آغاز طرح کارآفرینی در شهرضا

گنج کارآفرینی در خاک روستاها نهفته استطرح کارآفرینی در شهرضا با مشارکت مراکز دانشگاهی شهرستان آغاز شده و به دنبال آن همایش کارآفرینی در شهرضا برگزار می‌شود.

گنج کارآفرینی در خاک روستاها نهفته استطرح کارآفرینی در شهرضا با مشارکت مراکز دانشگاهی شهرستان آغاز شده و به دنبال آن همایش کارآفرینی در شهرضا برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، امروزه توسعه کارآفرینی به عنوان راهبردی برای دستیابی به موفقیت اقتصادی، رفاه اجتماعی، خلاقیت و نوآوری و کاهش ناهنجاری‌های جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در حال حاضر استخدام و داشتن شغل به عنوان مهم‌ترین دغدغه دانشجویان پس از اتمام تحصیلات عالی است و با توجه به آمار بالای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، موضوع استخدام همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ارگان‌های دولتی و رسمی کشور یک امر غیر ممکن و دور از دسترس است.

استفاده از ایده‌های کارآفرین و سرمایه‌گذاری در این حوزه مهم‌ترین راهکار برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است.

ترس از ورشکستگی علت عقب‌ماندگی کشور در حوزه کارآفرینی

فرید نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تعریف کارآفرینی، اظهار داشت: کارآفرینی به معنای خلق و ایجاد ارزش در ادبیات بازار کار به کار برده می‌شود و به همین دلیل مفهوم، مصادیق و الگوهای کارآفرینی به تدریج وارد حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و حتی اجتماعی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با بیان این‌که کارآفرینی بر اساس نیاز روز جامعه از عوامل اصلی در رفع بیکاری و موفقیت در این حوزه است، افزود: اگر مقوله کارآفرینی به خوبی در جامعه نهادینه شود دیگر افراد تحصیل کرده کمتر به سمت کارهای دولتی و جذب در نهادهای دولتی کشیده می‌شوند.

وی با بیان این‌که در شرایط کنونی ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی و تبیین الگوها و مدل‌های آن می‌تواند به حل چالش‌های اجتماعی کمک کند، بیان کرد: ترس سرمایه‌گذاران از ورشکستگی و عدم موفقیت از مهمترین عوامل عقب‌ماندگی کشور در حوزه کارآفرینی است.

نعیمی با بیان این‌که کارآفرینی سبب به وجود آمدن محصولات، خدمات، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه می‌شود، عنوان کرد: با توجه به نرخ بیکاری شهرستان شهرضا، تعامل و همکاری مردم، نیروهای متخصص و مسؤولان، نقش مؤثری در ایجاد اشتغال و کمک به کارآفرینی در شهرستان شهرضا دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با بیان این‌که بر اساس اسناد علمی کشور و سند 1404 مقام معظم رهبری بر تولید ثروت و کارآفرینی تأکید کردند، گفت: در کار تیمی در کشور با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که روستاها یک گنج پنهان در حوزه کارآفرینی هستند، تصریح کرد: روستاهای شهرستان شهرضا انباشته از گنج‌های پنهان است اما کمتر روستائیان به آن توجه دارند، در روستاها غذاهای سنتی و بکر دیده می‌شود، دام و طیور، صنایع تبدیلی، گردشگری، صنایع دستی از ظرفیت‌های دیگر روستاها برای توسعه بازار محصولات است.

استارت آپ ‌ها منجر به اشتغال‌زایی می‌شود

نعیمی با اشاره به این‌که استارت آپ‌ها می‌توانند کمک بسیار زیادی به توسعه کسب و کارهای نوپا داشته باشند، ادامه داد: استارتآپ‌ها شرکت‌های کوچکی هستند که بیشتر بر اساس ایده و خلاقیت یک نفر یا مجموعه‌ای از افراد شکل گرفته‌اند، این شرکت‌ها با استفاده از ایده جدید و خلاقیتی که در ارائه محصول یا خدمت از خود نشان می‌دهند، درآمدزایی می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با بیان این‌که استارت آپ‌ها منجر به اشتغال‌زایی می‌شود و این شاخصه‌ها از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است، گفت: وی اضافه کرد: با توجه به ویژگی‌هایی که شهرستان شهرضا در زمینه فضاهای کسب و کار و ایده‌های نو دارد، استارت آپ‌ها می‌توانند در این شهرستان موفقیت‌های زیادی داشته باشند.

وی با بیان این‌که آینده اقتصاد کشور در دست استارت آپ‌ها است، اضافه کرد: خلاقیت و نوآوری جزو ویژگی‌های اصلی استارت آپ‌ها هستند، چنانچه ایده‌ها در این کسب و کارهای نوپا به مرحله رشد برسند، می‌توانند انقلاب بزرگی را در حوزه اشتغال و اقتصاد به وجود آورند.

آغاز طرح کارآفرینی شهرضا با مشارکت مراکز دانشگاهی

آرزو قوامی در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که طرح کارآفرینی شهرضا با مشارکت مراکز دانشگاهی شهرستان آغاز شده است و به دنبال آن همایش کارآفرینی در شهرضا برگزار می‌شود، اظهار داشت: فراخوان این همایش به صورت شهرستانی است تا کسانی که ایده‌هایی در حوزه‌های مختلف دارند، مطرح کنند تا مشاغل زودبازده ایجاد و عده‌ای از جوانان مشغول به کار شوند.

مسؤول دفتر امور اجتماعی فرماندار شهرضا گفت: بعد از فراخوان همایش ایده برتر برگزار می‌شود و 15 تا 20 ایده برتر انتخاب می‌شود و برگزیدگان در مدت 5 دقیقه طرح خود را ارایه می‌کنند.

وی با بیان این‌که در این همایش از کارآفرینان برتر ملی و استانی نیز استفاده می‌شود و باید با رعایت قانون حداکثر تلاش‌مان را برای اشتغال جوانان به کار بگیریم، بیان کرد: در حال حاضر مهمترین معضل اجتماعی جامعه بیکاری است که شمار فراوانی از جوانان به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی را با چالش مواجه کرده است.


28 درصد از بیکاران استان اصفهان تحصیل کرده هستند

محمد حسین داراب با بیان این‌که بیکاری در حوزه تحصیل‌کردگان بالا است به خبرنگار فارس، اظهار داشت: در استان اصفهان با 4 میلیون و 700 هزار جمعیت 52 درصد جمعیت تحصیل کرده دارد یعنی حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر که بیکاری نباید معنایی در آن داشته باشد.

معاون فرماندار شهرضا با بیان این‌که اصفهان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است، افزود: 28 درصد از بیکاران استان اصفهان تحصیل کرده هستند و 13.7 درصد جمعیت استان بیکار هستند.

معاون فرماندار شهرضا با بیان این‌که بیکاری که عنوان می‌شود حاصل مهاجرت است، خاطرنشان کرد: وضعیت شهرستان شهرضا نسبت به دیگر شهرستان‌های استان از نظر بیکاران تحصیل کرده وضعیت بهتری دارد.

وی با بیان این‌که در سال 95 جمعیت بیکار شهرضا 22.7 درصد بوده که همه آن‌ها تحصیل کرده بودند، بیان کرد: کمتر از 9 درصد جمعیت، شهرضا بیکار دارد که بیشتر آن‌ها خانم هستند.

داراب با اشاره به این‌که جایگاه شهرضا در استان اصفهان نسبت به شهرستان‌های هم‌سطح جایگاه خوبی است، عنوان کرد: شهرضا کم بیکارترین افراد را دارد و از نظر آمار بیکاری تحصیل‌کردگان رتبه ششم را دارد.

داراب با تأکید بر این‌که کارآفرینی اشتغال ایجاد می‌کند و بعضی از افراد بیکار در شهرضا به کارآفرینی روی آورده‌اند، ادامه داد: باید در درجه اول ظرفیت‌های شهرستان شهرضا شناسایی و برای آن ایده داده شود تا تعدادی از این ایده‌ها کاربردی شود.

وی با اشاره به این‌که در صنعت، کشاورزی و خدمات در شهرضا ظرفیت داریم، اضافه کرد: بیشتر دلایل سرقت در شهرستان شهرضا بیکاری است و عمده آسیب‌های اجتماعی که رهبر معظم انقلاب آن‌ها را مشخص کرده مادر آن‌ها بیکاری است و به راحتی قابل برنامه‌ریزی است.

ضرورت شناسایی علت رکود واحدهای صنعتی در شهرضا

ابراهیم خاتمی درباره همایش کارآفرینی به خبرنگار فارس، گفت: هدف از برگزاری همایش باید واضح و روشن باشد باید مشخص شود که هدف از کارآفرینی استفاده از ایده‌های جوانان است و یا معرفی ایده به سرمایه‌گذاران و یا هدف استارت‌ آپ‌ها و معرفی آن‌ها است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا با بیان این‌که در این همایش باید از ظرفیت مرکز رشد علمی تحقیقاتی شهرضا استفاده کرد، افزود: در شهرستان شهرضا 505 واحد صنعتی دارای مجوز بهره‌برداری داریم که درصدی از آن‌ها راکد یا با ظرفیت زیر 30 درصد فعالیت می‌کنند باید مشکلاتی که سبب شده این رکود ایجاد شود، شناسایی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار