طرح «مشک» با حمایت از کودکان بی‌سرپرست در اصفهان اجرایی شد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از اجرایی شدن نظارت فراگیر بر طرح مشک خبر داد و گفت: در طرح نظارت فراگیر، شرایط و چگونگی نگهداری کودک در مدت واگذاری بررسی و در صورت مشاهده هر موضوع نگران کننده، کودک جابه جا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از اجرایی شدن نظارت فراگیر بر طرح مشک خبر داد و گفت: در طرح نظارت فراگیر، شرایط و چگونگی نگهداری کودک در مدت واگذاری بررسی و در صورت مشاهده هر موضوع نگران کننده، کودک جابه جا می‌شود.
مرضیه فرشاد در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اجرای طرح مراقبت مشارکتی «مشک» از کودکان بی‌سرپرست، اظهار داشت: برخی از کودکان قابل ‌واگذاری کامل به خانواده جدید نیستند اما بر اساس قانون و حکم دادگستری به خانواده‌های متقاضی واگذار می‌شوند.
وی ادامه داد: در گذشته این کودکان چند سال در مراکز نگهداری بهزیستی می‌ماندند تا والدین آنها بعد از تایید صلاحیت بازگردند اما اکنون این کودکان به یک خانواده واگذار می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی اصفهان بیان کرد: نوزادان و کودکان زیر 6 سالی که در شیرخوارگاه یا در مراکز شبه خانواده بهزیستی به سر می‌برند به صورت موقت و میهمان به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شوند.
وی با بیان اینکه این واسپاری به صورت موقت است، خاطرنشان کرد: اگر در طی 2 سالی که قانون مشخص کرده والدین به صلاحیت نرسند و مراجعه نکنند؛ بچه‌ها نزد همین متقاضیان یا متقاضیان دیگری می‌مانند.
فرشاد با اشاره به هدف اجرای این طرح گفت: این طرح با دو هدف انجام می‌شود؛ نخستین هدف، به علت وجود تعداد زیاد متقاضی پشت نوبت است که هیچ‌گاه فرزندخواندگی را تجربه نکرده باشند و با این واسپاری موقت می‌توانند این تجربه را کسب کنند که آیا می‌توانند سرپرستی کودکی دیگر را به عهده بگیرند.
وی افزود: دومین هدف از این طرح شرایط کودکانی است که در شیرخوارگاه هستند، چرا که در شیرخوارگاه به دلیل تکثر بچه‌ها؛ خدماتی که مراقبین ارائه می‌دهند، خدمات فیزیکی و جسمی است در حالی‌که کودکان بیشتر به به حمایت‌های روانی و عاطفی نیاز دارند و اگر به خانواده واسپاری شوند می‌توان به بهترین نحو انتظار داشت تا این خدمات را دریافت کنند.
مدیرکل بهزیسنی استان اصفهان افزود: در این راستا و برای اطمینان خاطر از وضعیت واسپاری کودکان، همکاران مددکار از وضعیت کودک و خانواده بازدید و اطلاعاتی را کسب می‌کنند اما به دلیل اهمیت موضوع، تیم کارشناسی با حضور مدیرکل، مسئول بازرسی، معاون اجتماعی و کارشناسان و با مسئولیت مدیرکل تشکیل شد تا در یک مدت زمان معین و به صورت فراگیر، اطلاعاتی از وضعیت کودکان داشته باشیم.
فرشاد خاطرنشان کرد: طرح نظارت فراگیر از روز گذشته آغاز شده که دراین طرح، به صورت سرزده از کودکان بازدید به عمل می‌آید و شرایط نگهداری کودک و چگونگی نگهداری در طی مدت واگذاری بررسی می‌شود و در صورت مشاهده هر موضوع نگران کننده، کودک جابه جا خواهد شد اما اگر وضعیت به همان شکل مورد انتظار باشد به صورت امین در کنار خانواده موقت باقی خواهد ماند.
وی گفت: با توجه به اینکه «طرح مشک» در قالب طرح است و برای تبدیل شدن به برنامه، به نظارت نیاز دارد؛ سعی شده است در نظارت فراگیر، بازدید از همه جوانب به صورت جدی دنبال ‌شود.
به گزارش تسنیم؛ طرح مشک در سال گذشته به‌صورت پایلوت در 10 استان از جمله اصفهان اجرا شد که تا کنون 80 کودک به‌صورت موقت به خانواده‌های متقاضی کودک واسپاری شده‌اند که از مدت 6 ماه تا 2 سال نزد خانواده‌های خیر به‌صورت میهمان می‌مانند و اگر این مدت بیشتر شد به همان خانواده‌ها برای همیشه سپرده می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار