کشاورزان اصفهان خواستار اجرای مصوبه ۹۵ برای بازگشایی آب شدند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: کشاورزان اصفهان خواستار اجرای مصوبه سال ۹۵ شورای هماهنگی زاینده رود برای بازگشایی زاینده رود شدند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: کشاورزان اصفهان خواستار اجرای مصوبه سال ۹۵ شورای هماهنگی زاینده رود برای بازگشایی زاینده رود شدند.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: درسال ۹۵ در حالی زاینده رود باز شد که حجم سد زاینده رود به اضافه میزان بارش ها به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی بود که در همان سال شاهد باز شدن زاینده رود در بهمن ماه بودیم.

وی بیان داشت: امسال نیز کشاورزان خواستار این شدند که در صورتی کهحجم سد زاینده رود با میزان بارشها به ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب رسید و یا معادل آن بارندگی شد، آب را برای کشت پاییزه کشاورزان باز کنند.

عضوهیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه منظور از میزان بارشها در سرشاخه های زاینده رود شهرستان کوهرنگ است، گفت: آنچه قابل تامل است اینکه آمار ضد و نقیضی از میزان بارش ها در کوهرنگ مطرح و ثبت می شود که چندین بار این موضوع را گزارش دادیم،

محمدرضایی افزود: این سوال مطرح می شود که آیا این تناقض در ارائه آمار ها به این دلیل نیست که بتوانند میزان بارش را به نوعیجلوه دهند کهبرداشت آب بدون آمار برایشان آسان شود؟ در صورتی که نهادهایی مانند سازمان هواشناسی وظیفه دارند بی‌طرفانه و بدون هیچ فشار سیاسی و یا قومیتی آمار خود را ارائه نماید.

توقف یک ماهه پروژه بن بروجن

وی به توقف پروژه بن بروجن از ۲۳ مهرماه تاکنون بدنبال اعتراض کشاورزان به این طرح خبرداد و افزود: کشارورزان به برداشت های غیر مجاز آب از بالا دست در مسیر زاینده رود معترض هستند و صدای خود را بارها به گوش مسئولان رساندند و خواستار اجرای احکامی قوی و برخورد با خاطیان طبق مصوبات موجود شدند.

وی ادامه داد: دادستان اصفهان در حالی حکم برداشت بندهای وسط رودخانه را به تیم ساماندهی زاینده رود داد که بندهایی که صنایع از جمله فولاد مبارکه،‌ ذوب آهن، صنایع فولاد و صنایع دفاع و غیره با دور زدن قانون روی زاینده رود ساخته اند، پیگیری نمی شود و این مسئله جامعه کشاورزی را دلسرد کرده است.

مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود را تا کنون در اختیار ما نگذاشته اند

محمدرضایی با گلایه از دادستان در خصوص عدم اجرای کامل حکم مذکور گفت: برای تمامی تجاوزها به حق و حقوق حق آبه داران، خواستار اجرای کامل حکم و ممانعت از برداشت های غیر قانونی از زاینده رود هستیم.

وی با اشاره به اینکه پرداخت کامل حق نکاشت چندین ساله کشاورزان به علت برداشت حق آبه هایشان برای صنایع، انتقال آب به استان یزد، برداشت برای باغات جدیدالاحداث چهارمحال و غیره از مهمترین خواسته کشاورزان است،‌ ادامه داد: در خصوص بازگشایی زاینده رود با توجه به اینکه در ۱۲ آبان جلسه شورای هماهنگی زاینده رود برگزار شده است اما هنوز هیچ مصوبه ای دال بر بازگشایی آب بعد از یک هفته نه در اختیار ما نه در اختیار اعضای شورای هماهنگی زاینده رود نگذاشتند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار