تولد 33 نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان گفت: گروه سنی جوان بیشتر درگیر این بیماری هستند، از این 5 هزار نفر 4 هزار و 400 نفر مربوط به سنین 15 سال به بالا هستند، 33 درصد از این‌ها سنین 15 تا 24 سال هستند، از همین رو برای جوانان و نوجوانان کار زیادی باید انجام شود.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان گفت: گروه سنی جوان بیشتر درگیر این بیماری هستند، از این 5 هزار نفر 4 هزار و 400 نفر مربوط به سنین 15 سال به بالا هستند، 33 درصد از این‌ها سنین 15 تا 24 سال هستند، از همین رو برای جوانان و نوجوانان کار زیادی باید انجام شود.

به گزارش فارس، مرجان مشکاتی ظهر امروز در نشست خبری مطبوعاتی روز جهانی ایدز ضمن ترسیم وضعیتی از ایدز در ایران و اصفهان با اشاره به این‌که روز جهانی ایدز اول دسامبر مصادف با 10 آذر بوده و هشتم تا چهاردهم آذرماه هفته اطلاع‌رسانی ایدز است، اظهار کرد: شعار امسال «برای آگاهی از سلامت خود من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم» بوده و این شعار هم در راستای کاهش انگ زدن به افرادی است که آزمایش اچ آی وی داده یا مبتلا به این بیماری می‌شوند و افرادی که باید این آزمایش را بدهند با خیال راحت مراجعه کنند.

اهداف 909090 و کاهش افراد مبتلا به ایدز

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان در ادامه با بیان این‌که در هر سال اهدافی تعیین شده که به آن اهداف 909090 گفته می‌شود که تا سال 2020 میلادی یا 1399 هجری شمسی تعریف شده است، افزود: طبق این اهداف تا سال 2020 میلادی باید90 درصد مبتلایان به این بیماری شناسایی شوند، 90 درصد تحت درمان قرار گرفته و90 درصد بار ویروسی بیماری در خون افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، کم شود، همچنین تعداد افراد جدید مبتلا به ایدز باید کاهش پیدا کند و انگ و استیگمای ناشی از اچ آی وی به صفر برسد.

وی به بیان آمار جهانی ایدز مربوط به سال 2017 میلادی پرداخت و گفت: برآورد افراد زنده HIV مثبت 36 میلیون و 900 هزار نفر، افراد جدید مبتلا یک میلیون و 800 هزار نفر، موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به HIV 940 هزار نفر بوده است، برآورد می‌شود در سال 2017 روزانه 5 هزار نفر به ایدز مبتلا می‌شوند که 66 درصد از این تعداد در آفریقا هستند.

جوانان بیشتر درگیر ایدز هستند

مشکاتی خاطرنشان کرد: گروه سنی جوان بیشتر درگیر این بیماری هستند، از این 5 هزار نفر 4 هزار و 400 نفر مربوط به سنین 15 سال به بالا هستند، 33 درصد از این‌ها سنین 15 تا 24 سال هستند، از همین رو برای جوانان و نوجوانان کار زیادی باید انجام شود.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان با تأکید بر این‌که کارهای پیشگیری و درمان به خوبی انجام شده است، مطرح کرد: 18 درصد از موارد جدید ابتلا کاهش یافته، 34 درصد مرگ و میر کم شده که نشان‌دهنده این است که کیفیت درمان و دسترسی به درمان بهتر شده و افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند روز به روز تعدادشان افزایش پیدا کرده است، همچنین بار تعداد ویروس در خون فرد و به دنبال آن امکان انتقال هم کم شده است، نکته قابل توجه این است که درمان در پیشگیری هم نقش دارد.

تغییر الگوی انتقال ایدز و افزایش زنان مبتلا

وی در ادامه به بیان آمار تجمعی موارد شناسایی شده و تخمینی تا پایان شهریور 97 پرداخت و عنوان کرد: تخمین تعداد موارد زنده 59 هزار و 531 نفر، کل موارد ثبت شده 38 هزار و 474 نفر، موارد شناسایی شده زنده 24 هزار و 860 نفر و موارد مرگ و میر 13 هزار و 614 نفر بوده است، قابل ذکر است که 75 درصد مبتلایان متعلق به گروه سنی 25 تا 45 سال هستند.

مشکاتی اضافه کرد: تا کنون میزان ابتلا در زنان و مردان به این گونه بوده که 16 درصد مبتلایان زن و 84 درصد مرد هستند، اما تعداد زن‌ها به وضوح رو به افزایش است چراکه الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال 97 میزان 31 درصد موارد ثبت شده را زنان و 69 درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان تصریح کرد: از نظر راه انتقال به صورت تجمعی اگر نگاه کنیم استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی بیشترین فراوانی را دارد که حدود 65 درصد موارد را تشکیل می‌دهد و 18.7 درصد افرادی که راه انتقال را مطرح کردند از طریق ارتباط جنسی است و راه احتمالی بیان نشده 1.5 درصد است.

ابتلا از طریق خون و فرآورده‌های خونی نداریم

وی در ادامه توضیح داد: در سال 97 راه احتمالی انتقال در 37 درصد موارد اعتیاد تزریقی، 40 درصد روابط جنسی، 2 درصد مادر به کودک و در 21 درصد موارد هم راه احتمالی بیان نشده است، ضمناً هیچ مورد ابتلای جدید از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

مشکاتی ضمن تأکید بر این‌که خانم‌هایی که مبتلا شدند به دلیل ارتباط با همسرشان بوده است، بیان کرد: از کل زنان مبتلا از طریق ارتباط جنسی در سال 96 میزان 45 درصد همسر فرد مبتلا به HIV و 29 درصد موارد هم همسر فرد دارای رفتارهای پرخطر بوده است؛ در بین مردان شناسایی شده در سال 96 هم در 46 درصد موارد به دلیل اعتیاد تزریقی و در 34 درصد موارد به دلیل روابط جنسی مبتلا شده‌اند.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان در ادامه با اشاره به این‌که از سال 84 شیب ابتلا به HIV به سمت پایین آمده و البته در چند سال گذشته روبه بالا است، تصریح کرد: ما باید تا 2 سال دیگر 90 درصد بیماران را شناسایی کنیم، خیلی از افراد به دلیل انگ و این‌که نمی‌دانند بیماری قابل درمان است حضور پیدا نمی‌کنند، در صورتی که ایدز بیماری عفونی قابل کنترل است اگر زود شناسایی شود؛ شناسایی ما 40 درصد موارد است اگر تعداد بالا برود بیماریابی ما بیشتر شده است و این علامت خوبی است.

پوشش 87 درصدی درمان مبتلایان به ایدز

وی با بیان این‌که پوشش درمان برای افرادی که مراجعه می‌کنند 87 درصد است، ابراز کرد: افراد تحت مراقبت 14 هزار و 459 نفر و افراد تحت درمان هم 12 هزار و 434 نفر هستند، در کل پوشش درمان در کشور بالا رفته است.

مشکاتی در ادامه به بیان آمار ابتلا به HIV در اصفهان پرداخت و اظهار کرد: کل موارد ثبت شده در اصفهان 762 نفر بوده که 17 درصد زن و 83 درصد مرد هستند، در رابطه با راه انتقال هم تزریق شایعترین راه با 65 یا 67 درصد فراوانی، ارتباط جنسی 24.8، مادر به کودک 1.9، خون 0.7، 7.7 بیان نشده و 14 درصد خالکوبی بوده است.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان خاطرنشان کرد: در افراد جدید مبتلا بیشترین ابتلا از طریق ارتباط جنسی بوده است، در سال 96 بیشترین ابتلا از طریق ارتباط جنسی و 26 درصد از طریق اعتیاد تزریقی بوده است اما لازم به ذکر است در آمار انتقال به زنان از طریق ارتباط جنسی در60 درصد موارد همسر فرد مبتلا به HIV بوده است.

جزئیات چهارمین برنامه استراتژیک کشوری کنترل HIV

وی با بیان این‌که مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اصفهان جزو بهترین مراکز سطح کشور است، افزود: حدود 80 درصد از بیمارانی که به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اصفهان مراجعه می‌کنند تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مشکاتی با اشاره به چهارمین برنامه استراتژیک کنترل HIV، توضیح داد: برنامه استراتژیک کشوری در رابطه با کنترل HIV وجود دارد که در سال 94 در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح و به استانداری ابلاغ شده است، کلیه فعالیت‌ها در حوزه کنترل این بیماری هم بر اساس این برنامه بوده که از سال 94 تا 98 تعریف شده است.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان همچنین از اهداف نهایی برنامه استراتژیک کشوری ایدز سخن گفت و ادامه داد: حفظ شیوع ابتلا به عفونت HIV در جمعیت عمومی کمتر از 0.15 درصد، شیوع ابتلا به عفونت HIV در مصرف کنندگان تزریقی کمتر از 13 درصد، شیوع ابتلا به عفونت HIV در افراد در معرض خطر انتقال جنسی کمتر از 5 درصد، کاهش کاهش موارد انتقالHIV از مادر به نوزاد تا 90 درصد و کاهش موارد مرگ و میر به میزان 20 درصد از اهداف این برنامه استراتژیک کشوری است.

وی با بیان این‌که این برنامه 11 استراتژی و 22 همکار اصلی در سطح کشور دارد، عنوان کرد: در اصفهان هم اداره کل بهزیستی، آموزش و پرورش و سازمان زندان‌ها از جمله شرکای اصلی این برنامه استراتژیک هستند و تمام این برنامه‌ها باید با همکاری سازمان‌ها انجام شود.

افزایش مراکز انجام تست سریع HIV

مشکاتی با تأکید بر این‌که اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری باید قوی شود، تصریح کرد: HIV نیاز به آموزش درست دارد برای این‌که انگ بیماری کاهش یابد و افراد برای مراجعه، شناسایی و درمان مجاب شوند، این بیماری به عنوان بیماری عفونی مزمن بوده و ایدز مرحله نهایی اچ آی وی است.

کارشناس برنامه ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت اصفهان تأکید کرد: تلاش کرده‌ایم بیماریابی و تشخیص را افزایش دهیم، مراکزی که تست سریع HIV را انجام می‌دهند از 100 مرکز در ابتدای 96 به 450 مرکز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 97 رسیده، توسعه و افزایش این مراکز در اصفهان و شهرستان‌ها در برنامه قرار دارد.

تولد 33 نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز

وی همچنین خاطرنشان کرد: پیشگیری از انتقال بیماری از مادر به نوزاد یکی از اقدامات مهم است که در همین راستا در سال 97 قرار است این کار به صورت ادغامی انجام شود و تمام زنان باردار از ابتدای مراجعه به مراکز بهداشت و در 3 ماهه اول بارداری باید تست HIV دهند.

مشکاتی در پایان با بیان این‌که در مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر که دو مرکز در منطقه زینبیه و منطقه قائمیه وجود دارد به زنان آموزش داده می‌شود، گفت: در اصفهان 33 مادر بارداری که مبتلا به ایدز بودند 33 نوزاد سالم به دنیا آوردند؛ تعداد کودک مبتلا به ایدز هم مورد است14 که در همه موارد ابتلا از طریق مادر بوده است.

افزایش 2 تا 3 درصدی مراجعه به مشاوره بیماری‌های رفتاری

عنایت الله اعتدادی، رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت نواب صفوی نیز در ادامه با بیان این‌که در حوزه بیماری‌های پرخطر باید به ادبیات بومی برسیم، تأکید کرد: نحوه اطلاع‌رسانی و نفوذ اطلاعات بسیار مهم است، مطلبی که نوشته می‌شود نباید انگی برای بیمار ایجاد نکند.

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت نواب صفوی با اشاره به این‌که سازمان بهداشت جهانی کار ایران را در زمینه کنترل ابتلا به بیماری ایدز بهترین برنامه در منطقه می‌داند، بیان کرد: بیماریابی به معنای آزمایش کردن کور و بی هدف نیست، آزمایشی که در مراکز بهداشتی انجام می‌شود رایگان است، در این مراکز با یک قطره خون و با استفاده از کیت سریع شناسایی انجام می‌شود و کیت‌ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است، البته این‌ها کیت تست اولیه است که دو تست دیگر نیز بعد از آن باید انجام شود.

وی با بیان این‌که این خبر متشر شده که در نظر است کیت‌های شناسایی ابتلا به HIV در داروخانه‌ها توزیع شود، گفت: یک سری کیت در بازار وجود دارد که تأیید شده نیست، در صورت توزیع کیت در بازار آموزش نیز باید داده شود، چراکه استفاده از این کیت‌ها و تفسیر نتایج نیاز به آگاهی دارد.

اعتدادی با بیان این‌که تعداد مراجعان نسبت به سال‌های گذشته 2 تا 3 درصد افزایش پیدا کرده است، اذعان کرد: افرادی که به ما به عنوان بیمار مراجعه کردند خیلی خوب تحت درمان قرار گرفتند، افراد وقتی مراجعه کنند خیلی خوب درمان می‌شوند؛ به بیمار یک کد داده شده و اطلاعات فرد محفوظ است و فرد با خال راحت می‌تواند از مرکز خارج شود، برای افراد مبتلا نیاز به اقدامات بیشتر است، برای افرادی هم که آزمایششان منفی باشد کلاس مشاوره گذاشته می‌شود؛ بیمار مبتلا به HIV باید تا آخر عمر زیر نظر مرکز مشاوره باشد.

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت نواب صفوی با تأکید بر این‌که نیاز است ایدز به گفتمان عمومی تبدیل شود، بیان کرد: برنامه اتوبوس ایدز با همکاری شهرداری و سازمان بهزیستی در 11 مکان شهر برپا می‌شود که افراد می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار