اینجا زمان ایستاده

سرمایه اجتماعی دستاورد هر سازمانی است که برای به دست آوردن آن سال‌ها زمان صرف شده است اما در برهه‌ای از زمان و با ادامه روند رسیدگی نکردن به نیاز مخاطبان، شاهد تحلیل رفتن این سرمایه هستیم.

سرمایه اجتماعی دستاورد هر سازمانی است که برای به دست آوردن آن سال‌ها زمان صرف شده است اما در برهه‌ای از زمان و با ادامه روند رسیدگی نکردن به نیاز مخاطبان، شاهد تحلیل رفتن این سرمایه هستیم.

به گزارش ایمنا، ساعت ۱۰ صبح است و اینجا یکی از کارگزاری‌های رسمی سازمان تامین اجتماعی است. تنها کارگزاری ناحیه شمال شهر اصفهان! مردم گیج و کلافه هستند و به یکدیگر نگاه می‌کنند. گاهی هم به شماره‌ای که دریافت کرده‌اند خیره می‌شوند و منتظر می‌مانند تا سیستم شماره را اعلام کند.

کارمندان به مردم می‌گویند "فعلاً سیستم قطع است و مشخص نیست چه زمانی وصل شود؛ اگر مایل هستید دفترچه بیمه خود را تحویل دهید و بعداً برای دریافتش مراجعه کنید."

چند خانم سالخورده که جایی برای نشستن پیدا کرده‌اند، تسبیح در می‌آورند تا با صلوات فرستادن کمک کنند تا سیستم وصل شود و کار مردم حل. یکی از آنها ساعت را می‌پرسد تا راس ساعت دارو بخورد؛ شماره اش ۲۹۰ است و دستگاه پیجینگ نیم ساعتی است از عدد ۶۹ بالاتر نرفته است و انگار چند ساعتی باید منتظر بماند. مردمی که اینجا هستند اغلب از قشر ضعیف و آسیب پذیرند که دست برقضا صف‌های طولانی سنگی دیگر برای پاهای لنگشان شده است.

در عین هیاهو، اینجا زمان ایستاده. در شلوغی جمعیت نجواهایی شنیده می‌شود. یکی می‌گوید مرخصی ساعتی گرفته و با این شرایط باید برگردد سرکار؛ دیگری می‌گوید چند روز است برای تمدید دفترچه بیمارش مراجعه می‌کند ولی هنوز موفق به تمدید نشده. کسی زمزمه می ‌ کند: قطعی سیستم در دنیای مدرن امروزی دیگر معنایی ندارد.

صف‌ها هر بار به دلیل سوء مدیریت قد می‌کشند

علی یکی از مراجع کنندگان جوانی است که هنوز نتوانسته دفترچه خود را تعویض کند. او می‌گوید " دیروز هم صبح زود برای تعویض دفترچه مراجعه کردم ولی زمانی که رسیدم در کمال تعجب دیدم که ۳۵۰ نفر در صف هستند؛ با این حال کمی منتظر ماندم ولی چون دانشجو هستم و باید در کلاس درس حاضر می‌شدم، نتوانستم کارم را انجام دهم و بالجبار امروز هم دوباره برای تعویض دفترچه تا ایجا آمدم.

مرتضی مردی سالخورده است که در گوشه ای نشسته و به فکر فرو رفته است. او در مورد شلوغی مرکز گفت: چند روز است که داروهایم تمام شده و اگر نتوانم امروز هم دفترچه ام را تمدید کنم، باید داروهایم را آزاد تهیه کنم؛ اختلاف قیمت زیادی پیدا می‌کند که فعلاً توان پرداختش را ندارم. با این حال مثل این که امشب هم نمی ‌ توانم داروهایم را تهیه کنم.

زهرا مادر دو فرزند است و با گلایه از شلوغی می‌گوید "تا نیم ساعت دیگر باید بروم دنبال فرزندانم و با این شلوغی و قطعی سیستم بعید است کاری از پیش برود؛ وجود این صف ها از سومدیریت است."

مردی از دستگاه نوبت دهی نوبت می ‌ گیرد و یک راست می‌آید و می ‌ پرسد "شماره چند را خوانده؟" به صفحه کوچک مانیتور پیجینگ نگاهی می ‌ کند و با چشمان گرد بار دیگر به شماره‌ای که در دست دارد نگاه می ‌ کند. زیر لب چیزی می ‌ گوید و در حالی که شماره‌اش را به گوشه‌ای پرت می ‌ کند، با عصبانیت از کارگزاری خارج می ‌ شود.

چند نفر از مراجع کنندگان که نیت کرده‌اند دفترچه خود را بسپارند تا در فرصت مناسبی آن را تحویل بگیرند، در بین شلوغی از متصدی می ‌ پرسند "مبادا دفترچه ما بین این همه دفترچه گم شود!" متصدی با کج خلقی می‌گوید "اگر گم می ‌ شود پیش خودتان نگه دارید."

حجم زیادی از دفترچه‌ها روی میز تلنبار شده است. آنهایی که چند دفترچه تحویل داده‌اند، دفترچه‌هایشان با کش به یک دیگر متصل شده است. در بین شلوغی و همهمه جمعیت، متصدی دریافت دفترچه‌ها از یکی از همکاران خود کمک می ‌ خواهد ولی صدا به صدا نمی ‌ رسد!

کم بود نیروی انسانی، قطعی سیستم مرکزی و نبود مدیریتی کارآمد و قوی، دست به دست هم داده تا مردم ساعت‌های زیادی را منتظر یک امر ساده اداری بمانند و لحظه‌های ارزشمند آنها از دست برود. لحظه هایی که یا آسایش و آرامش بازنشستگانی که سال‌ها برای کشور زحمت کشیده‌اند را سلب و یا زمان ارزشمند نیروی کار را تلف می‌کند.

مراجعه‌کنندگان از خدمات غیرحضوری استفاده کنند

"هفته گذشته مشکلات زیر ساختی شبکه در اختیار تامین اجتماعی نبود و این امر باعث شلوغی کارگزاری‌ها شد که از روز چهارشنبه هفته گذشته با تغییراتی در سیستم مرکزی سرعت ارائه خدمات تا حدودی بهتر شد." اینها گوشه‌ای از اظهارات عبدالرسول آقاهادی، سرپرست معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در رابطه با صف‌های طویل دریافت خدمات سازمان تامین اجتماعی طی روزهای اخیر است.

او می‌ ‌ افزاید "بیمه شدگان می ‌ توانند از خدمات غیرحضوری برای انجام خدماتی از قبیل تمدید و تعویض دفترچه استفاده کنند، به صورتی که بدون معطل شدن در کارگزاری‌های سازمان فقط دفترچه آماده را تحویل بگیرند. "

آقاهادی میزان زیرساخت‌های تامین اجتماعی استان را متناسب با جمعیت دریافت کننده خدمات نمی داند " در حال حاضر حدود ۲۲۸ هزار نفر زیر نظر شعبه دو اصفهان و کارگزاری شماره ۳۵ اصفهان هستند که فضا و تعداد کاربران موجود نمیتواند پاسخگوی نیاز آنها باشد."

هرچند که بیمه شدگان می ‌ توانند خدمت مورد نظر خود را از هر شعبه‌ای دریافت کنند، اما طبیعی است که ترجیح دهند این خدمات را در نزدیکی محل زندگی خود دریافت کنند و با این حساب تقاضای بالای بیمه شدگان ناحیه شمال شهر اصفهان به هیچ وجه پاسخگوی حجم بالای مراجعه کنندگان نیست.

ارسال نظر