هیچ یارانه‌ای بهتر از "اشتغال" نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ یارانه‌ای بهتر از اشتغال نیست، گفت: حمایت از تولید ملی با منع قاچاق ممکن می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ یارانه‌ای بهتر از اشتغال نیست، گفت: حمایت از تولید ملی با منع قاچاق ممکن می‌شود.
به گزارش تسنیم ، اقتصاد کشور طی چند سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد که بی‌تأثیر بر بخش تولید نبود؛ در واقع وضعیت فضای کسب و کار و بخش تولید و صنعت بسته به شرایط اقتصادی کشور متغیر است و مشکلاتی نظیر رکود، تورم و کمبود نقدینگی آثار منفی بر فعالیت تولیدکنندگان می‌گذارد.
بر این اساس در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی برای ادامه فعالیت خود با موانع بسیاری مواجه هستند که این امر سبب شده فضای کسب و کار در کشور نامساعد و معضل بیکاری و رکود دامن‌گیر اقتصاد شود.
در این میان فضای سنگین کسب و کار در کشور، اتخاذ مالیات‌های کلان از بنگاه‌های اقتصادی و قوانین دست و پاگیر ناشی از کاغذ بازی‌های اداری که هزینه‌های بسیاری را به نظام اداری کشور تحمیل می‌کند یکی از معضلات و موانع اصلی نبود رونق تولیدات کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری و تعدیل نیروها است.

در این شرایط اقتصاددانان معتقدند تولید ملی یک کشور هرچقدر بیشتر باشد فرصت‌های اشتغال در آن اقتصاد بیشتر خواهد شد، بنابراین نخستین نکته‌ای که منجر به افزایش تولید ملی می‌شود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقتصادی درست است اما نگاهی به اقتصاد، شرایط صنایع و نیز بنگاه‌های تولیدی در مقطع کنونی حکایت از تداوم سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور و ادامه وجود و حضور مشکلاتی چون معوقات بانکی و کمبود سرمایه در گردش برای شرکت‌ها دارد.

در همین راستا با مصطفی روناسی نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: آیا رفع مشکلات اقتصادی کشور با حمایت جدی مسئولان از تولید ملی امکان‌پذیر است؟

روناسی: تولید شاه‌کلید حل مشکلات کشور است و دولتمردان باید بر تولید ملی متمرکز شوند، پرداخت بیمه بیکاری هر ماه برای دولت هزینه‌های زیادی در بردارد، چنانچه دولت این رقم را به عنوان وام به تولیدکننده می‌داد اشتغال ایجاد و بیکاری مرتفع می‌شد. تولید بالا به نفع طبقه متوسط است، چنانچه به جای یارانه برای مردم اشتغال ایجاد شود، هیچ یارانه‌ای بهتر از اشتغال نیست.

با این شرایط برای جذب سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاران در بخش تولید و اشتغال باید فضای کسب و کار، بروکراسی اداری، برخورد بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و مراحل سخت ثبت شرکت‌ها را بهبود دهیم تا تولید و اشتغال رونق یابد.

البته عمده‌ترین نتیجه حمایت از تولید ملی ایجاد اشتغال است و مهم‌ترین مانع آن قاچاق. اگر هر تریلی قادر به انتقال 20 تن کالا باشد، به 150 هزار تریلی برای انتقال این کالاها احتیاج است. بنابراین حذف کالای قاچاق اصلی‌ترین عامل در رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی است؛ زیرا سبب افزایش اشتغال می‌شود.

تسنیم: وضعیت اشتغال استان اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روناسی: اصفهان، صنعتی‌ترین استان ایران است و در زمان رکود به‌تبعیت از کشور بیشترین آسیب را نسبت به استان‌های دیگر می‌بیند. اکنون با رکود حاکم و کاهش پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای متوقف شده و ظرفیت اشتغال استان اصفهان هم به‌تبع پایین آمده است. از سوی دیگر به‌دلیل رکود بسیاری از صنایع در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند و کارفرمایان دولتی هم پول‌های آنها را پرداخت نمی‌کنند و این صنایع نمی‌توانند به تولید و جذب اشتغال ادامه دهند.

استان اصفهان به لحاظ برچسب مارک برخوردار در پرداخت مالیات رتبه دوم اما برای اخذ اعتبارات در ردیف‌های هفدهم و هجدهم قرار داد و اصفهان میلیاردر فقیر شده است شهری که از نظر زیرساخت‌ها، وضعیت اشتغال، فضای کلاس‌های درسی در شرایط مناسب نیست.

متأسفانه در دهه‌های گذشته، توسعه نامتوازن و بی‌برنامه زیرساخت‌ها برای استان‌هایی نظیر اصفهان ارمغانی به جز کاهش منابع آبی، آلودگی‌ هوا و به خطر افتادن دیگر منابع زیست‌محیطی در پی نداشته است و در اثر این نوع توسعه و نامناسب شدن شهرها برای زندگی، ضمن افزایش نرخ مهاجرت، تولید کاهش و اشتغال‌های فعال هم نابود شده است.

تسنیم: کدام مشکلات پیش‌روی اشتغال اصفهان قرار دارد؟

روناسی: متأسفانه اصفهان از جمله شهرهایی است که بیکاری بسیار در آن به چشم می‌خورد، اما در سه سال گذشته با افزایش شیب تند مالیات در استان اصفهان روبرو بوده‌ایم که خود در روند کند اشتغال این استان بسیار تاثیرگذار بوده است.

عمده فشارهای مالیاتی در 3 سال گذشته بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و واحدهای تولیدی در استان اصفهان بوده و آنها را فلج کرده است؛ هم اکنون در استان بنگاه‌های اقتصادی زیادی تعطیل شده‌اند، بنگاه‌هایی هم که در حال فعالیت هستند در آینده با خطر ورشکستگی یا سقوط مواجه خواهند شد.

امروز بنگاه‌های اقتصادی در چند حالت به‌سر می‌برند، تعدادی از این بنگاه‌ها مشغول به فعالیت‌اند در حالی که چاره‌ای جز این ندارند، تعدادی زیر ظرفیت کار می‌کنند و تعدادی هم در وضعیت مساعد به سر می‌برند، البته تعدادی از بنگاه‌هایی که زیر ظرفیت در حال کار کردن هستند آینده‌ خوبی را نمی‌توان برای‌شان متصور بود، از سوی دیگر تعدادی هم شرایط مطلوبی دارند که امیدواریم وضعیت اقتصادی‌شان بهتر شود.

تسنیم: به نظر شما آیا اقتصاد پویا می‌تواند در رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور تاثیرگذار باشد؟

روناسی: بله این موضوع بسیار حایز اهمیت است اما در پویایی اقتصاد کشور تمام مسایل نباید به دست مردم اجرا و تولید شود ما اکنون اقتصاد دولتی داریم که بر سیاستگذاری‌های مالی بسیار تاثیرگذار است و نقش دولت در اقتصاد کشورمان بسیار پررنگ است و تمام فعالیت‌های به سوی دولت باز می‌گردد.

تسنیم: نقش دولت‌ها را در تحقق اقتصاد پویا در کشور چگونه قلمداد می‌کنید؟

روناسی: سیاستگذاری‌های دولت به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است بنابراین موفقیت هر دولتی یا بنگاه اقتصادی در گرو اولویت‌ها و برنامه‌های تببین شده برای رسیدن به اهداف متعالی آن سازمان است اگر بین برنامه‌ها و اهداف هماهنگی وجود نداشته باشد، دست‌یابی به موفقیت غیرممکن خواهد بود.

دولت باید از اقتصاد بیرون بیاید و فقط نقش سیاستگذاری را برعهده داشته باشد و با کوچکتر کردن خودش و تشکیل تیم‌های نخبه مزیت‌های تولید را شناسایی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری را در حیطه‌های گردشگری، صنایع نفتی، معادن، گاز و پتروشیمی فراهم کند.

تسنیم: به اعتقاد شما رقابت‌پذیری در بازار آزاد تا چه میزانی می‌تواند بر در رونق تولید و ایجاد اشتغال‌های پویا و غیره تاثیرگذار باشد؟

روناسی: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه کاهش هزینه تمام‌شده است، از سوی دیگر نیز ارتقای توان رقابت‌پذیری می‌تواند عامل مهمی در افزایش بهره‌وری در تولید به‌شمار رود.

اما مهم‌ترین بحث، موضوع سرمایه انسانی و مهارت‌آموزی آنهاست که به ارتقای توانمندی نیروی کار منجر می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانیم تولیدی داشته باشیم که توانایی رقابت با دنیا را داشته باشد نیازمند دسترسی به فنّاوری و دانش روز هستیم که در نهایت این مسئله تأکید بر داشتن روابط خارجی دارد.

تسنیم: چرا رونق تولید و اشتغال در استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها دشوارتر است؟

روناسی: فضای کسب و کار حاکم بر استان اصفهان که سنگین‌تر از استان‌های دیگر است به دلیل فرهنگ خود ما اصفهانی‌هاست، چرا که ما خیلی محافظه‌کار هستیم و عوامل دولتی هم برای ما بسیار سخت می‌گیرند تا برای آنها در اجرای قانون مشکل ایجاد نشود. شاخص کسب و کار در اصفهان نامناسب‌تر از استان‌های دیگر بوده بنابراین بیکاری استان از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.

بی‌شک دسترسی به رونق اقتصادی پایدار و عبور از تورم‌های دو رقمی راهی جز حمایت از تولید مولد و سرمایه‌گذاری در صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و نجات واحدهای تولیدی مشکل‌دار نخواهد داشت.

تسنیم: آیا قوانین حوزه کار نیازمند اصلاحات است؟

روناسی: بله این قوانین دست و پاگیر باید حتماً اصلاح شود. با وجود اینکه استان اصفهان، استانی مهاجرپذیر در کار محسوب می‌شود، اما فضای کسب و کار در این استان بسیار سخت‌تر از استان‌های دیگر است و فشار مالیاتی حاکم بر بنگاه‌های کوچک و متوسط که بر اصفهان وجود دارد بیش از استان‌های دیگر است. در چند سال گذشته به دلیل رکود در کشور صنایع بزرگ بدون سودآوری‌های چشمگیر دچار رکود اقتصادی شده‌اند، اما مالیات پرداختی آنها همچنان بالاست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار