متخلف قطع درختان تاغ آران و بیدگل به حبس محکوم شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل از صدور حکم یک نفر متخلف سابقه دار به حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی به جرم قطع درختان تاغ در این شهرستان خبر داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل از صدور حکم یک نفر متخلف سابقه دار به حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی به جرم قطع درختان تاغ در این شهرستان خبر داد.
رضا شفیعی روز سه شنبه به ایرنا گفت: فرد متخلفی با پنج فقره پرونده اقدام به قطع بیش از 100 اصله درخت تاغ در جنگل های دست کاشت محدوده بین شهرستان های کاشان و آران و بیدگل کرده بود که در حال ارتکاب جرم دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد.
وی افزود: این متخلف به رغم هشدارهای پی در پی و باز بودن پرونده در یک سال گذشته، اقدام به قطع درختان کرد که در نهایت به هفت ماه حبس و پرداخت 2 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل همچنین از محکوم شدن متخلفی دیگر به پرداخت 360 میلیون ریال جزای نقدی خبر داد و بیان کرد: رسیدگی به پرونده 10 متخلف قطع درختان تاغ در یک سال گذشته به جریان افتاده که حکم برخی متخلفان در حال صدور بوده و برخی حکم های صادره نیز در مرحله تجدید نظر می باشد.
وی در ادامه تشریح کرد: قاچاق چوب و زغال عامل اصلی تخریب جنگل های دست کاشت در شهرستان آران و بیدگل است و متخلفان برای رسیدن به سودهای کلان بازار سیاه و پر رونق زغال تاغ نسبت به قطع درختان اقدام می کنند.
شفیعی اضافه کرد: متخلفان در شرایطی به قاچاق چوب می پردازند که به دلیل اقلیم کویری منطقه، نگهداری از این جنگل های دست کاشت بیابانی جهت جلوگیری از هجوم شن های روان اهمیت بسیار زیادی دارد و از سال های پیش از انقلاب در زمینه ایجاد این جنگل ها فعالیت می شود.
وی پیش تر از کشف و ضبط 10 تن تاغ و دستگیری 20 نفر از قاچاقچیان به همراه محموله های چوب در 15 عملیات جداگانه در سال گذشته خبر داده بود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با اشاره به کاهش 50 درصدی قاچاق چوب در این شهرستان در سال 1396 نسبت به سال پیش از آن گفت: افزایش جریمه قطع هر اصله درخت از 2 میلیون ریال به 30 میلیون ریال، افزایش گشت های منابع طبیعی و متلاشی شدن چند گروه سابقه دار قاچاقچی از جمله علت های این کاهش چشمگیر بود.
به گزارش ایرنا، شهرستان آران و بیدگل با گستره 610 هزار هکتاری دارای 102 هزار هکتار کانون بحران و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و توفان های ماسه ای کشور محسوب می شود.
شهرستان آران و بیدگل با برخورداری از نزدیک به 35 درصد از تاغزارهای استان، در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار