آمار دقیقی از بناهای تاریخی اردستان در دست نیست

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: آمار دقیقی از بناهای تاریخی و مخصوصاً خانه‌های ارزشمند و تاریخی شهرستان در دست نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: آمار دقیقی از بناهای تاریخی و مخصوصاً خانه‌های ارزشمند و تاریخی شهرستان در دست نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم. مهدی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در اردستان، اظهار کرد: در شهرستان اردستان بیش از بیست خانه تاریخی ثبت ملی شده‌اند و تعداد زیادی از خانه‌ها در نوبت مرمت و ثبت ملی قرار دارد.
وی افزود: آمار دقیقی از بناهای تاریخی و مخصوصاً خانه‌های ارزشمند و تاریخی در دست نیست به همین دلیل نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم. اکثر خانه‌های قدیمی مالکان شخصی دارد به همین دلیل نمی‌تواند اداره میراث نمی‌تواند به راحتی ورود پیدا کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با اشاره به اینکه متأسفانه بناهای ارزشمندی که قابلیت ثبت ملی را دارد در اردستان زیاد است، ولی پرونده‌سازی نشده است، گفت: در حال حاضر تعداد هفت خانه قدیمی با هزینه‌ای بالغ بر 430 میلیون تومان در حال مرمت و بازسازی است.
مشهدی گفت: به دلیل اینکه پرونده و آمار دقیقی از بناهای اردستان در دسترس نیست با توافقی که با دانشگاه آزاد شد، دانشجویان با رشته‌های مرتبط قرار است تحت عنوان پروژه‌های دانشگاهی کمک‌رسان اداره میراث فرهنگی شوند تا بناهای قدیمی و ارزشمند داری پرونده و سند میراثی شود.
وی در پاسخ سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص شهر زیرزمینی اردستان، گفت: وجود شهر زیرزمینی در اردستان را نه تایید و نه تکذیب می‌کنیم. اثبات وجود شهر زیرزمینی نیاز به یک کار مطالعاتی و ارائه نظریه کارشناسی از سوی یک باستان‌شناس دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان، خاطرنشان کرد: شهرداری اردستان درخواست یک نفر کارشناس باستان‌شناسی برای شهر زیرزمینی و تپه قدوس را داشته است که نظریه خود را اعلام کند و تاکنون مجوزی برای حضور باستان شناس صادر نشده است.
مشهدی در خصوص تنگه ظلمات گفت: با توجه به اینکه این تنگه در یک مکان ورود ممنوع است با اداره محیط زیست هماهنگی‌های لازم انجام شده است، ولی تاکنون به دلیل مشغله‌های کاری اقدامی در این خصوص نشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار