جاری شدن زاینده‌رود تا 9 ماه آینده

استاندار سابق اصفهان گفت: پروژه‌های هفتگانه احیای زاینده‌رود با همکاری کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان در یک کتابچه معرفی شده است و در صورت اجرا، آب تا 9 ماه آینده در زاینده‌رود جاری خواهد شد.

استاندار سابق اصفهان گفت: پروژه‌های هفتگانه احیای زاینده‌رود با همکاری کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان در یک کتابچه معرفی شده است و در صورت اجرا، آب تا 9 ماه آینده در زاینده‌رود جاری خواهد شد.

به گزارش فارس، جریان آب در زاینده‌رود، مطالبه‌ای است که اصفهانی‌ها سال‌هاست که آن را از سال‌ها قبل به عنوان درخواست اصلی خود از همه دولت‌های حاکم بر کشور در طی دو دهه اخیر مطرح کرده‌اند؛ مطالبه‌ای که در همه این سال‌ها صرفاً با وعده‌های رنگارنگ پاسخ داده شده و عملاً نتیجه‌ای در بر نداشته است.

تشکیل «کمپین زاینده‌رود من کو؟» در فارس من

مردم اصفهان، مدت‌هاست که تمامی هم و غم خود را برای مطالبه این حق به کار گرفته‌اند و احیای زاینده‌رود را نه تنها به عنوان حق طبیعی خود بلکه به عنوان تنها راهکار موجود برای حفظ حیات و سرزندگی در استان اصفهان پیگیری کرده‌اند و به همین دلیل، کمپین «زاینده‌رود من کو؟» در فضای مجازی با استقبال بالای کاربران همراه شد و در بخش «فارس من» نیز این موضوع از سوی مخاطبان خبرگزاری فارس مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت.

پروژه‌های هفت‌گانه برای پاسخ به مطالبات مردم اصفهان

بر این اساس، پیگیری‌های خبرگزاری فارس در این موضوع نتایجی در بر داشت و استاندار سابق اصفهان در مراسم و تودیع و معارفه خود با رونمایی از کتاب «پروژه‌های هفتگانه زاینده‌رود» رونمایی کرد و در آیین تودیع خود اظهار کرد: پروژه‌های هفتگانه احیای زاینده‌رود با همکاری کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان در یک کتابچه معرفی شده است؛ با در نظر داشتن محدودیت‌های دولت بودجه این پروژه‌ها تأمین شده و در صورت اجرا توسط مدیریت جدید استان اصفهان 9 ماه دیگر آب در اصفهان جاری می‌شود.

وی با بیان این که پروژه ارتقای استاندارد پساب استان اصفهان در حال اجراست، گفت: این پروژه 1.5 سال به طول می‌انجامد؛ همیشه گرفتاری پروژه‌ها به دلیل بودجه و پول است اما پروژه‌های هفتگانه احیای زاینده‌رود هیچ مشکلی از این نظر ندارند.

مشکل اصفهان، آب است

به گزارش فارس، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نیز در این رابطه اظهار کرد: بارها و بارها گفته‌ایم مشکل اصفهان آب است، این دلسوزی که آقای مهرعلیزاده نسبت به موضوع آب داشت را دیگر استانداران نداشتند و حتی عرضه رفع معضل کم‌آبی اصفهان را نیز نداشتند.

75 درصد استان اصفهان کویر است و اگر دقت نشود آن 25 درصد باقیمانده هم به کویر تبدیل می‌شود؛ نه وزرای نیرو، نه رؤسای جمهور و نه استانداران اصفهان برای مشکل آب، اقداماتشان از حرف و شعار تجاوز نکرد و شاید هم عرضه رفع مشکل کم‌آبی را نداشتند؛ دولت‌های راست و چپ کوچک‌ترین توجه را به مشکل آب اصفهان نداشتند.

وی تصریح کرد: به رئیس‌جمهور سابق کشور اعلام کردم که اگر الآن برای احداث سد جدید اقدامی را شروع کنید 3 سال طول می‌کشد و باید فکری کنید؛ یادتان هست که رئیس‌جمهور فعلی نیز در میدان امام چه گفت؟ او در سخنرانی خود گفت از فردا آب در رودخانه جاری می‌شود! اما هیچ‌کس نمی‌داند این «فردا» کدام فرداست؟ وقتی کشاورزان می‌بینند همه وعده‌ها در خصوص آب تنها در حد شعار است، دیگر اعتماد نخواهند کرد.

دستورالعمل‌های استاندار قبلی دنبال خواهد شد

عباس رضایی نیز در مراسم معارفه خود با اشاره به معضل آب زاینده‌رود گفت: راز ماندگاری اصفهان نه‌تنها علم و هنر دانشمندان و هنرمندان این خطه است، بلکه زنده‌رودی است که پایه‌های استوار و سترگ تمدنی بزرگ را در این دیار فراهم ساخته است؛ اگر باور داریم زنده‌رود آبروی اصفهان است، باید به آن توجه کنیم.

استاندار اصفهان بیان داشت: با کدامین تدبیر و خردورزی باید از بحران‌ها عبور کرد؟ باید با جلوگیری از هدر رفت آب و تصمیمات کلان مدیریتی از معضل خشکی زاینده‌رود عبور کرد؛ باید با تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد و گفت‌وگو با استان‌های مجاور این مشکل را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: مندرجات کتاب و دستورالعمل‌های آقای مهرعلیزاده برای احیای زاینده‌رود را اجرا خواهم کرد و در این خصوص کاری کارشناسی شده را با حضور خود ایشان و در قالب جلساتی اجرا خواهم کرد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار