استقرار ۱۵ اکیپ در بستر زاینده رود برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: از اول خرداد امسال برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب، یکصد نفر در قالب ۱۵ تیم نظارتی در بستر زاینده رود مستقر کردیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: از اول خرداد امسال برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب، یکصد نفر در قالب ۱۵ تیم نظارتی در بستر زاینده رود مستقر کردیم.

به گزارش مهر،‌ حسن ساسانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ارائه گزارشات و عملیات حفاظت منابع آبی حوضه زاینده رود اظهار داشت: در جلسه شورای هماهنگی حوضه زاینده رود که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد حفظ آب شرب و نگهداشتن باغات در اولویت قرار گرفت.

وی بیان داشت: به همین منظور از اول خردادماه امسال به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب و بیشترین میزان بهره وری از منابع محدود آب تیم های نظارتی را در دو ساحل چپ و راست زاینده رود مستقر کردیم که در هر ساحل ۱۲ نهر وجود دارد و باید به صورت هفتگی آب را برای پر کردن ۲۴ نهر باز و بسته می کردیم.

نظارت بر برداشت های غیرمجاز آب تا آذرماه ادامه دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان تصریح کرد: یکصد نفر در قالب ۱۵ تیم نظارتی از اول خردادماه تاکنون بر برداشت های غیر مجاز آب نظارت می کنند و این روند برای تامین آب شرب به مردم تا آذرماه ادامه دارد و امیدواریم که شاهد بارش های خوبی در فصل پاییز و زمستان باشیم که بتوانیم مشکلی در تامین آبی برای شرب مردم اصفهان پیدا نشود.

وی گفت: بررسی و شناسایی مسیر جهت انسداد انهار از اوایل اردیبهشت سال ۹۷ صورت گرفت و در همین حوزه مکاتبات و جلسات با ارگان های ذیربط به منظور اجرای انسداد انهار صورت گرفته است.

ساسانی با بیان اینکه انسداد انهار با هدف تامین آب شرب برای اصفهان بزرگ است، گفت: انهار سنتی باغبهادران ۲۴ نهر از چم طاق تا سد چم آسمان و دو نهر از چم آسمان تا پل کله است که این انهار در جهت تامین آب شرب مسدود شد.

وی به مهمترین چالش های پیش رو در عرصه نظارت اشاره کرد و گفت: عدم یکپارچگی بین کشاورزان بهره بردار، ‌کشت اشجار خارج از سطوح مجاز تحت شرب انهار سنتی،‌ حذف درختان در قسمتی از سطوح باغات بالادست و تبدیل آنها به مزارع کشت برنج،‌ عدم اطلاع رسانی از طرف جهاد کشاورزی به باغداران جهت حفظ درختان با تانکر،‌ عدم فرهنگ سازی مناسب در خصوص کنترل آب، عدم وجود تاسیسات کنترل دبی تحویلی از جمله چالش های موجود در این حوزه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان از راهکارها و پیشنهادات برای حل این مشکل خبر داد و گفت: تشکیل پلیس آب جهت برخورد سریع با متخلفین،‌ تعامل و همکاری نیروی انتظامی در اجرای سریع احکام قضایی، لزوم یکپارچه سازی الگوی کشت و امکان برنامه ریزی نیاز آبی،‌ تهیه نقشه انهار سنتی و میزان اراضی تحت شرب، احداث سردهانه و دریچه استاندارد،‌ نصب ادوات اندازه گیری در دریچه ها از جمله این راهکارها است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار