباله بیرون از منزل است، تقریباً تمام همسایه‌ها کیسه‌های زباله خود را مقابل منزل ما می‌گذارند که چهره ناپسندی برای منزل ما به وجود آورده است.

انبوه زباله نبش کوچه‌ها

وی در ادامه افزود: با وجود این‌که کارگران شهرداری از روبروی همه منازل عبور می‌کنند ولی همسایه‌ها ترجیح می‌دهند کیسه‌های خود را مقابل منزل ما که سر نبش کوچه قرار دارد، بگذارند، چندین بار هم به کارگران شهرداری شکایت کرده‌ام ولی می‌گویند باید برای شکایت به شهرداری بروم.


در بین محلات و کوچه‌ها گاهی زمین‌هایی دیده می‌شود که ساخته نشده و بدون استفاده هستند، این زمین‌های بایر اکثراً به عنوان جایگاهی برای جمع‌آوری زباله‌ها تبدیل شده است که منبع آلودگی و بیماری و همچنین باعث زشت جلوه دادن کوچه می‌شود.

یکی از شهروندان دیگر با نام کامران که منزلش در جوار زمین بایری قرار دارد در این رابطه گفت: حدوداً 10 سال است که این منزل را ساخته و در آن ساکن شده‌ام ولی هنوز زمین کنار منزلم ساخته نشده و برای ما مشکل آفرین شده است.

زمین‌های بایر بهانه‌ای برای عدم رعایت حقوق شهروندان

وی در ادامه عنوان کرد: همسایه‌های کوچه قبلی از این زمین استفاده می‌کنند و با میانبر زدن کیسه‌های زباله خود را از طریق این زمین به کوچه ما می‌آورند و مقابل منزل ما می‌گذارند، همیشه مقابل منزل ما بوی نامطبوع زباله‌ها آزاردهنده است.

کامران بیان کرد: با وجود این‌که تا به حال به تمام همسایه‌هایی که این اقدام زشت را انجام می‌دهند تذکر داده‌ام ولی باز هم کار خود را انجام می‌دهند و حتی شب‌هایی که نوبت جمع‌آوری زباله نیست، کیسه‌های زباله خود را می‌آورند، که باعث جمع شدن گربه و راه افتادن آب زباله‌ها می‌شود.

وی افزود: حتی گاهاً اتفاق افتاده است که گربه‌ها آشغال‌ها را در سراسر کوچه پخش کرده‌اند، بعضی از اوقات هم زباله‌ها را از بعدازظهر مقابل منزل می‌گذارند که تا شب بوی نامطبوعی را در فضای کوچه پخش می‌کند.

کامران در پایان خاطرنشان کرد: این زمین بایر کلاً به عنوان یک جایگاه زباله شناخته شده است و همسایه‌ها در هر زمان از روز زباله‌های خشک خود را به داخل آن پرتاب می‌کنند، با وجود این‌که هر چند ماه یکباری کارگران شهرداری آن زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند ولی مردم دست از کار خود بر نمی‌دارند.

چرا برخی از شهروندان به حقوق دیگران و حتی به خود احترام نمی‌گذارند و باعث آلوده شدن فضای زندگی خود و دیگران می‌شوند؟ برخی از این شهروندان ادعا می‌کنند که کارگران شهرداری برای جمع‌آوری زباله به کوچه آن‌ها نمی‌روند و مجبورند که زباله‌های خود را مقابل منازل دیگران قرار دهند ولی آیا این ادعا صحت دارد؟


یکی از کارگران شهرداری که برای جمع‌آوری زباله‌ها به کوچه کامران آمده بود، در این رابطه اظهار کرد: هرگاه به کوچه‌ای که پشت این زمین بایر قرار دارد برای جمع‌آوری کیسه‌های زباله می‌رویم، هیچ کیسه زباله‌ای مقابل منازل قرار ندارد و برعکس مقابل دو منزل در این کوچه که یکی منزل کامران است و دیگری منزل کناری او، همیشه چندین کیسه زباله که بعضاً پاره و پخش شده است، وجود دارد و چندین بار به آن‌ها تذکر داده‌ایم ولی نتیجه بخش نبوده است.

شهروندانی که از این دست مزاحمت‌ها برای همسایگان خود ایجاد می‌کنند باید دست از این کار خود بردارند و به حقوق دیگران و همچنین شخصیت خود احترام بگذارند تا بتوانند با تعاملات سالم با همسایگان خود در آرامش زندگی کنند.

جمع‌آوری زباله در تمام مناطق شهر، یک شب در میان انجام می‌شود

غلامرضا ساکتی با بیان این‌که شهرداری اصفهان در مناطق 15 گانه در قالب دو بلوک سبز و زرد در همه مناطق به صورت یک شب در میان زباله‌گیری را انجام می‌دهد، اظهار کرد: این کار از ساعت 11 شب به بعد انجام می‌شود و قبل از 11 شب حمل زباله نداریم، زباله‌گیری تمام خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی شهر تا ساعت 3 بامداد تمام می‌شود و پاکسازی‌های نهایی که مجدداً در خیابان‌های اصلی انجام می‌دهند شاید تا 4 و نیم یا 5 بامداد هم ادامه داشته باشد.


وی در ادامه با اشاره به این که نوبت‌های جمع‌آوری زباله‌ها به صورت روز زوج و فرد ماه‌های سال انجام می‌شود، افزود: اگر فردی در شبی که نوبت زباله‌گیری نباشد یا زودتر از ساعت معین و یا بعد از جمع‌آوری زباله‌ها، کیسه زباله مقابل درب منزل خود قرار دهند، کارگران شهرداری که وظیفه نظارت و بازرسی را دارند، تذکر می‌دهند.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه توضیح داد: کارشناس یا پلیس پسماند وظیفه دارد که از محل بازدید کند و افرادی که شب قبل نوبت نداشته ولی زباله خود را بیرون از منزل گذاشته باشند، چه به صورت تجمعی که همان ایستگاه‌های زباله که سرکوچه‌ها به وجود می‌آورند و چه به صورت تکی، شناسایی می‌کنند و به منزل مورد نظر تذکر و پسماندش را پس می‌دهند و کارشناس آموزش به آن‌ها آموزش هم می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در هر منطقه 4 الی 5 پلیس یا کارشناس پسماند در حال فعالیت هستند که بازدیدهای روزانه انجام می‌دهند، برای هر یک از این افراد بلوک‌هایی برای بازدید مشخص شده است که در شب‌هایی که نوبت زباله‌گیری نبوده است به بلوک‌ها می‌روند و اگر موردی باشد، تذکر می‌دهند و موارد تکراری و تخلفاتی که آموزش‌پذیر نباشند را به مراحل قانونی می‌برند.

پلیس پسماند در کوچه‌های شهر

ساکتی متذکر شد: اگر منزل یا محلی این کار را به صورت مداوم تکرار کند و به نوعی آموزش‌پذیری نداشته باشد و تخلف کند، گرچه سعی می‌شود که به این مراحل نرسد، در محله صورت جلسه‌ای نوشته می‌شود، مأمور حقوقی شهرداری با استفاده از ماده 16 قانون مدیریت پسماندها، شکایتی تنظیم می‌کند، گاهی مورد تخلف تجاری یا کارگاه است و برای همسایه‌ها آزار و اذیت به وجود آورده‌اند که باید پرونده حقوقی در رابطه با آن‌ها مراحل خود را طی کند و با آگاه شدن از شکایت مشکل را رفع می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: شهروندانی که از این دست گلایه‌ها دارند و یا این موارد را شاهد هستند، می‌توانند با شماره‌گیری شماره 137 و دادن آدرس محل تخلف، خدمات شهری شهرداری را مطلع کنند، مسؤول منطقه مربوطه از این مکان بازدید می‌کند و نتیجه را به خدمات شهری شهرداری اطلاع می‌دهد.

شماره 137 برای شکایت شهروندان از همسایه‌های متخلف

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در رابطه با زمین‌های بایر موجود در کوچه و محلات، عنوان کرد: قطعاً در این زمین‌ها افرادی از بیرون از محله زباله نمی‌ریزند و خود افراد کوچه هرچند تعداد کمی از آن‌ها این کار ناپسند را انجام می‌دهند، همسایه‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند و از این کار اذیت می‌شوند هم با شماره 137 تماس بگیرند و آدرس محل را ذکر کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: با تماس و اعلام آدرس، شهرداری برای پاکسازی اقدام می‌کند و پلیس پسماند در محل حاضر می‌شود و موارد تخلف را شناسایی می‌کند و با مواردی که تخلف تکراری داشته باشند برخورد می‌کند.

ساکتی در رابطه با اقدامات خدمات شهری مناطق در مورد برخی از زمین‌های بایر، گفت: برخی از زمین‌های بایر را با استفاده از بند 14 که مربوط به مکان‌های خطرناک یا منازل مخروبه است و یا ماده 110 قانون شهرداری‌ها، می‌توانند در صورت امکان و نبود بحث‌های حاشیه‌ای دیگر، دیوارکشی یا محصور کنند.

وی متذکر شد: اگر با تماس با شماره 137 مشکل حل نشد، شهروندان می‌توانند به صورت کتبی شکایت خود را به معاونت خدمات شهری منطقه بفرستند و اگر باز به نتیجه نرسیدند، به معاونت خدمات شهری شهرداری واقع در اداره خدمات شهری شهرداری بفرستند، تا در آن‌جا بررسی شود.


شهروندان نظافت و برنامه تقویم زباله را رعایت کنند

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان این‌که اصفهان با جمعیت دو میلیون نفر و شامل 15 منطقه است و هر بی نظمی کوچکی چهره این شهر را خراب می‌کند، از مردم خواست: شهروندان برنامه جمع‌آوری زباله‌ها که هم با بنر و هم با توزیع تقویم زباله، اطلاع‌رسانی شده است را رعایت کنند، در شب و ساعت مقرر کیسه زباله خود را بیرون از منزل قرار دهند و اگر تخلفی دیدند با شماره 137 تماس بگیرند.

با رعایت نظافت توسط همه شهروندان و همچنین رعایت برنامه جمع‌آوری زباله‌ها، شهر چهره زیباتر شده و چهره تمیزتری خواهد داشت که به سالم بودن هوا هم کمک بسیاری خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار