دریافت سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی را مشروط به فعالیت زیر نظر شهرداری‌ کرده‌اند

نایب رئیس هیئت مدیره اسنپ گفت: شهرداری بارها اعلام کرده که تاکسی‌های اینترنتی باید زیرمجموعه تاکسیرانی شوند تا بتوانند سهمیه دریافت کنند ولی این کار برای ما مصداق تعطیل کردن کسب و کار است. ما مانند یک صنف کار می‌کنیم و صاحب اتحادیه هستیم. دیگر با این وجود نیازی به مجوز نداریم. این استدلال شهرداری نوعی تمامیت‌خواهی است. آنها می‌خواهند علاوه بر گرفتن پول از هر خودرو بابت عضویت و مجوز در قیمت‌های ما نیز تغییر ایجاد کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره اسنپ گفت: شهرداری بارها اعلام کرده که تاکسی‌های اینترنتی باید زیرمجموعه تاکسیرانی شوند تا بتوانند سهمیه دریافت کنند ولی این کار برای ما مصداق تعطیل کردن کسب و کار است. ما مانند یک صنف کار می‌کنیم و صاحب اتحادیه هستیم. دیگر با این وجود نیازی به مجوز نداریم. این استدلال شهرداری نوعی تمامیت‌خواهی است. آنها می‌خواهند علاوه بر گرفتن پول از هر خودرو بابت عضویت و مجوز در قیمت‌های ما نیز تغییر ایجاد کنند.

ژوبین علاق‌بند در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص سهمیه‌بندی بنزین و وضعیت کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی گفت: با توجه به گسترش این نوع کسب و کار، اختصاص سهمیه به این واحدهای صنفی الزامی است.

رئیس کارگروه تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه کسب و کار فضای مجازی ادامه داد: استقبال عمومی مردم و تعداد 2 میلیون سفر اینترنتی در روز نشان‌دهنده این است که این نوع کسب و کار در تمام لایه‌های اجتماعی نفوذ کرده ضمن آنکه هرروز به میزان فعالین و مشتریان تاکسی‌های اینترنتی اضافه می‌شود. پس نیاز است برای خودروهایی که دراین قالب مشغول فعالیت هستند سهمیه بنزین مطابق با نرخی که به ناوگان حمل و نقل عمومی داده می‌شود اختصاص یابد.

نایب رئیس هیئت مدیره اسنپ در خصوص نحوه اختصاص بنزین و میزان مصرف هر نوع خودرو گفت: در تاکسی‌های اینترنتی بخشی به عنوان راننده حرفه‌ای مشغول به کار هستند و بخشی دیگر به عنوان شغل دوم یا سوم فعالیت می‌کنند هرچند الان با گذشت چهار سال از آمدن تاکسی‌های اینترنتی و با تعطیل شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خصوصاً در شش ماه اخیر تعداد افرادی که در این مجموعه به صورت دائم کار می‌کنند زیادتر شده است.

وی ادامه داد: با وجود این تنوع ما طی نامه‌ای به ستاد سوخت و شرکت پالایش و پخش فرمولی برای اختصاص سهمیه به هر خودرو بسته به میزان مصرف آ‌ن در هنگام کار ارائه دادیم.

علاق‌بند با تشریح این فرمول گفت: روشی که تاکسی‌های اینترنتی در آن فعالیت می‌کنند مبتنی بر اطلاعات و داده‌ها است. ما هر روز می‌توانیم مشخص کنیم که هر شخص چه مقدار سفر رفته و چقدر سوخت مصرف کرده است و دقیق به شرکت پالایش و پخش اعلام کنیم که این مقدار سوخت برای حمل و نقل عمومی استفاده شده است تا شرکت نیز سوخت مصرف شده را به حساب کارت سوخت راننده واریز کند. حتی می‌توانیم به صورت هفتگی آن را ارائه دهیم. این روش کاملا بررسی شده و به صورت دقیق است و می‌توان گفت هیچ گونه امکان سوءاستفاده‌ای وجود ندارد.

رئیس کارگروه تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه کسب و کار فضای مجازی با اشاره به مکاتبات اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های فعال در حوزه تاکسی‌های اینترنتی گفت: شرکت پالایش و پخش تعامل خوبی با ما داشته است اما برخی سعی دارند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. متاسفانه ما در چند روز اخیر پالس‌های خوبی از وزارت کشور و شهرداری نگرفته‌ایم.

وی با اشاره به سابقه مشکلاتی که شرکت‌های تاکسی اینترنتی با این دو نهاد داشته‌اند، گفت: این دو نهاد همواره به دنبال این بودند که ما زیر نظر آنها فعالیت کنیم. شهرداری بارها اعلام کرد که تاکسی‌های اینترنتی باید زیرمجموعه تاکسیرانی شوند تا بتوانند سهمیه دریافت کنند ولی این کار برای ما عین تعطیل کردن کسب و کار است.

رئیس کارگروه تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه کسب و کار فضای مجازی گفت: ما مانند یک صنف کار می‌کنیم و صاحب اتحادیه هستیم. دیگر با این وجود نیازی به مجوز نداریم. این استدلال شهرداری نوعی تمامیت‌خواهی است.

وی مدعی شد: آنها می‌خواهند علاوه بر گرفتن پول از هر خودرو بابت عضویت و مجوز در قیمت‌های ما نیز تغییرات ایجاد کنند.

وی ادامه داد: علت استقبال مردم از این کسب و کار قیمت‌های پایین است که تاکسیرانی آن را قبول ندارد. سازمان تاکسیرانی 70 هزار عضو در تهران دارد که اگر آنها را بتوانند مدیریت کنند می‌توانند ارزش افزوده زیادی ایجاد کنند. در حالی که در تاکسی‌های اینترنتی این ارزش افزوده وجود ندارد.

علاق‌بند درخصوص افراد شاغل در تاکسی‌های اینترنتی گفت: در مجموعه اسنپ بیش از یک میلیون نفر راننده در کشور وجود دارد و بنا بر آمار اتحادیه 700 هزار نفر به صورت دائم مشغول فعالیت هستند که علاوه بر آنها 15 هزار خانم سرپرست خانوار نیز فعالیت می‌کنند. تاکسی‌های اینترنتی مسافرکش‌های شخصی را سامان دادند. ضمن آنکه درآمد آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: امروز معاش سه میلیون نفر به اینگونه کسب و کار بستگی دارد و نمی‌توان آنها را از چرخه اجتماعی و اقتصادی کشور حذف کرد.

علاق‌بند ادامه داد: علاوه بر این فقط در مجموعه اسنپ 1500 نفر به عنوان پشتیبانی در حال کار هستند کدنویسی تمام برنامه‌های ما توسط جوانان نخبه ایرانی که در دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده‌اند انجام می‌شود. همین عامل باعث شده امروز تاکسی اینترنتی ما نسبت به سایر کشورها چیزی کم نداشته باشد.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود برنامه اسنپ از خارج از کشور آمده کاملا غلط است و تمام کدنویسی آن از صفر تا صد توسط همین جوانان صورت گرفته است که امروز با بحث سهمیه بندی سوخت فعالیت آنها به خطر افتاده است.

ارسال نظر