ماموريت غيرممكن خرید جهیزیه

نوسانات نرخ ارزو کاهش عرضه‌ لوازم خانگی در بازار مشکل اصلی خانواده‌ها در تهیه‌ جهیزیه است. اگر سال‌گذشته امکان خرید اقلام جهیزیه با 50 و 60 میلیون تومان وجود داشت، اکنون برای خرید همان قطعات باید حدود 100میلیون تومان یا حتی بیشتر هزینه کرد و این مسئله خرید جهیزیه را به کاری کابوس‌وار برای خانواده‌ها تبدیل کرده‌است.

نوسانات نرخ ارزو کاهش عرضه‌ لوازم خانگی در بازار مشکل اصلی خانواده‌ها در تهیه‌ جهیزیه است. اگر سال‌گذشته امکان خرید اقلام جهیزیه با 50 و 60 میلیون تومان وجود داشت، اکنون برای خرید همان قطعات باید حدود 100میلیون تومان یا حتی بیشتر هزینه کرد و این مسئله خرید جهیزیه را به کاری کابوس‌وار برای خانواده‌ها تبدیل کرده‌است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد افراد زیادی مراسم عقد‌ و عروسی را به تاخیر انداخته‌اند و به متعادل‌شدن قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی امیدوارند. البته به غیر از نوسانات قیمتی، امکان خرید قسطی یا چکی نیز در بازار متوقف شده‌ که این مسئله نیز کار خانواده‌ها را سخت‌تر کرده‌است.

فروشگاه‌داران لوازم خانگی در پاسخ به اعتراض مشتریان می‌گویند خود از این وضعیت متضرر شده‌اند، زیرا با افزایش قیمت‌ها، تقاضا نیز به شدت‌ کاهش یافته‌‌است.

گرانی‌، معضل اصلی
بی‌ثباتی نرخ ارز از ابتدای امسال باعث دگرگونی وضعیت بازار لوازم خانگی شده‌است، به طوری که اکنون قیمت بسیاری از لوازم خانگی با برندهای خارجی و ایرانی نسبت به پاییز سال گذشته تا چند برابر افزایش یافته‌است. از این رو گرانی مهم‌ترین مشکل تهیه جهیزیه است، برای مثال قیمت یخچال و فریزر درقالب یکی از اقلام اصلی جهیزیه، از حدود پنج میلیون آغاز و به حدود 3۰ میلیون تومان می‌رسد. یا جاروبرقی در انواع مختلف از حدود 800 هزار تومان تا پنج میلیون تومان در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌‌شود ولی سال گذشته با 200هزار تومان نیز امکان خرید یک جارو برقی خارجی وجود داشت! همچنین ماشین لباسشویی با قیمتی بین دو میلیون تا 12 میلیون تومان عرضه می‌‌شود، یا برای خرید یک چرخ گوشت با کیفیت باید دست کم یک میلیون تومان هزینه کرد.ناگفته نماند این مثال‌هافقط شامل لوازم برقی آشپزخانه می‌شوند و خرید سرویس چوب اعم از مبلمان، میز نهارخوری، سرویس خواب و... از دیگر بخش‌های یک جهیزیه هستند که این روزها با توجه به توان مالی کم مردم و نوسانات نرخ ارز، تعداد زیادی از خانواده‌‌ها را درگیر خود کرده‌است تا جایی که برای تهیه یک جهیزیه باید بیش از 100میلیون تومان هزینه کرد.

کالا نیست
ا
بتدای تابستان واردات بسیاری از کالاهای خارجی از سوی دولت ممنوع اعلام شد تا تولیدکنندگان داخلی وظیفه تامین کالا را در دست بگیرند، ولی این روزها نه تنها تعداد اجناس موجود در بازار کاهش چشمگیری یافته‌است بلکه تولیدکنندگان، تکنولوژی ساخت بعضی از کالاها را ندارند. گفت‌وگو با تعدادی از خریداران جهیزیه، مشخص می‌سازد اقلامی مانند ماشین ظرف‌شویی، بعضی مدل اجاق گازها و...در بازار پیدا نمی‌شود یا فقط تعداد کمی فروشگاه در بازار اصفهان به عرضه یخچال فریزر، ماشین‌لباس‌شویی و... مشغول هستند که برای خرید از این مراکز نیز باید ابتدا در فرمی مخصوص ثبت‌نام کرده، بیعانه‌ای بپردازید و یکی دو ماه بعد جنس مورد نظر را تحویل بگیرید! چراکه طبق ادعای بعضی فروشندگان بازار، نمایندگی‌ و شرکت‌ها بیشتر اجناس خود را در انبارهایشان نگه داشته‌ اند و فقط به صورت قطره ‌چکان به بازار جنس می‌ دهند.احتکاردر کنار کمبود، یکی دیگر از علل نبود کالا در بازار است. با تغییر قیمت ارز، عده ای از مردم و مغازه داران شروع به خرید و جمع آوری اجناس به ویژه برند‌های خارجی در انبارهای خود کردند، در نتیجه میزان زیادی از این اجناس از بازار خارج شده‌اند و معلوم نیست تا چه زمانی آنها در انبارها بمانند، زیرا محتکران همچنان به گران شدن دلار و اجناس امید دارند.

سردرگمی فروشندگان و خریداران
وضعیت بازارکالاهای خانگی همیشه قبل و بعد از ماه‌های محرم و صفر خوب بودو تقاضا برای لوازم خانگی افزایش می‌یافت ولی امسال فروشندگان و خریداران هر دو در شوک شرایط به وجود آمده هستند و بازار دچار رکود شده‌است. افزایش پیش‌بینی نشده و بدون برنامه قیمت‌‌ها در مرحله اول سبب سردرگمی فروشندگان شد، چون قیمت کالاها ثابت نمی‌‌ماند و کاسبان نمی‌دانند کالایی را که امروز می‌فروشند، فردا با چه قیمتی می‌خرند؟ همچنین برخی از عمده‌فروش‌ها و نمایندگی‌های رسمی به قیمت‌های مشخص شده در فهرست فروششان پای بند نیستند و مدام اجناس خود را گران می‌کنند. با توجه به گفته یکی از عمده فروشان، واردکنندگان اجناس خود را بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد می‌فروشند و فرقی ندارد که برای خرید آنها ارز دولتی دریافت کرده‌اند یا نه!وضعیت آشفته، بیشتر از همه مردم را سردرگم کرده‌است و توان خرید یک جهیزیه آبرومند را از آنها می‌گیرد. یکی از خریداران در این خصوص گفت: «با این قیمت‌ها نه تنها توان تهیه جهیزیه کامل را ندارم بلکه به این نتیجه رسیده‌ام که فقط لوازم ضروری مانند یخچال، اجاق‌ گاز و... را بخرم ولی خرید همین چند قلم جنس نیز مشکل است.» همچنین مشخص نبودن قیمت ها موجب شده فروشگاه داران دیگر کالایی را به صورت اقساطی عرضه نکنند. در این شرایط خرید جهیزیه به عملیاتی غیرممكن تبدیل شده است.

منبع: روزنامه اصفهان زیبا

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار