۶۰۰ مورد ابتلا به سالک در استان اصفهان گزارش شده است

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: از ابتدای سال تا کنون، ۶۰۰ مورد ابتلا به سالک در استان گزارش شده و در حال حاضر ۴۰ مرکز درمان و تشخیص رایگان سالک در نواحی سالک‌خیز فعالیت می‌کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: از ابتدای سال تا کنون، ۶۰۰ مورد ابتلا به سالک در استان گزارش شده و در حال حاضر ۴۰ مرکز درمان و تشخیص رایگان سالک در نواحی سالک‌خیز فعالیت می‌کنند.
رضا فدایی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به نقاط سالک خیز کشور، اظهار داشت: در سطح کشور، 17 استان سالک‌خیز شناخته شده که استان اصفهان نیز یکی از آن استان‌هاست. بخش‌هایی از استان اصفهان، از جمله قسمت‌هایی از شهر اصفهان، شاهین‌شهر، نطنز، اردستان و برخوار از نقاط سالک‌خیز استان محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه در نقاط سالک‌خیز استان، این بیماری مشاهد شده، گفت: در سال جاری تا کنون 600 مورد ابتلا به سالک گزارش شده است. بیماری سالک در اثر گزش پشه‌ای که انگل بیماری را وارد پوست می‌کند، ایجاد می‌شود و منجر به ایجاد زخمی می‌شود که تا نزدیک به یک سال باقی‌ می‌ماند.
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی مناطق از جمله جنس خاک، پوشش گیاهی، وجود پشه و نوعی موش، زمینه‌های ایجاد این بیماری را در نقاط سالک خیز به جود می‌آورند.
وی با اشاره به نقش مداخلات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای کنترل بیماری سالک، اظهار داشت: تا قبل از آن، سالانه بین 4 تا 5 هزار مورد سالک گزارش می‌شد، در حالی‌که با مداخلات 10 ساله دانشگاه علوم پزشکی به هزار مورد و حتی کمتر کاهش یافته است.
فدایی افزود: عواملی که سبب تکثیر پشه و موش می‌شوند، می‌توانند موجب گسترش سالک شوند و رها کردن نخاله‌های ساختمانی اطراف مناطق مسکونی و عدم مدیریت مناسب زباله‌های شهری و غیر شهری، شرایط رشد و تکثیر پشه و موش در مناطق بیشتر می‌کند.
وی با بیان اینکه داروهای متنوعی برای درمان سالک وجود دارد، گفت: وقتی دارویی در دسترس نباشد از جایگزین‌ها استفاده می‌کنند و برای درمان‌های غیر دارویی هم از روش منجمد کردن زخم استفاده می‌شود و از بابت مقدورات درمانی، روی هم رفته مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در مورد اقدامات پیشگیرانه مرکز بهداشت برای مبارزه با بیماری سالک، اظهار داشت: مرکز بهداشت استان از سال 1387 تا کنون در مناطق سالک‌خیز عملیات وسیع جونده‌کشی در شعاع 500 متری منازل مسکونی، عملیات سم‌پاشی وسیع در مناطقی که بیشتر زباله و نخاله ساختمانی وجود دارد، برگزاری کلاس‌آموزشی برای آگاهی شهروندان برای روش‌های پیشگیری و توزیع بروشور‌های آموزشی بین آنها، انجام می‌دهد.
وی به مردمی که در مناطق سالک‌خیز استان زندگی می‌کنند، پیشنهاد کرد: تدابیری از جمله نصب توری‌های دانه ریز به پنجره‌های منازل، خوابیدن در پشه‌بند در صورت خوابیدن در حیاط، استفاده از مواد دافع حشرات موجود در داروخانه‌ها به صورت پماد و اسپری، زدن اسپری حشره‌کش به زوایا و گوشه‌های خانه و رها نکردن زباله و نخاله در اطراف منزل برای کاهش بیماری سالک، اتخاذ کنند.
فدایی ادامه داد: از آنجایی که هر سال، تعدادی به این بیماری مبتلا می‌شوند، مراکز درمان و تشخیص رایگان در مناطق سالک‌خیز، ایجاد کردیم و در حال حاضر در 40 نقطه استان، این مراکز مشغول به فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: در صورتی که بیمار مبتلا به سالک، دیر به مراکز درمانی مراجعه کند و زخم وسیع شود، جای آن روی بدن می‌ماند، لذا مردمی که در مناطق سالک‌خیز زندگی می‌کنند، اگر جوش یا زخمی داشتند که پس از دو هفته، خود به خود خوب نشد، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند، شاید سالک باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار