وضعیت اقتصادی، پروژه‌های تیران را متوقف کرده است

سرمایه‌گذاری اقتصادی و صنعت گردشگردی در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین رکن توسعه شهری تیران پیش بینی و فعالیت‌های شهری بر آن متمرکز شده است.

سرمایه‌گذاری اقتصادی و صنعت گردشگردی در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین رکن توسعه شهری تیران پیش بینی و فعالیت‌های شهری بر آن متمرکز شده است.
به گزارش ایمنا ، شهر تیران با پتانسیل‌هایی نظیر نزدیکی به مرکز استان، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های گردشگری و صنعتی، آب و هوای مساعد و زیبایی و تنوع فصل این روزها به عنوان یکی از قطب‌های صنعت و گردشگری در حال رشد است که برنامه ریزی در این حوزه و تمرکز مدیریت شهری بر این قابلیت‌ها برای تدوین برنامه شهر فرصتی شده که اتفاقات خوبی در این شهر رخ بدهد.
بسیاری از مسافران و گردشگران از این شهرستان سالیانه در حال گذر هستند که بر اساس آمار ۱۱درصد از ترددهای جاده‌های استان اصفهان از این منطقه انجام می‌شود و این یک فرصت خوب برای فعالیت‌های تبلیغاتی و جذب گردشگر و سرمایه گذار است که البته تاکنون این فرصت‌ها کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
برای رونق شهر و ایجاد درآمد پایدارشهری، مسئولان این شهرستان با محوریت مدیریت شهری بسترها را برای توسعه و رونق شهر بکار گرفته‌اند که سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی، برگزاری همایش و جشنواره‌ها فرصتی از جمله این اقدامات است، در ارتباط با این موضوع گفت و گویی را با «پیمان شکرزاده» شهردار تیران و کرون انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
مدیریت شهری بر چه اساسی برنامه‌های خود را پیش بینی کرده است؟
از نبود برنامه میان مدت و بلندمدت در مدیریت شهری تیران انتقاد داریم چراکه این برنامه چشم انداز شهر براساس توانمندی‌های تدوین شده و برنامه های سالیانه و میان مدت به موجب چشم انداز شهر تدوین می‌شود.
توسعه شهری، ارایه خدمات، اجرای فعالیت‌های عمرانی، اجرای برنامه های‌فرهنگی و مواردی از این قبیل بر طبق برنامه چشم انداز اجرایی می‌شود که تحقق این مهم از اتلاف منابع و امکانات جلوگیری می‌کنند و فعالیت‌های سلیقه‌ای را کاهش می‌دهد.
تامین درآمدهای شهری بر چه پایه‌ای قرار گرفته است؟
گستردگی و تنوع ماموریت‌های شهرداری‌ها و وابستگی به منابع مالی برای انجام این پروژه‌ها از دغدغه‌هایی بوده که شهرداری نیازمند درآمد پایدار برای تامین زیرساخت‌های مالی خود و اجرای طرح و پروژه‌ها است که علاوه بر کسب درآمد از محل عوارض، مالیات و مواردی از این قبیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری اتفاقات بزرگی را در شهرها رقم می‌زند.
دفتر مشارکت‌ها و سرمایه گذاری در شهرداری راه‌اندازی و همچنین تدوین آیین نامه در این بخش آماده شده در حالی که در گذشته برنامه مشخصی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری وجود نداشت امروز با تدوین برنامه اقدامات موثر و پایدار در حوزه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.
در حال حاضر ایجاد فضای گردشگری در پارک وجین تیران در فضای ۱۵۰ هکتاری آغاز شده که در فاز نخست ۲۹ هکتار آن اجرا می‌شود.
سرمایه‌گذاری بر پایه گردشگری به لحاظ پتانسیل‌های فعال در این شهر از اولویت‌های این منطقه است و شرایط برای انجام فعالیت اقتصادی تسهیل شده و با برگزاری جشنواره‌ها و رخدادهای فرهنگی ظرفیت‌ها معرفی می‌شود.
آیا مالیات بر ارزش افزوده فرصتی برای تامین درآمد شهری است؟
سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده اعتبارات مالی خوبی است که این سرفصل، فرصت خوبی برای تامین درآمد پایدار شهری است، اما این درآمد پایدار شهری با پرداخت به موقع سهم مالیاتی شهرداری تامین می‌شود.
وصل به موقع عوارض، مالیات و سایر درآمدها به سرعت‌بخشی در اجرای پروژه و عملیات‌های اجرایی شهری منجر می‌شود و شهرداری‌ها براساس تامین اعتبارات خود برنامه‌ریزی برای پیشبرد برنامه سالانه خواهد داشت.
تصمیم گیری‌های صورت گرفته برای دریافت سهم ارزش افزوده برای شهرداری‌ها در توسعه روندکاری موثر بوده که این تصمیمات در سطح استان اصفهان به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن در کل کشور اجرایی خواهد شد.
بر اساس این تصمیم‌گیری‌ها پیمانکاران شهرداری‌های استان که از مدیریت‌های شهرداری طلبکار و به اقتصاد و دارایی بدهکار هستند با رعایت شرایط و اولویت‌ها بدهی آن‌ها و میزان طلب آن‌ها در اقتصاد و دارایی بررسی و تهاتر انجام می‌شود.
در چنین شرایطی امور مالیاتی، شهرداری‌ها و پیمانکاران در یک اقدام مالی سه جانبه به منافع خود دست پیدا می‌کنند و وضعیت مالیاتی هر سه نهاد بدون جابه جایی پول ساماندهی و رضایتمندی را به دنبال خواهد داشت.
از پروژه‌های شاخص شهرداری در سال جاری بگویید؟
احداث باغ بانوان، میدان‌های ورودی شهر، احداث سه پارک محله، حذف پل ورودی شهر و زیباسازی شهری و سیمای شهری از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری تیران برای شش ماهه دوم امسال است.
وضع نابه سامان اقتصادی کشور منجر به توقف در اجرای پروژه‌های شهری شد که با بهبود شرایط این فعالیت‌های عمرانی آغاز می‌شود و خبرهای مسرت بخشی همزمان با دهه فجر و روزهای پایانی سال تقدیم به مردم خواهدشد.

نهضت آسفالت در شهر یک اتفاق کارآمد برای رفع معضل عبور و مرور شد که آسفالت معابر و بهسازی معابر شهری در برنامه امسال قرار گرفته که با بهبود شرایط توزیع قیر این فعالیت آغاز می‌شود و بخشی از شهر پس از تکمیل عملیات پروژه فاضلاب آسفالت خواهد شد.
اصلاح ورودی شهر با تخریب پل ورودی از سمت نجف آباد از مطالبات مردم است که این پروژه با مشارکت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجرا می‌شود و میدان بزرگی در ابتدای شهر طراحی و اجرا خواهد شد.
شهرداری چه میزان بدهی دارد؟
بیشترین بدهکاری، بدهی به کارگران زحمت کش شهر است که در سال گذشته شش ماه از برنامه پرداخت حقوق کارگران عقب بودیم و این پرداخت‌ها تاحدودی به روز شده و در حال حاضر سه ماه شهرداری تیران به کارگران بدهکار است.
پرداخت بدهی به پیمانکاران و خدمات جاری نیز به روز رسانی می‌شود.
در حوزه آتش نشانی و خدمات ایمنی متناسب با نیاز شهر پیش رفته‌اید؟
خدمات آتش‌نشانی این شهر در قالب یک ایستگاه انجام می‌شود و برای سرعت در خدمات‌رسانی شهر نیاز به راه‌اندازی یک ایستگاه دیگر است که برای این اقدام ۳۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.
واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تیران علاوه بر پوشش حوادث شهری، به حوادث جاده‌ای و روستاهای اطراف شهرستان خدمات‌رسانی می‌کنند و با این شرایط افزایش امکانات و نیروی انسانی ضروری است.
افزایش خودرو آتش نشانی، خرید نردبان و تجهیزات تخصصی و افزایش نیروی انسانی از مهمترین نیازهای این واحد است اعتبارات مالی شهرداری نیز قادر به تامین این امکانات و تجهیزات نیست.
آیا ادارات دولتی بر اجرای قوانین شهری پایبند هستند؟
اخذ پروانه ساخت در ساختمان‌سازی دولتی مغفول مانده‌ است و بسیاری از ادارات و نهادهای اداری شهرستان تیران و کرون پروانه ساختمان سازی ندارند و باید فرآیند قانونی مربوط به این موضوع را در کمیسیون‌های مربوطه طی کنند.
ادارات و نهادهای دولتی به رعایت قوانین شهرسازی ملزم نشده‌اند، بر هیم اساس در شش ماهه دوم امسال برنامه ساماندهی وضع ساختمان سازی ادارات دنبال می‌شود و باید همه دستگاه‌های اداری، نظامی و خدماتی قوانین را اجرا کنند.
پرداخت هزینه‌های نگهداری شهر توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مورد تاکید است و ادارات خدمات‌رسان باید هزینه‌های لازم برای ساماندهی شهر و اصلاح زیرساخت‌ها پس از اجرای پروژه را پرداخت کنند.
خدمات رسانی در شهرک مسکن مهر توسط شهرداری انجام می‌شود؟
بخشی از شهرک بهارستان تیران به احداث مسکن‌های مهر اختصاص یافته است و زیرساخت‌ها در شهرک‌های مسکن مهر مهیا نیست و شهرداری تا پیش از تکمیل زیرساخت‌ها این شهرک‌ها را تحویل نمی‌گیرد.
باتوجه به اینکه شهرک شهید باهنر در حوزه بنیاد مسکن قرار دارد اما در این منطقه نیز زیرساخت‌ها فراهم نشده و باید بنیاد مسکن به تعهدات خود پایبند باشد و هزینه‌ها را پرداخت کند ولی شهرداری خدمت‌رسانی به مردم را در این شهرک آغاز کرده و خدمات رسانی به آن‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی و خدماتی انجام می‌شود.
شهرداری در حوزه ورزشی و فرهنگی چه اقداماتی انجام داده است؟
در حوزه ورزش و فعالیت‌های فرهنگی و هنری همکاری با متولیان و سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد، اما باید بدانیم که شهرداری متولی ورزش و موضوعات فرهنگی شهر نیست، ام حوزه ورزشی و فرهنگی حامی حرکت‌های موثر است.
در فعالیت های ورزشی با طرح‌ها و برنامه‌های ورزشی در حد امکان با هییت‌های ورزشی همکاری می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار