کاهش نرخ ارز به معنای تثبیت قیمت آن نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نرخ ارز همچنان در نوسان است و کاهش ناگهانی آن در روزهای گذشته به معنای تثبیت نرخ ارز نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نرخ ارز همچنان در نوسان است و کاهش ناگهانی آن در روزهای گذشته به معنای تثبیت نرخ ارز نیست.
مصطفی رناسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش و یا کاهش نرخ ارز تا حد زیادی متاثر از رویدادها و اتفاقات سیاسی است، اظهار کرد: نرخ ارز همواره دارای دو قیمت است. یکی قیمت اقتصادی ارز که به راحتی و تحت تاثیر شرایط اجتماعی، سیاسی و هیجانات موجود بازار و مردم تغییر نمی‌کند و عوامل موثر بر آن شامل رشد اقتصادی، میزان درآمد و اموری از این قبیل است.
وی با بیان اینکه دومین نرخ ارز، نرخی است که براساس رویدادهای سیاسی و هیجان موجود در میان مردم برای خریدوفروش تعیین می‌شود، افزود: این قیمت معمولا دارای ثبات نیست و می‌تواند با انتشار یک خبر و یا تغییر در سیاست خارجی کشور دچار تغییرات ناگهانی شده و افزایش یا کاهش یابد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: مثلا اگر فردا رئیس‌جمهور آمریکا سخنی درباره اعمال تحریم‌ها و یا توقف آن‌ها داشته باشد، فورا بر نرخ ارز در ایران اثر می‌گذارد و مردم برای خرید و یا فروش ارز ترغیب می‌شوند، بنابراین در چنین شرایطی نرخ ارز واقعی و از ثبات برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ ارز از سوی کارشناسان اقتصادی بین 8 تا 10 هزار تومان تعیین شده است، اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی این نرخ را بر اساس تورم و سبد کالای مردم تعیین کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه در صورت وقوع تحریم‌ها و توقف فروش نفت ایران، نرخ ارز افزایش چشمگیری خواهد داشت، گفت: وقوع این رویدادها و هر اتفاق سیاسی دیگری می‌تواند نرخ ارز را گران کند.
رناسی با بیان اینکه کاهش و افزایش ناگهانی نرخ ارز تاثیر بسیار مخربی بر روند تولیدات داخلی داشته است، تصریح کرد: سردرگمی ناشی از بی‌ثباتی نرخ ارز تاثیر بسیار مخرب و نابودکننده‌ای بر نحوه و میزان تولید در داخل کشور خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه تولیدکننده نیازمند ثبات در نرخ ارز است، تصریح کرد: چه قیمت ارز بالا باشد و چه پایین، باید دارای ثبات باشد تا تولیدکننده بتواند تکلیف خود را با آن مشخص کرده و براساس آن برنامه‌ریزی برای تولید و ارتقا تکنولوژی خود داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار