تجارت جان طبیعت

خرید و فروش حیوانات وحشی زنده‌گیری شده در اصفهان در حال افزایش است و فروشندگان چنان در این اقدام غیر قانونی احساس امنیت می‌کنند که حتی از موسسات حمل بار مجاز برای فروش استفاده می‌کنند.

تجارت جان طبیعت

خرید و فروش حیوانات وحشی زنده‌گیری شده در اصفهان در حال افزایش است و فروشندگان چنان در این اقدام غیر قانونی احساس امنیت می‌کنند که حتی از موسسات حمل بار مجاز برای فروش استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، مدتی است که در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، خرید و فروش حیوانات وحشی شیوع بیشتری پیدا کرده و برخی سودجویان، با زنده‌گیری حیوانات وحشی و گاهی کمیاب، از فقدان نظارت کافی سو استفاده می‌کنند.
حیواناتی از جمله مار، سنجاب، جغد، پرنده‌های شکاری و حتی گونه‌هایی از جمله راکون، که متعلق به زیست‌بوم اصفهان نبوده و مشخص نیست چگونه به ایران رسیده و حالا فروخته می‌شوند.
آنچه شایان توجه است اینکه ارسال این حیوانات از اصفهان به همه کشور انجام می‌شود و این نقل و انتقال نه به صورت پنهانی و قاچاق‌گونه، بلکه با سامانه‌های قانونی حمل و نقل، همچون اتوبوسرانی میان‌شهری، بارنامه شده و ارسال می‌شود.
در این خرید و فروش‌ها، سنجاب تا 350 هزار تومان قیمت گذاری شده است. جوجه جغد تا 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. یکی از این فروشگاه‌های حیوانات وحشی که بیش از همه فعالیت دارد طوطی‌هایی همچون ماکائو (آرا) را نیز تا 15 میلیون تومان می‌فروشد.
جالب‌تر اینکه این فروشنده غیر قانونی می‌گوید اگر مشتری درخواست کند حیوانات دیگری همچون شاهین، عقاب و حتی یوزپلنگ را نیز می‌تواند جست‌وجو کرده و ارائه کند. البته در تماس‌های نخست اظهار می‌شود تنها حیوانات قانونی و اهلی خرید و فروش می‌شود اما بعد از اعتماد، لیست حیوانات عرضه شده، طویل‌تر می‌شود.
سپهر سلیمی- فعال محیط زیست، وضعیت قاچاق حیات وحش در ایران را "نگران کننده" و "خیلی بد" توصیف کرده و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: حتی برخی معتقد هستند ایران رتبه سوم قاچاق حیات وحش را به خود اختصاص داده است.

وی باور دارد قاچاق حیات وحش بسیار پر سود است و 75 تا 100 میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد. این فعال محیط زیست همچنین می‌گوید قاچاق حیات وحش چهارمین تجارت سیاه دنیا لقب گرفته است.
سلیمی تاکید می‌کند: با این تفاسیر باید بسیار مراقب این مساله بوده و به خصوص شبکه‌های مجازی را رصد کنیم تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. ادامه فرایند موجود می‌تواند کل حیات وحش ما را از بین ببرد.
وی مشکلات اقتصادی حاکم بر ایران و همچنین خشکسالی را در کنار فقدان نظارت از عوامل موثر در شیوع قاچاق حیات وحش می‌داند و معتقد است سازمان حفاظت از محیط زیست باید به شدت با این اتفاقات برخورد کند چرا که پیدا کردن این افراد چندان سخت نیست و با یک جست‌وجوی ساده با در شبکه‌های مجازی می‌تواند آنها را پیدا کرد.

این فعال محیط زیست تاکید می‌کند با پیگیری افرادی که اقدام به فروش حیوانات وحشی می‌کنند، می‌توان کسانی که اقدام به قاچاق حیات وحش ایران به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌کنند را نیز دستگیر کرد. این اقدام تنها هماهنگی ساده‌ای با پلیس فتا نیاز دارد.
سلیمی می‌گوید کشوری که در چهار دهه گذشته بیش از 95 درصد از حیات وحش خود را از دست داده است، دیگر مجالی برای سهل‌انگاری ندارد در این خصوص ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار