نجات 174 نفر پس از ایست قلبی توسط اورژانس اصفهان

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری، 174 بیمار و مصدوم با تلاش تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی این استان، پس از ایست کامل قلبی جانی دوباره یافتند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری، 174 بیمار و مصدوم با تلاش تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی این استان، پس از ایست کامل قلبی جانی دوباره یافتند.

غفور راستین امروز در گفت‌و‌گو با فارس از احیای 174 بیمار خبر داد و اظهار کرد: در نیمه نخست سال جاری، پرسنل فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با حضور بر بالین 174 بیمار با مشکل ایست قلبی تنفسی، موفق شدند با تلاش بی وقفه در انجام عملیات احیای قلبی ریوی، آن‌ها را احیا کرده و به آن‌ها جانی دوباره بخشیدند.

وی با بیان اینکه از مجموع این تعداد، 124 نفر مرد و 50 نفر زن بودند، افزود: 43 نفر از این بیماران بالای 70 سال سن داشتند؛ همچنین 41 نفر بین 61 تا 70، 38 نفر بین 51 تا 60، 12 نفر بین 41 تا 50، 11 نفر بین 31 تا 40 سال، 15 نفر بین 21 تا 30 سال، 12 نفر بین 11 تا 20 و 2 نفر زیر 10 سال بودند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان این که در بسیاری از تماس‌های امدادخواهان با شماره 115 مشکل بیمار آن‌ها، تنها با مشاوره تلفنی با کارشناسان و پزشکان حاضر در اتاق فرمان برطرف می‌شود، تصریح کرد: بیشترین موارد احیا در 6 ماهه نخست امسال با 70 نفر مربوط به شهر اصفهان، 22 نفر نجف‌آباد، 20 نفر شهرضا، 16 نفر خمینی‌شهر و 8 نفر مربوط به شهرستان شاهین‌شهر و میمه بوده است.

مزاحمت برای اورژانس برابر با مرگ بیماران است

وی با تأکید بر این که اعزام واحدهای امدادی فوریت‌های پزشکی تنها در موارد اورژانسی برای امدادرسانی به بیماران و مصدومان انجام می‌شود، متذکر شد: تماس بی مورد و مزاحمت مردم، می‌تواند روند کمک به بیماران با شرایط وخیم را دچار مشکل کرده و جان آن‌ها را به خطر بیاندازد.

یادگیری عملیات احیای قلبی ریوی برای عموم مردم الزامی است

وی با بیان این که یادگیری عملیات احیای قلبی ریوی برای عموم مردم با هر سن و سطح تحصیلاتی لازم است، گفت: دستورالعمل احیای قلبی ریوی در سال های اخیر تغییراتی داشته که لازم است حتی افرادی که قبلاً این دوره آموزشی را پشت سرگذاشته‌اند، دوباره برای به روز کردن آموخته‌های خود اقدام کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به پژوهش‌های انجمن قلب آمریکا AHA که یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر و افزایش بازگشت به زندگی پس از ایست قلبی تنفسی، اقدام سریع افراد حاضر در محل برای شروع احیای قلبی ریوی است، خاطرنشان کرد: این امر سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته درحال انجام است و در کشور ما نیز در سال‌های اخیر به این موضوع پرداخته شده، اما همچنان به تلاش و جدیت بیشتری از طرف عموم مردم و سازمان‌های مربوطه نیاز است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار