خواستن یا نخواستن، مسئله این است

سی امین جشنواره تئاتر استان اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که حواشی قابل تاملی را به وجود آورد.

سی امین جشنواره تئاتر استان اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که حواشی قابل تاملی را به وجود آورد.
به گزارش تسنیم از اصفهان؛ سی امین جشنواره تئاتر استان اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که 11 اثر از اصفهان و شهرستان‌های استان را در طول 3 روز به روی صحنه برد و در نهایت با رای هیئت داوران برگزیدگان خود را شناخت.
اما جشنواره سی ام نیز همانند جشنواره های س ال های گذشته خالی از حاشیه نبود، حواشی که گاها مخاطب را ناراضی از سالن نمایش خارج می کرد و از طرفی اسباب دلخوری برخی از گروه های تئاتر حاضر در این دوره از جشنواره را نیز فراهم کرد.

در راستای قضاوت عادلانه، با برخی دست اندرکاران و کارگردان گروه های نمایشی استان اصفهان پیرامون ارزیابی کارشناسی برگزاری جشنواره تئاتر استان به گفت وگو نشستیم.

در ابتدا به سراغ انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان رفتیم که این انجمن در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد استان متولی برگزاری این جشنواره شدند، هوشنگ جمشیدیان، رئیس انجمن درباره ارزیابی خود از جشنواره سی ام تئاتر استان به خبرنگار تسنیم می گوید: جشنواره تئاتر استان امسال نسبت به سال گذشته با رشد 100 درصدی مواجه بود زیرا امسال تعداد آثاری که در این جشنواره شرکت کردند، بسیار زیاد بود و از بین 30 اثر داوطلب، 12 اثر انتخاب و در جشنواره به روی صحنه رفتند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان با بیان اینکه این آثار از گروه های حرفه ای استان اصفهان بودند، گفت: امسال توجه خاصی به گروه های نمایشی شهرستان های استان شد اما به دلیل کمبود اعتبارات کافی تنها از چند شهرستان نمایش به جشنواره راه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این بود که جشنواره زود برگزار شود، گفت: 7 آذر ماه نیز برگزیدگان جشنواره توسط بازبین های جشنواره تئاتر فجر مورد بررسی قرار می گیرند.

جمشیدیان درباره حواشی برگزاری و انتقاد از کیفیت جشنواره افزود: جشنواره امسال تفاوت زیادی نسبت با سال گذشته نداشته تنها از نظر اقتصادی خرج های اضافی جشنواره حذف شد و از ریخت و پاش های غیرضرور جشنواره جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه هیچ اسپانسر و حمایتی از جشنواره تئاتر استان نشد، تصریح کرد: جشنواره در حد آنچه ایده ال بود برگزار نشد اما به صورت مطلوب بود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان درباره هیئت داوران جشنواره گفت: داوران جشنواره از بهترین و پرکارترین کارگردانان تئاتر کشور بودند و از نظر کیفیت انتخاب هئیت داوران مشکلی وجود نداشت و در جشنواره رقابت سالمی وجود داشت و ما حامی کارگردانانی که آثار آنها انتخاب نشد هم هستیم و آنها بازنده میدان نیستند.

اما این همه ماجرا نیست، در طول برگزاری سه چهار روزه جشنواره تئاتر استان حواشی پدید آمد که از طرفی هم حضور کمرنگ رسانه در طول برگزاری و هم نارضایتی کاربلدان تئاتر اصفهان را به دنبال داشت.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عدم برگزاری نشست خبری پیش از برگزاری جشنواره دلیل مهم عدم استقبال رسانه ها از این رویداد فرهنگی بود، یکی از خبرنگاران استان اصفهان درباره برگزاری این جشنواره به خبرنگار تسنیم می گوید: متاسفانه رابطه کمرنگ مدیرکل ارشاد با خبرنگاران سبب شده که اصحاب رسانه نیز حساسیت خود را نسبت به سوژه های فرهنگی به ویژه جشنواره مهم تئاتر استان از دست بدهند و در کنار این امر تاخیر در برگزاری جشنواره و صحبت های پشت پرده اهالی تئاتر استان که بخش اندکی از آن در صفحات روزنامه های و تیتر خبرگزاری ها درج می شود، سبب شده برگزاری چنین جشنواره ای در سکوت و تحریم رسانه ای برگزار شود اما جشنواره تئاتر استان همچنان به گفته کارگردان تئاتر مظلومانه و در سکوت برگزار شد که این روند برگزاری در شان اصفهان و اصفهانی ها نبود، پویان عطایی از کارگردانان تئاتر استان درباره ارزیابی خود از جشنواره تئاتر استان به خبرنگار تسنیم می گوید: معمولا جشنواره های استان فارغ از اینکه چه کسی جایزه دریافت کند یا نکند با حواشی همراه است، اما امسال قبل از اینکه جشنواره شروع شود، حواشی آن آغاز شده بود که نکته آن تاخیر در زمان برگزاری است.

وی با بیان اینکه ابتدا بنا بود که جشنواره شهریورماه برگزار شود اما به دلیل مشکلات مالی اداره ارشاد برگزار نشد، افزود: فاجعه جشنواره از 3 ماه قبل آغاز شده بود این در حالی است که گروه های نمایش برای 3 ماه عوامل خود را نگه داشتند و این مهم ضربه زیادی به گروه ها زد.

عطایی با بیان اینکه متاسفانه امسال اداره ارشاد جشنواره استان را سطح پایین گرفتند و جشنواره امسال حواشی زیادی داشت، افزود: باید مدیرکل ارشاد همانطور که می گویند مشکلات مالی هست، این را هم پاسخ دهند که مگر برگزاری جشنواره استانی چقدر هزینه در بردارد یا چقدر هزینه داشت که داورانی در شان استان اصفهان دعوت کنیم و اکنون هیچ گروه تئاتری ریالی از ورودی خود را دریافت نکردند.

وی با بیان اینکه متولی برگزاری جشنواره در این دوره اصلا مشخص نبود که ارشاد است یا انجمن نمایش، گفت: انجمن نمایشی خود در جشنواره ای که برگزار می کند، نمایش دارند و این خود باعث ایجاد حاشیه می شود، مسئله دیگر انتخاب داور برای جشنواره هست، توجه داشته باشید که بهترین داور برای هنرهای نمایشی مردم هستند و این دردآور است برای تئاتر استان که با لابی بازی و باندبازی رای داور جهت دار شود و همان 2 نمایشی که از سوی انجمن هنرهای نمایشی در جشنواره شرکت داده شده، برگزیده و انتخاب شود و حق عده کثیری از شرکت کنندگان این جشنواره خورده شود.

این کارگردان تئاتر اصفهان با اشاره به مصاحبه یکی از داوران در خصوص تئاتر اصفهان که شان اصفهان را پایین آورده است، گفت: بچه های تئاتر اصفهان هر بار در جشنواره های مختلف کار خود را ثابت کردند و متاسفانه داورانی انتخاب می شوند که شان اصفهان را پایین می آورند.

وی با بیان اینکه اگر جشنواره برگزار نشود، تئاتر در این شهر کمرنگ تر می شود زیرا اکنون هم مسئولان ارشاد دلخوشی از تئاتر ندارند، تصریح کرد: اما اگر قرار باشد به این شکلی که در دو سه سال گذشته برگزار شده، انجام شود، همان بهتر که جشنواره ای برگزار نشود زیرا به این صورت برگزاری حق بسیاری از تئاترهایی که حق راهیابی به جشنواره های کشوری از جمله فجر را دارند، خورده می شود، کمااینکه در سال گذشته هم این اتفاق رخ داده بود.

عطایی با بیان اینکه امسال بدترین جشنواره استانی را از منظر ارزیابی، داوری و کیفیت برگزار کردیم و اصلا در شان اصفهان نبود، افزود: باید جشنواره پر قدرت برگزار شود و این جشنواره را انجمن نمایش برگزار کند و اداره ارشاد تنها در زمینه جذب اسپانسر و هماهنگی سالن ها در جشنواره دخالت کند.

وی با بیان اینکه حواشی ایجاد شده در طول جشنواره سی ام تئاتر را به سوی فرسایشی شدند، حرکت داد، گفت: امسال ضعیف ترین واحد رسانه ای جشنواره را شاهد بودیم و انگار جشنواره در سکوت محض برگزار می شد و حتی یک تبلیغ شهری درباره برگزاری این جشنواره در سطح شهر دیده نشد.

از طرفی دیگر حتی کارگردان برگزیده جشنواره سی ام تئاتر استان نیز نسبت به کیفیت برگزاری انتقاد اتی را مطرح می کند، احسان جانمی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تئاتر من 8 جایزه جشنواره امسال را درو کرد، گفت: جشنواره امسال کیفیت قابل قبول داشت اما مشکل اصلی جشنواره تئاتر اصفهان این بود که برگزاری این رویداد فرهنگی بدون دلیل و توضیح مشخصی به تاخیر افتاد که سبب شد گروه های نمایش ها به زحمت بیافتند.

کارگردان برگزیده سی امین جشنواره تئاتر استان اصفهان افزود: به نظر من باید جشنواره استان بهتر از این برگزار شود و فکر می کنم بضاعت تئاتر اصفهان بالاتر از این هاست، باید تشکر کرد از برگزاری اما می توان با برنامه ریزی درست تر، کیفیت برگزاری جشنواره را ارتقا داد.

جشنواره سی ام تئاتر استان اصفهان با تمام ضعف ها و کاستی ها و البته نمایش های قوی و قابل ارائه به روی صحنه رفته در این دوره کار خود را پایان داد و باید امید داشت که متصدیان و متولیان برگزاری و اهالی تئاتر اصفهان چاره ای جدید و جدی برای ارتقای جایگاه تئاتر استان و برگشت به مفاخر تئاتر اصفهان پیش گیرند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار