طرقرود قطب تولید زعفران در استان اصفهان

نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین جشنواره مردمی زعفران با هدف معرفی و توسعه کشت این محصول با ارزش در طرقرود نطنز برگزار شد.

نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین جشنواره مردمی زعفران با هدف معرفی و توسعه کشت این محصول با ارزش در طرقرود نطنز برگزار شد.
به گزارش ایمنا ، مرتضی صفاری نطنزی در نخستین جشنواره مردمی زعفران با بیان اینکه نخستین جشنواره مردمی زعفران با هدف معرفی و توسعه کشت این محصول، افزایش صادرات و رونق گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: منطقه طرقرود به‌ عنوان قطب تولید زعفران در استان اصفهان به شمار می‌رود، سابقه کاشت زعفران در این منطقه به حدود ۶۰ سال قبل باز می‌گردد و برای نخستین بار بعد از قائنات این محصول در طرقرود کاشته شد.
وی گفت: در راستای حمایت از تولیدات داخلی، زعفران می‌تواند به‌ عنوان یک کالای استراتژیک در سطح کشور ارز آوری خوبی داشته باشد و با توجه به اینکه یک گیاه مقاوم به کم‌آبی است یک مزیت به شمار می‌آید.
نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی احداث کارخانه بسته‌بندی زعفران را در سطح شهرستان به ویژه در منطقه طرقرود ضرروی دانست و تصریح کرد: ایجاد شرکت های تعاونی تولید کنندگان، جلوگیری از خروج ارزش افزوده، ایجاد دوره آموزشی تولید و فرآوری زعفران و اطلاع رسانی آموزشی در این زمینه می توانند موثر واقع شود.
به گزارش ایمنا؛ زعفران یکی از ارزشمندترین رستنی های ایران است که با رنگ و رایحهای دل انگیز و مزه‌ای دلپذیر جهانیان را مجذوب خود کرده، گیاهی چند ساله و کم توقع که بازدهی اقتصادی بسیار مناسبی دارد و با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشورمان که آب یکی از عوامل محدود کننده در توسعه کشاورزی بوده، زعفران گیاه مناسبی برای کاشت در مناطق خشک و نیمه خشک کشور است.
بیشترین سطح زیر کشت زعفران در حال حاضر مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی،اصفهان، فارس، کرمان و یزد است.
زعفران طرقرود از نظر عیار، طعم و رنگ جزو مرغوب‌ترین نوع زعفران در ایران است و از آنجایی که ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود شاید به توان گفت جزو بهترین نوع زعفران در جهان است و در مواقعی به دلیل خواص منحصر به فرد از نظر رنگ دهی و عطر و طعم بهتر از زعفران دیگر شهرهای ایران خود را بالاتر نشان داده و در پله نخست قرار گرفته است، اما از آن جایی که سطح زیر کشت ۷۰۰ هکتاری آن نسبت به بزرگترین مرکز تولید زعفران یعنی مشهد کمتر است، در رتبه دوم تولید زعفران در ایران قرار گرفته وگرنه با تولید شش تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار رکورد تولید در هکتار را از آن خود کرده و در این مورد در ایران اول است.
از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار امور زراعی و باغی شهرستان، ۲۲۰ هکتار از سطح زیر کشت به زعفران اختصاص دارد

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار