کلاهبرداری با دایورت شماره

"سلام از برنامه رادیو جوان تماس می گیرم، تبریک میگم شما به دلیل پرداخت به موقع قبوض تلفن همراه برنده نخستین مسابقه قرعه کشی در برنامه ویژه ما به مبلغ پنج میلیون تومان وجه نقد شدید. باید دو عدد شماره کارت بدید تا همین امشب مبلغ برای شما واریز شود."

"سلام از برنامه رادیو جوان تماس می گیرم، تبریک میگم شما به دلیل پرداخت به موقع قبوض تلفن همراه برنده نخستین مسابقه قرعه کشی در برنامه ویژه ما به مبلغ پنج میلیون تومان وجه نقد شدید. باید دو عدد شماره کارت بدید تا همین امشب مبلغ برای شما واریز شود."

به گزارش ایمنا، "شماره‌های ۰۲۱۲۲۰۵۰۹۵۲ و ۰۲۱۲۲۰۴۰۰۰۰ شماره تلفن و تلفکس برنامه ماست. دوشماره حواله برای شما در نظر گرفته شده هر کدام به ارزش دو میلیون و پانصد هزار تومان بوده و حواله اول ۰۲۹۹۶ و چهار رقم شماره آخر تماس شما بوده و حواله دوم ۰۴۹ شماره کامل خط تماس تان است که در مجموع همان پنج میلیون تومان حواله نقدی می‌شود. بعد از انجام واریز دوباره رسید به شما اعلام می شود و پس از اعلام واریز امکان برداشت پول از هر دو کارت برای شما فراهم می شود. با اعلام واریز و گرفتن رسیدهای تاییدی شما می توانید از هر دو کارت مبلغ جایزه خود را دریافت کنید. اما قبل از دریافت وجه باید مدارک خود شامل اصل و کپی کارت ملی رابه همراه چهار عدد رسید بانکی به شعبه بانک هایی که در آن حساب دارید، تحویل داده تا مبالغ برای شما قابل برداشت شود. "

اصرار تماس گیرنده بر حضور کمتر از ۱۵ دقیقه به باجه بانکی و تکرار این جمله به صورت مکرر در یک مکالمه کمتر از پنج دقیقه ای جای بسی تعجب دارد تا جایی که حتی از مخاطبش می خواهد مهمان هایش را رها کرده و به نزدیک ترین باجه بانکی برود!

همچنین اصرار به قطع نشدن تماس تا مادامی که فرد برنده به باجه بانکی رفته و اطلاعات خود را وارد کند نیز از دیگر نکات تعجب برانگیز در گفته های تماس گیرنده بود، به گفته فرد تماس گیرنده این تماس رایگان بوده و خط تماس او تنها شناسه واریزی برای مخابرات بوده است؛ شخص در پشت خط تماس در لیست انتظار قرار گرفته و به محض رسیدن به اولین محل خودپرداز کد ۹ گوشی را زده و برای راهنمایی و تایید واریزی به مخابرات متصل خواهد شد. "

آنچه خواندید ترفندی جدید برای کلاهبرداری‌های اینترنتی است، که فعالان این عرصه به صورت تصادفی مخاطبان خود را انتخاب کرده و با معرفی خود از شبکه رادیویی معتبر اعتماد مخاطب را جلب و اهداف شوم خود را دنبال می‌کنند.

مراجعه روزانه پنج نفر به دلیل کلاهبرداری‌های تلفنی

سرهنگ سعید سلیمیان، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان ضمن تایید این نوع کلاهبرداری، به مراجعه روزانه پنج نفر به دلیل کلاهبرداری های تلفنی به پلیس آگاهی اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این کلاهبرداران به بهانه برنده شدن سفرهای زیارتی و همچنین جایزه خوش حسابی در پرداخت قبوض تلفن همراه با مخاطبان تماس گرفته و با چرب زبانی و اعتماد به نفسی که دارند اغلب اعتماد مخاطبان را جلب کرده و به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه می دهد: طی این تماس ها برای مصاحبه به شهروند اعلام می شود که به استودیو وصل شده و در این بازه زمانی تماس سه جانبه هم کنفرانس می کنند و با گرفتن تلفن رادیو جوان صدا و سیمای تهران به تلفن گویا وصل می شوند.

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه مدیریت همه تماس‌ها عهده افراد کلاهبردار است و اتصال به بخش استودیو توسط این افراد انجام می‌شود، اضافه می کند: بعد از گرفتن مصاحبه، شهروند را به حسابداری وصل کرده و دوباره با مدیریت تماس، خودشان را به جای حسابدار معرفی کرده و با این ترفند کاربر را برای گرفتن موجودی به پای عابر بانک کشانده و حساب او را به روش های خودشان خالی می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: دایورت شماره روی مخابرات برای جلب اعتماد مخاطب است که به او اعلام می شود از مشترکین خوش حساب بوده است. به شهروندان توصیه می کنیم که برای مصون ماندن از این نوع کلاهبراری های تلفنی و مورد سوء استفاده قرار نگرفتن از سوی افراد سود جو و کلاهبرار بدانند که برای دریافت جایزه تحت هر شرایطی نیازی برای مراجعه به خودپردازها نیست. بیشتر جوایز با ارایه مدارک به صورت حضوری دریافت می شود.

سرهنگ سلیمیان همچنین به دستگیری تعدادی از کلاهبرداران تلفنی در اصفهان طی یک ماه اخیر اشاره می کند و می گوید: این فرد خود را مجری برنامه رادیویی معرفی کرده و با کشاندن مخاطبان پای باجه بانکی حساب آنها را خالی می کرده است.

وی تصریح می کند: متهم با این شیوه توانسته بود از ۷۰ شهروند اصفهانی بالغ بر پنج میلیارد ریال کلاهبرداری کند، و در نهایت وی را در مخفیگاهش در شهرستان کرج شناسایی و دستگیر کردیم.

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان با اشاره به اینکه هر روز شاهد نوع جدیدی از کلاهبرداری اینترنتی هستیم، ادامه می دهد: شهروندان باید در این زمینه سواد رسانه‌ای خود را بالا برده تا کمتر در دام این دست کلاهبرداران حرفه‌ای گرفتار شوند.

کلاهبرداری های تلفنی از سراسر کشور گزارش شده است

همچنین عسگری، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه اصفهان نیز پس از پیگیری‌های مکرر خبرنگار ایمنا در خصوص این نوع کلاهبرداری به اعلام گزارش هایی در این خصوص در سراسر کشور اشاره می کند و می گوید: گزارش‌های رسیده از برخی مناطق کشور حاکی از آن است کلاهبرداری تلفنی از مردم از طریق دایورت شماره بر روی یکی از مراکز مخابراتی یا صدا و سیما صورت گرفته و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ با پیگیری های به عمل آمده اکثر این شماره‌ها مربوط به شماره‌های تلفن همراه اعتباری است که به شماره تماس نهادهای عمومی دایورت شده و اعتماد مخاطب را به این وسیله جلب کرده است.

وی اضافه می کند: با پیشرفت فناوری ‌ ها و تکنولوژی‌های روزمره سهولت در کارها فراهم شده و از سوی دنیای فناوری ها با خطراتی نیز همراه است، کلاهبرداران اینترنتی و تلفنی همه جا در کمین افراد هستند و با استفاده از ترفندهای مختلف از سادگی برخی مردم سوء استفاده کرده و با گرفتن اطلاعات شخصی بانکی آنان را خالی می کنند.

ارسال نظر