حبوبات باز هم گران و ثبت سفارش برنج قفل شد

افزایش تورم از یک سو و بروز مشکلات در تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها باعث گرانی خوار و بار در بازار شده است.

افزایش تورم از یک سو و بروز مشکلات در تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها باعث گرانی خوار و بار در بازار شده است.

به گزارش فارس، موج تورمی اخیر در بازارها و خصوصاً اقلام خوراکی باعث شده تا قیمت اغلب محصولات خوراکی نظیر حبوبات، خشکبار و غلات افزایش قابل توجهی به خود بگیرند؛ این در حالی است که دولت متعهد شده ارز مورد نیاز کالاهای گروه یک که محصولات خوراکی نیز مشمول آن می‌شوند را با قیمت 4 هزار و 200 تومانی تأمین کرده و از افزایش قیمت آن جلوگیری کند.

در حال حاضر مشاهدات خبرنگار فارس از بازار حبوبات اصفهان نشان می‌دهد، هر کیلو لوبیا قرمز 8 هزار تومان، لوبیا رشتی 10 هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی 12 هزار و 500، عدس 7 هزار، لپه 8 هزار و 500، نخود 8 هزار و جو 2 هزار و 800 تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که این قیمت‌ها در قیاس با چند ماه قبل، رشد چند 10 درصدی را تجربه کرده‌اند.

عدم تعادل در بازار برنج

در بازار برنج نیز با وجود آزاد شدن واردات این محصول، هنوز مشکلاتی برای واردات وجود دارد. به گفته تاجران حاضر در این بازار، ثبت سفارش برای واردات برنج هنوز موانعی داشته و البته افزایش قیمت ارز نیز باعث شده تا تاجران رغبتی به واردات برنج از خود نشان ندهند.

یکی از فعالان بازار خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دیگر ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات برنج اختصاص پیدا نمی‌کند و همین امر باعث شده تا انگیزه واردات کاهش یابد و به تعاقب آن بازار نیز دچار عدم تعادل شود.

وی ادامه داد: سایت ثبت سفارش هم هنوز بازگشایی نشده و این امر موجب کاهش عرضه برنج وارداتی و به دنباله آن افزایش قیمت برنج داخلی شده است.

بر این اساس، قیمت برنج ایرانی از محدوده 13 الی 14 هزار تومان به بالای 19 هزار تومان رسیده و این اتفاق منجر به کاهش تقاضای خانواده‌ها شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار