تشییع روی دست‌های پینه‌بسته

هنوز سروصدای استعفای ناگهانی و به دنبالش انتصاب جدید محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی کم نشده بود که حادثه رانندگی در جاده بارانی گلستان بار دیگر نام او را بر سر زبان‌ها انداخت.

هنوز سروصدای استعفای ناگهانی و به دنبالش انتصاب جدید محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی کم نشده بود که حادثه رانندگی در جاده بارانی گلستان بار دیگر نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. اما این بار مرگ همراهان شریعتمداری بیش از او حاشیه داشت؛ چراکه مرگ نابهنگام سیدمحمد تقی نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور و عبدالرحمان تاج‌الدین مدیرکل امور حقوقی و پارلمانی وزارت رفاه در این تصادف تبعات بزرگتری را به همراه داشت.

وزیر خبرساز

استیضاح علی ربیعی باعث برکناری او از وزارت کار، رفاه و امور اجتماع شده بود و به دنبال آن درحالی که خبر از استیضاح چند وزیر دیگر از جمله شریعتمداری به گوش می رسید، او به طور ناگهانی از وزارت صنعت و معدن تجارت استعفا داد اما فردای آن روز جزو یکی از سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهور حسن روحانی به مجلس اعلام شد. شریعتمداری توانست به عنوان وزیر رفاه و امور اجتماعی رأی اعتماد مجلس را کسب کند و در حالی که همچنان حواشی این اتفاقات حول محور این دو وزیر می چرخید، سانحه تصادف در جاده گرگان، باردیگر نام او را بر سر زبان ها انداخت.

پنجشنبه هفته گذشته سفر یک‌روزه وزیر کار به گرگان در مسیر بازگشت از شهرک صنعتی سرخنکلاته به تصادفی منجر شد که هم دو برنامه بازدید از شرکت تولیدی خدماتی کشاورزی و دیدار وزیر با مجمع نمایندگان استان گلستان در پی آن لغو شد و هم دو تن از مسئولان برتر استانی در اثر این سانحه جان خود را از دست دادند. نخست خبر تصادف علی شریعتمداری و همراهان او در گرگان هنگام مأموریت در صدر تمامی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی قرار گرفت. در ادامه این‌گونه مطرح شد که حال شریعتمداری خوب است اما همراهان او در وضعیت بدی قرار دارند. به فاصله کمی از آن نیز خبر فوت سید تقی نوربخش و عبدالرحمن تاج‌الدین منتشر شد و موج تسلیت‌ها را به دنبال داشت. در این سفر خلیل حنیف، مدیرکل استان‌های وزارت کار که از ناحیه کمر دچار شکستگی شده و از ناحیه سر نیز دچار ضربه شده بود مورد مداوا قرار گرفت. به گفته پزشک معالج او، در قسمت مهره 12 پشت و مهره یک کمر شکستگی وجود دارد اما خونریزی داخلی وجود نداشته و فقط زیر نظر است.

گفته می‌شود در این تصادف که بر اثر برخورد سواری با یک تریلی صورت گرفته بود به دلیل دیررسیدن آمبولانس و نیروهای امدادی دو نفر از مصدومان این سانحه با ماشین تشریفات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گرگان به بیمارستان حکیم جرجانی گرگان منتقل شدند. این در حالی است که رئیس‌کل دادگستری استان گلستان درباره مطلب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر اعتراف راننده نفتکش به عمدی بودن سانحه رانندگی منجر به فوت مدیرعامل تأمین اجتماعی این مسئله را تکذیب کرد.

هادی هاشمیان دراین‌باره به تسنیم گفت: این مسئله به‌شدت تکذیب می‌شود و حرف‌هایی است که برخی افراد و سایت‌های معاند نظام می‌زنند. تصادف منجر به فوت مرحوم نوربخش و تاج‌الدین، یک سانحه رانندگی اتفاقی بود.

علت حادثه چه بود؟

این در حالی است که روز گذشته رئیس پلیس راه گلستان علت وقوع این حادثه را اعلام کرد. سرهنگ علی عبدی گفت: «براساس بررسی‌های به عمل آمده در مورد علت تصادفی که منجر به فوت مدیر عامل و معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی کشور شد، سه عامل مشترک در این حادثه نقش داشتند. نخستین علت، بی‌احتیاطی از جانب راننده سواری تویوتا لندکروز به علت عدم رعایت حق تقدم عبور هنگام دور زدن، دومین علت، عدم توجه کافی به جلو از جانب راننده تریلی نفتکش و ‌سومین علت مربوط به قصور مسئولان راه برای ایجاد دوربرگردان ایمن یا تقاطع غیر همسطح بوده است.»

واکنش‌ها

سیدتقی نوربخش در شهریور 96 توسط ربیعی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزیده شد و پنجشنبه 24 آبان ماه 97 در همراهی با شریعتمداری، وزیر جدید رفاه و کار و امور اجتماعی جان خود را از دست داد. درحالی‌که فوت ناگهانی او در سراسر کشور انعکاس پیدا کرد و واکنش‌های قابل‌توجهی را به همراه داشت، مرگ عبدالرحمن تاج‌الدین در استان اصفهان با واکنشی ویژه مواجه بود چراکه او نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس و عضو خانه کارگر اصفهان بوده است. از نخستین پیام‌های تسلیت مرگ او که واکنشی ویژه را به همراه داشت می‌توان به پیام تسلیت ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان در مجلس اشاره داشت که برادرزاده عبدالرحمان تاج الدین است. در بخشی از پیام دفتر ارتباطات مردمی ناهید تاج الدین آمده است: «خبر کوتاه بود و پردریغ، در سالروز ۲۵ آبان و درست در روز حماسه و ایثار اصفهان، مردی از جنس مردم، شهادت گونه عروج کرده و رفت پیش همه آنها که پابه‌پایشان در جبهه حق علیه باطل و بعدها در جبهه صنعت و بعدتر در جبهه قانون‌گذاری جنگید. عبدالرحمن تاج‌الدین مردی از جنس مردم بود، کارگری که دیوانسالاری و حضور در تراز اول مدیران در آن کارگر نیفتاد و تا انتها نماینده دغدغه‌مند طبقه کارگر باقی ماند. انسانی شریف و زحمتکش که سرانجام نیز هنگام خدمت و در اثر سانحه تصادف هیئت همراه وزیر کار و در خلال مأموریت جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.»

نه‌تنها ناهید تاج‌الدین که اصغر برشان نیز به‌صورت ویژه درباره عبدالرحمن تاج‌الدین سخن گفت. برشان که رئیس کنونی خانه کارگر اصفهان بوده و عضو شورای شهر نیز هست در واکنش به مرگ تاج‌الدین چنین گفت: «عبدالرحمن تاج‌الدین یکی از چهره‌های شاخص و توانای جامعه کارگری استان بود و با ۳۰ سال خدمت صادقانه از زمانی که در این حوزه قدم برداشت همچنان پیگیر مشکلات کارگران بود. او دغدغه‌مند دفاع از نیروی کار بود و هم‌زمان با تشکیل شورای اسلامی کار، نخستین شورای کارگری در اصفهان تشکیل و در کارخانه شهرضای جدید کاندیدا شد و به‌عنوان عضو فعال شروع به خدمت کرد. حوزه تشکل‌های کارگری جریانات روزمره بسیاری دارد که مرحوم تاج‌الدین از فعالان در حوزه قانون شورای اسلامی کارگر بود، حضور ثمربخش او در تدوین، تفسیر کار و پیگیری مسائل خرد و کلان جامعه کارگری را می‌توان به‌عنوان کارهای شاخص او نام برد.» روز گذشته مراسم تشییع پیکر نوربخش و تاج‌الدین در سالن اصلی بیمارستان میلاد تهران برگزار شد. در بخشی از سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم آمده است: «برادر عزیز و خدمتگزار دکتر نوربخش که عمر پر خیروبرکت خود را به‌عنوان پزشک متعهد مردم‌دوست و خدمتگزار صرف کرد و تا آخرین لحظه حیات در خدمت اقشار محروم بود و عاشق مستضعفان و افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی بود و یک‌لحظه از خدمت کوتاهی نکرد و آخر هم در همین مسیر جان خود را از دست داد. مرحوم تاج‌الدین نیز از نیروهای خدوم و نماینده دو دوره مردم اصفهان در مجلس و فردی دلسوز و زجرکشیده بود و خانواده‌ای شریف داشت، او هم در راه خدمت به محرومان جان خود را از دست داد. این ضایعه بزرگ را به رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور، خانواده تأمین اجتماعی، جامعه کارگران و خانواده‌های شریف ایشان تسلیت عرض می‌کنم.»

گفتنی است، پیکر مرحوم دکتر نوربخش در شاه عبدالعظیم و پیکر مرحوم تاج‌الدین به زادگاهش اصفهان منتقل شد تا به خاک سپرده شوند. پیس از این مراسم نیز صبح امروز مراسم ادای احترام و بدرقه پیکر دکتر نوربخش و دکتر تاج‌الدین با حضور وزیر کار از مقابل بیمارستان حکیم جرجانی در گرگان برگزار شد. امروز نیز پیکر مرحوم عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون فقید سازمان تأمین اجتماعی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح از محل خانه کارگر اصفهان تشییع خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار