حفاظت از آثار تاریخی نیازمند عزم همگانی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: حفاظت و حراست از اثرهای ملموس و ناملموس تاریخی از عهده این نهاد خارج است و ضروری است برای حفاظت از آنها مردم مشارکت داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: حفاظت و حراست از اثرهای ملموس و ناملموس تاریخی از عهده این نهاد خارج است و ضروری است برای حفاظت از آنها مردم مشارکت داشته باشند.
فریدون الهیاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا حفاظت از آثار تاریخی را نیازمند عزم همگانی دانست و افزود : در این استان افزون بر 22 هزار اثر تاریخی ارزشمند شناخته شده وجود دارد که یک هزار و 850 اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی شده است.
وی اظهارداشت : مهمترین سرمایه میراث فرهنگی علاقه‌ مندی مردم به میراث فرهنگی و طبیعی بوده و بدون شک می‌توان به این میراث ملموس و ناملموس که تجلی فرهنگ و تمدن غنی ایران است، بالید.
وی خاطرنشان کرد : در بخش میراث فرهنگی، حاصل تکاپوی چند هزار ساله یک ملت را که با خلاقیت و پشتکار توانسته اند در حفظ آن بکوشند را دید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در بخش دیگری صنعت گردشگری را یک اقتصاد به درون زا دانست و گفت : توسعه گردشگری افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و کاهش بیکاری را به همراه دارد.
وی با اشاره به شاخصه های صنعت گردشگری و صنایع دستی در اقتصاد مقاومتی یادآور شد : صنایع دستی و گردشگری نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد که می‌ تواند از مصداق‌ های بارز تحقق این امر به شمار رود.
الهیاری ادامه داد : در گردشگری علاوه بر معرفی جاذبه ها، آثار و فرهنگ های مختلف بومی و محلی نوع زندگی و تمدن مردم گذشته را می توان جستجو کرد.
به گفته وی توسعه گردشگری با توجه به ظرافت هایی که در آن وجود دارد یک هنر است و ترویج آن با خلاقیت و نوآوری تجلی می یابد.
وی با اشاره به رویکرد فرهنگی از هدف گردشگری، تصریح کرد: گردشگری به عنوان صنعت پیشرو نقش موثری در فرآیند توسعه اقتصادی جوامع دارد و ترویج صنایع دستی می‌تواند در قالب صنعت گردشگری به تفکر در راستای توسعه کشور تبدیل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد : در کشور بیش از 300 رشته صنایع دستی وجود دارد که 196 رشته آن در این استان فعالیت دارد.
وی معتقد است گردشگری فارغ از بحث اقتصادی آن به لحاظ فرهنگی برای جامعه یک فرصت است که این فرصت می‌تواند برای گردشگران خارجی که با ذهنیت منفی به کشور سفر می‌کنند به یک ذهنیت مثبت تبدیل شود.
الهیاری، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به چالش ‌های پیش‌ روی گردشگری گفت: هر چالش در حوزه گردشگری را می توان شناسایی و مدیریت کرد، یکی از مهمترین وظیفه ما تعریف کاربری های فرهنگی و گردشگری است.
وی به عنوان مثال خور و بیابانک را قطب ایجاد اقامتگاه های بوم گردی کشور ذکر و اضافه کرد: 49 واحد فعال اقامتگاه بوم گردی این منطقه به زودی به 75 واحد افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی علاوه بر اقتصاد پایدار و جلوگیری از مهاجرت در حفظ معماری بومی و اشاعه فرهنگ و باز آفرینی رسوم نقش بسزایی دارد.
یک هزار و 850 اثر تاریخی و باستانی اصفهان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که از این تعداد چهار اثر ثبت جهانی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار