خانه تکانی تقویم

به‌تازگی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت طرح ساماندهی تعطیلات کشور را تشریح کرد؛ که بر اساس آن طرح مذکور برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده است.

خانه تکانی تقویم

مینا عباسپور- اصفهان امروز: به‌تازگی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت طرح ساماندهی تعطیلات کشور را تشریح کرد؛ که بر اساس آن طرح مذکور برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده است. بنا به گفته سلمان خدادادی مرکز پژوهش‌های مجلس همه نظرات دانشگاهیان، جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه‌های اجتماعی و سیاسی را دریافت و جمع‌بندی کرده است و طبق آخرین مذاکره قرار شده است ظرف یک ماه آینده جمع‌بندی این مرکز به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه داده شود. در ادامه پس از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های قوه مقننه به کمیسیون، این طرح در صحن کمیسیون اجتماعی بررسی و گزارش آن برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود. طرح مذکور به دلیل اینکه حذف هر یک از تعطیلات رسمی کشور از تقویم تبعات اجتماعی، سیاسی و مذهبی مختلفی دارد بنابراین ضروری است تا برای کار کارشناسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شود.

در جزئیات این طرح آمده است که تعطیل روز 29 اسفند (روز ملی شدن صنعت نفت) و همچنین روز 13 فروردین (روز طبیعت) حذف شود. همچنین پیشنهادشده که شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود به همراه اینکه تعطیل روز 14 و 15 خرداد حذف و فقط عزای عمومی باشد.

شاخص فرسودگی اجتماعی در سفر بیش از رفاه اجتماعی

ناهید تاج‌الدین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از موافقان طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور است. او دراین‌باره به اصفهان امروز می‌گوید: «به‌طورکلی در ایران هنوز رفتارهای تفریحی تبدیل به نهاد تفریح نشده‌اند و تفریحات ما دچار تمرکز زمان و مکان شده است؛ یعنی همه مردم در یک‌زمان و به یک مکان سفر می‌کنند و نمود این وضعیت را در ترافیک تونل کندوان و شهرهای شمالی می‌بینیم. شاخص فرسودگی اجتماعی در سفرها و به‌طور کل تفریحات ما بیش از شاخص رفاه اجتماعی است از همین رو نیازمند به توزیع متوازن زمانی تعطیلات بوده‌ایم ضمن آنکه در همین اصفهان چیزی حدود ۲۳۷ اقامتگاه بومگردی وجود دارد که اگر توزیع مکانی سفرها به‌درستی انجام شود می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری آنها استفاده کرد؛ بنابراین به اعتقاد من ساماندهی تعطیلات کار درستی است. طرح دوروزه کردن تعطیلات آخر هفته نیز در همین راستا ایجاد شد اما باید در ساماندهی تعطیلات دقت لازم را داشت، برخی از تعطیلات سبقه ملی یا مذهبی دارند و در فرهنگ ما آن‌چنان جا خوش کرده‌اند که اساسا ساماندهی آنها به‌مثابه دست بردن در رسوم ماست که در این زمینه باید بسیار با دقت عمل کرد.»

اثرگذاری ساماندهی تعطیلات رسمی در توسعه گردشگری داخلی

مبحث ساماندهی تعطیلات رسمی کشور از دیرباز دغدغه مسئولان سازمان گردشگری بوده است بویژه تعطیلی روز شنبه به‌جای پنجشنبه؛ چراکه تعطیل پنجشنبه و جمعه در کشور ما و در ادامه تعطیلی شنبه و یکشنبه در کشورهای خارجی باعث چهار روز اختلال در مراودات اداری بین‌المللی بوده است که تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند باعث ایجاد هماهنگی بین کشور ما و دیگر کشورها شود. این عقیده فریدون اله‌یاری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان است که البته اثرگذاری و مزیت بخشی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور را نخست در گردشگری داخلی دارای اهمیت می‌داند. او در گفتگو با اصفهان امروز می‌گوید: «تقویم گردشگری خارجی ما نیز مانند گردشگری داخلی به‌گونه‌ای است که روزهای پیک حضور گردشگران در فصل‌های متمرکز قرار دارد و اگر بخواهیم به‌طور دائم و در سراسر سال گردشگری در جریان باشد نیازمند ساماندهی تعطیلات هستیم. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته زیرساخت‌های گردشگری در کشور بویژه در مناطق روستایی توسعه پیداکرده است، اساسا یکی از رویکردهای اصلی در طرح ساماندهی تعطیلات کشور می‌تواند به توسعه گردشگری داخلی مربوط باشد. درواقع اگر تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش پیدا کند باعث می‌شود در بحث گردشگری از ظرفیت جمعیتی کلان‌شهرهای کشور استفاده شود به‌گونه‌ای که تأثیرات مثبت آن ضمن توجیه اقتصادی با سرمایه‌گذاری در گردشگری همراه باشد.»

مقاومت برخی مردم نسبت به خروج 13 به در از تعطیلات رسمی

تعطیلات شنبه شاید در نگاه نخست طرحی مفید به نظر برسد که تا سطوح بین‌المللی نیز می‌تواند اثرگذار باشد اما قطعا اجرای آن به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. کورش محمدی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر در تأیید این مطلب به اصفهان امروز می‌گوید: «البته که تعطیل کردن رسمی روزهای شنبه می‌تواند در کاهش زمان نیست شده یا مرده‌ای که در رفت‌وآمدها و مراودات بین‌المللی وقفه ایجاد کرده و منجر به تولید هزینه بیشتر شده بود کمک‌کننده باشد اما برای اجرای چنین طرحی نیاز به مطالعات کارشناسی است. کشوری که در تاریخ خود پنجشنبه‌هایی نیمه‌افراشته و نیمه تعطیل داشته و ساعت کاری و اداری آن در این روز محدودتر بوده است به‌راحتی نمی‌تواند در این شرایط تغییر ایجاد کند چراکه باید در نظر داشت تعطیل پنجشنبه ازنظر نگرشی و ذهنیت جامعه طبق عادت گذشته خواهد بود و این نگرش برای مدت زیاد در مردم باقی می‌ماند. درواقع بر اساس این طرح پنجشنبه باید یک روز فعال و عادی و درواقع جایگزین چهارشنبه تلقی شود اما ذهنیت قبلی مردم جامعه روی همان کارایی نیمه‌جان کاری همچنان اثرگذار خواهد بود و مدتی زمان می‌برد تا عموم جامعه نسبت به این تغییر وضعیت عادت کرده و با آن هماهنگ شوند».

اما واکنش رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی کشور در مورد خروج برخی روزها از تعطیلات رسمی متفاوت است. محمدی دراین‌باره اظهار می‌کند: «به اعتقاد من در مورد خارج کردن روزهای خاصی مانند 29 اسفند و 13 فروردین از تعطیلات رسمی کشور که جنبه ملی و باستانی دارند. اثرات منفی خیلی بالاتری از اثرات مثبت در جامعه خواهد داشت. نمی‌دانم با چه نگاه و توجیهی 29 اسفند و 13 بدر در این طرح مطرح‌شده است اما قطعا مردم نسبت به خروج این دو روز از تعطیلی واکنش نشان خواهند داد. بویژه 13 بدر که در نگاه سنتی و قدیمی در الگوهای تاریخی مردم جا گرفته و خرافاتی هم پیرامون آن وجود دارد که اگر قرار باشد به‌عنوان روز کاری در نظر گرفته شود ممکن است با مخالفت برخی از اعضای جامعه روبرو شود؛ 29 اسفند نیز همین‌طور است چون یک روز ملی است و خروج آن از تعطیل به‌راحتی برای مردم پذیرفته نمی‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد در خروج این روزها از تعطیلات رسمی توفیق حاصل نشود به‌این‌ترتیب که این روزها در رفتار عمومی جامعه عملا تعطیل خواهند بود و ممکن است کارمندان در این روزها سرکار نروند و به بهانه‌های مختلف مرخصی بگیرند یا تجار و کسبه اصلا به محل کار خود مراجعه نکنند.»

این در حالی است که طرح تعطیلات دیگری به نام تعطیلات زمستانی مدارس بار دیگر مطرح شد که در نیمه دوم شهریورماه امسال رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابیان اینکه اجرای طرح تعطیل زمستانی مدارس باعث رونق گردشگری بویژه در استان‌های جنوبی می‌شود، از آماده بودن زیرساخت‌های گردشگری برای اجرای این طرح خبر داد. علی‌اصغر مونسان درباره این طرح توضیح داد: «برای اجرای طرح تعطیل زمستانی کارمندان، باید مراحل بسیاری طی شود به همین دلیل این تعطیلات فقط برای مدارس در نظر گرفته شد. کارمندان دولت می‌توانند برای سفر از مرخصی‌های خود استفاده کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار