سمن زیست محیطی فعال در اردستان نداریم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان، گفت: متأسفانه در سطح شهرستان اردستان هیچ‌گونه سمن مردم نهادی در حوزه محیط زیست فعالیت نمی‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان، گفت: متأسفانه در سطح شهرستان اردستان هیچ‌گونه سمن مردم نهادی در حوزه محیط زیست فعالیت نمی‌کند. محمد عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیشتر پیگیری‌های اداره محیط زیست درباره تخلفات محیط طبیعی است، اظهار کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاری تعداد 12 پیگیری قضایی از طرف اداره محیط زیست انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد نه پرونده مربوط به تخلفات اراضی بوده است، افزود: از تعداد سه پرونده انجام تخلف صید 4 نفر متخلف شناسایی و پرونده آنان به دستگاه‌های قضایی ارجاع داده شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به سلاح‌های کشف شده از متخلفان، افزود: تعداد چهار قبضه سلاح شکاری غیرمجاز از این متخلفان کشف شده است. با وجود مشکلاتی مانند کمبود نیرو، خودرو، گستردگی شهرستان، پراکندگی مناطق و تراکم وظایف، عملکرد حفاظت محیط زیست شهرستان در شش‌ماهه نخست امسال مناسب ارزیابی می‌شود.
عباسی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح کشور، تصریح کرد: نیاز اولیه حیات وحش آب است که چشمه‌هایی در برخی مناطق با کمبود آب مواجه بوده است. در سال گذشته اهدا تعداد 4 مخزن آب را توسط دوستداران محیط زیست داشتیم. همچنین 5 مورد هزینه آبشخور را دوستداران در قالب نذر طبیعت انجام دادند.
وی افزود: سرشماری سالانه گونه‌های حیات وحش به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه‌های مهم و روند افزایشی یا کاهشی آن‌ها هر ساله در فصل پاییز در مناطق تحت مدیریت شهرستان به اجرا در می‌آید و این سرشماری با حضور محیط‌بانان، کارشناسان اداره کل محیط زیست، همیاران و در صورت نیاز با همکاری مأمورین اجرایی سایر شهرستان‌های تابعه استان انجام می‌پذیرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان هدف اصلی این سرشماری‌ها را تخمین جمعیت کل و بز، قوچ و میش در مناطق مختلف دانست و افزود: مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشت‌خواران و آهو، کاراکال، گونه‌های در معرض خطر جبیر و هوبره، یوزپلنگ، گربه‌سانان و سایر گوشت‌خواران مهم نیز در فرم‌های سرشماری ثبت می‌شود.
عباسی با بیان اینکه یک دستگاه به تنهایی و با وجود مشکلات و امکانات و منابع محدود نمی‌تواند دست به کار شود، افزود: زمانی ما موفق خواهیم بود که آحاد جامعه به کمک ما بیایند. متأسفانه در سطح شهرستان اردستان هیچ‌گونه سمن مردم نهادی در حوزه محیط زیست فعالیت نمی‌کند.
وی نقش نیروهای مردم نهاد در سازمان‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که مردم و تشکل‌ها با ما همراه شوند تا بتوانیم تأثیرگذار باشیم. سیاست و مصلحت ما همراهی، همکاری، مشارکت و حضور باانگیزه مردم و تشکل‌های مردمی است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار