فدایی: تاکنون ۶۰۰ مورد ابتلا به سالک گزارش شده است

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان گفت: بروز بیماری سالک در جرقویه غیر منتظره بود و تامین داروی مورد نیاز برای این بیماران زمان‌بر است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان گفت: بروز بیماری سالک در جرقویه غیر منتظره بود و تامین داروی مورد نیاز برای این بیماران زمان‌بر است.

رضا فدایی در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به سالک در استان اصفهان اظهار کرد: تاکنون ۶۰۰ مورد ابتلا به سالک گزارش شده است که اغلب این موارد در شرق شهرستان اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه هر ساله اقدامات پیشگیرانه برای شیوع سالک توسط مرکز بهداشت انجام می‌شود، افزود: در این زمینه نقاطی که سابقه بیشتری در زمینه ابتلا به سالک دارند در اولویت بوده اما باید توجه داشت که اثر بخشی اقدامات پیشگیرانه کاملا متفاوت است، گاهی با پیشگیری با کاهش بیماری مواجه شده و گاهی با افزایش بیماری رو به رو می‌شویم.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه بیماری سالک کشنده نیست، اضافه کرد: دولت با توجه به مشکلا ظاهری که برای مبتلایان این بیماری ایجاد می‌شود وظیفه خود می ‌ داند که داروهای درمانی را به صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار دهد تا از بیشتر شدن آن پیشگیری شود و طی چند هفته درمان شود.

وی با ییان اینکه در حالت معمول در تامین دارو مشکلی نیست، عنوان کرد: در حوزه تامین دارو به صورت معمول مشکلی نداریم اما وقتی ناگهان در نقطه‌ای افزایش بیماران را داریم در زمینه تامین دارو با تاخیر روبه رو می‌شویم که این امر نیز برطرف خواهد شد.

فدایی در خصوص توزیع داروهای منقضی در منطقه شرق اصفهان گفت: داروهایی که در اختیار مراکز بهداشتی بود و تاریخ منقضی شده بود خود به خود جمع آوری شده است و داروهای جدید در اختیارشان قرار می ‌ گیرد.

درمان سالک واکسن پذیرفته شده ندارد

وی با بیان اینکه برای درمان سالک هنوز واکسن پذیرفته شده‌ای نداریم، ادامه داد: وزارت بهداشت برای تامین این دارو پیگیر است اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ‌ ایم.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه با توجه به اینکه سالک در صدها نقطه در استان اصفهان ریشه می‌دواند، ادامه داد: ما با توجه به امکانات واعتباراتی که داریم پوشش کامل نقاط سالک خیز را نداریم و از این رو در سال جاری بروز سالک در مناطقی مانند جرقویه غیر منتظره بود.

وی افزود: تمام برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کنترل این بیماری است البته این وسط آموزش مردم و پیشگیری بسیار مهم است اما متاسفانه می‌بینیم در بعضی مناطق سالک خیز این آموزش ها را جدی نمی‌گیرند.

نمی‌ توان سالک را ریشه کن کرد

فدایی در خصوص اهمیت همکاری مردم گفت: اگر قرار است گزش اتفاق نیفتد همکاری مردم لازم است و در غیر این صورت نتیجه نخواهیم گرفت و از شوراها و شهرداری ها و دهیاری ها انتظار داریم این آموزش های پیشگیری را جدی بگیرند.

وی در پایان گفت: سالک واقعیت است و قابل ریشه کنی هم نیست و موفقیتی در این بیماری در راه نیست مگر با کمک مردم و جدی گرفتن آموزش ها توسط آنها اما در اکثر مواقع توجه نمی کنند و منتظر توجه مسئولان هستند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار