نفس‌های خسته‌ دو و میدانی اصفهان

دو و میدانی یکی از اصلی‌ترین رشته‌های پایه ورزش است، این رشته در تمامی رشته‌های ورزشی دیگر کم و یا زیاد گنجانده شده است و به‌عنوان مادر ورزش‌ها شناخته می‌شود؛ فارس طی گزارشی وضعیت این روز‌های رشته دو و میدانی را در استان اصفهان بررسی می‌کند.

دو و میدانی یکی از اصلی‌ترین رشته‌های پایه ورزش است، این رشته در تمامی رشته‌های ورزشی دیگر کم و یا زیاد گنجانده شده است و به‌عنوان مادر ورزش‌ها شناخته می‌شود؛ فارس طی گزارشی وضعیت این روز‌های رشته دو و میدانی را در استان اصفهان بررسی می‌کند.

به گزارش فارس ، دو و میدانی یکی از اصلی‌ترین رشته‌های پایه ورزش است؛ این رشته در تمامی رشته‌های ورزشی دیگر کم و یا زیاد گنجانده شده است و به‌عنوان مادر ورزش‌ها شناخته می‌شود.

دو و میدانی چه در بخش تخصصی و چه در بخش غیر تخصصی یکی از رشته‌ها و ورزش‌های کم خرج دنیا محسوب می‌شود، کارشناسان و پزشکان همواره از فواید این رشته تعریف کرده و آن را برای تمام سنین توصیه می‌کنند.

دو و‌میدانی در ایران جزء قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی محسوب می‌شود، به‌دلیل قدمت بالای این رشته در المپیک و استفاده تخصصی در دیگر کشورها، ایران نیز سال‌های متوالی است که این رشته را به‌صورت تخصصی دنبال می‌کند.

دو و‌میدانی پس از انقلاب روند رو به رشد خود را حفظ کرده و در چند سال اخیر با پرورش ورزشکاران نمونه توانسته است در میان دیگر کشورها خود را جزء یکی از مدعیان نشان دهند.

عدم حمایت مالی و کمبود زیر ساخت‌ها، مشکل اصلی دو و میدانی

در اصفهان نیز با توجه به بالا بودن جمعیت انتظار می‌رود این دست از رشته‌های کم خرج، بستر بیشتری برای استفاده از این ورزش در جامعه را به‌خود ببیند و علاوه بر این موضوع حمایت بیشتری از بخش تخصصی این رشته شود.

دریغ از حتی یک سالن تخصصی

دو و میدانی بجز یک پیست تارتان مجهز هیچ محدودیت و سخت افزار دیگری را برای استفاده از این رشته نیازمند نیست اما با این وجود در کلان‌ شهر اصفهان حتی یک سالن تخصصی برای دو و میدانی در نظر گرفته نشده است و همین موضوع باعث دلسردی ورزشکاران این رشته شده است.

دو ومیدانی کاران اصفهانی برای تمرین و آماده‌سازی خود به پیست‌های اطراف زمین چمن ورزشگاه‌های اصفهان و یا پارک‌ها روی می‌آوردند که همین موضوع باعث دلسردی آن‌ها خواهد شد.

بجز بحث زیرساخت حمایت از ورزشکاران دو و میدانی نیز در اصفهان بسیار محدود است؛ این رشته که جزء رشته‌های انفرادی محسوب می‌شود تنها در مباحث اردو‌های ملی و تیم‌های کشوری ورزشکاران را حمایت مالی می‌کند.

استعدادیابی نیز در این رشته بسیار کمرنگ است؛ طبق نتایج به‌دست آمده از مسابقات جوانان و نوجوانان کشوری اصفهان چندین سال است که رنگ مدال جدیدی در این رده سنی را به‌خود ندیده است.

البته در سال جاری دو قطب بزرگ ورزش اصفهان به‌یاری این رشته آمده‌اند و سپاهان در بخش بانوان و ذوب‌آهن مجددا در بخش آقایان تیم‌داری خواهند کرد که این دست از حمایت‌ها باعث دلگرمی ورزشکاران این رشته خواهد شد.

حمایت از ورزشکاران صرفا به‌شرط مدال آوری آن‌هم به مدت محدود

رضا قاسمی، مدال آور جهانی مسابقات جهانی، در گفت‌وگویی با فارس در خصوص شرایط فعلی دو و میدانی در استان اصفهان عنوان کرد: دو و میدانی اصفهان که در چند سال اخیر جزء یکی از قطب‌های ایران محسوب می‌شد، بسیار افت پیدا کرده است؛ نشان دهنده این وضعیت افول در استان، کمتر شدن تعداد قهرمانان و مدال‌آوران است.

حمایت‌های هیأت‌ها، فدارسیون و وزارت ورزش صفر است

قاسمی در خصوص زیر‌ساخت‌های موجود دو و میدانی در اصفهان ادامه داد: متاسفانه اصفهان در بحث زیر ساخت در رشته دو و میدانی علی‌رغم وجود ورزشگاه‌های مجهز برای دیگر رشته‌ها، جزء یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها است.

وی ادامه داد: پس از چندین سال با حمایت اداره کل ورزش و جوانان، اصفهان در شرف استفاده از یک مجموعه اختصاصی برای ورزش دو و میدانی است که همین موضوع باعث دلگرمی ورزشکاران خواهد شد.

مدال آور دو ومیدانی در خصوص استعدادیابی و ترویج این رشته در استان افزود: متاسفانه روی بحث استعدادیابی عملکرد مناسبی را در استان شاهد نبوده‌ایم؛ اصفهان با پتانسیل بالایی که دارد در چند سال اخیر در مسابقات کشوری جوانان و نوجوانان مدال و مقام ارزشمندی کسب نکرده است و دلیل آن نیز بحث عدم استعدادیابی است.

قاسمی در ادامه پیرامون حمایت‌های صورت گرفته از ورزشکاران این رشته اذعان داشت: حمایت‌های هیأت‌ها و فدارسیون و وزارت ورزش و جوانان از ما صفر است؛ تمامی ورزشکاران با هزینه‌های شخصی تمرین می‌کنند و هیچ حمایتی از ما نمی‌شود.

وی ادامه داد: بحث پوشاک و تغذیه ورزشکاران دو ومیدانی در ایران که جزء یکی از پیش پا افتاده‌ترین نیاز‌های یک ورزشکار است در وضعیت اقتصادی کنونی به ماهانه سه ملیون تومان می‌رسد که تمامی این هزینه‌ها را ورزشکاران از جیب خود پرداخت می‌کنند.

قاسمی در پایان افزود: سوالی که در ذهن دو و میدانی‌کاران است موضوع عدم حمایت از ورزشکاران بوده و اینکه چرا فقط ورزشکاران مدال‌آور مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ همچنین این حمایت چرا صرفا دوساله است و پس از آن‌ حمایت‌ها متوقف می‌شود.

فارس، پس از گفت و گو با ورزشکار اصفهانی برای روشن شدن وضعیت فعلی این رشته سراغ عبدالرسول یزدی‌زاده رئیس هیأت دو و میدانی است اصفهان رفت.

رسانه‌ها حمایت کنند دو و میدانی رشد می‌کند

یزدی‌زاده در خصوص حمایت از ورزشکاران دو و میدانی به خبرنگار فارس گفت: حمایت از ورزشکاران این رشته و دیگر رشته ها به‌ این صورت انجام می‌شود، اگر ورزشکاری جزء تیم ملی باشد به‌صورت ملی‌پوشان از وی حمایت می‌شود و اگر در قالب تیم‌ها باشد حمایت از ورزشکار بر عهده باشگاه است.

وی ادامه داد: در ایران هنوز به جایگاه خوبی در خصوص حمایت از دو و میدانی توسط باشگاه‌ها نرسیده‌ایم.

یزدی‌زاده پیرامون کم خرج بودن این رشته و دلایل عدم حمایت باشگاه‌ها از دو و میدانی افزود: به نظر من بحث مارگتینگ و برندینگ این رشته توسط رسانه‌ها ضعیف بوده و حمایت خوبی از جانب رسانه ملی صورت نگرفته است.

رئیس هیأت دو و‌میدانی ادامه داد: اگر این حمایت‌ها صورت گرفته بود و ورزشکاران ما دیده می‌شدند باشگاه‌ها و اسپانسر‌ها نیز میل بیشتری برای ورود به‌این رشته داشتند.

وی تصریح کرد: با این وجود در اصفهان حمایت‌های خوبی صورت گرفته و امسال باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در بخش بانوان تیم‌داری خواهد کرد و همچنین باشگاه ذوب‌آهن مجددا پس از دوری چند ساله در بخش آقایان فعالیت خود را آغاز کرده است.

یزدی‌زاده افزود: این رشته بسیار کم خرج است و باید وزارت ورزش و وزارت صنعت و معدن به‌کمک این رشته بشتابند؛ اگر قانونی وضع شود که هر باشگاهی تنها چند درصد از بودجه خود را به این ورزش پایه اختصاص دهند وضعیت نابسامان مالی این رشته از بین رفته و دو و میدانی در ایران رشد خواهد کرد.

یک سالن به دو و میدانی اختصاص یافت

یزدی‌زاده در خصوص کمبود امکانات و زیر ساخت‌ها برای ورزش دو و‌میدانی در اصفهان گفت: پس از چندین سال یک سالن ورزشی در اختیار دو و میدانی اصفهان قرار گرفت؛ این سالن در جوار دانشگاه آزاد خوراسگان است و تا چندی پیش در اختیار هیأت اسکیت بوده است.

وی ادامه داد: پس از تعیین این سالن برای ورزش دو و میدانی عملیات ترمیم و بازسازی این سالن آغاز شد و برای مجموعه محموله مواد پیست تارتان خریداری شد؛ تمامی هزینه‌های این سالن با بودجه 96 ارزیابی شده و در نظر گرفته شده است که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود عملیات ساخت با کندی مواجه شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر درب این سالن بر روی دو و میدانی‌کاران گشوده شود.

رئیس هیأت دو و میدانی در خصوص استعدادیابی این رشته در اصفهان افزود: هم‌اکنون یک مرکز حمایت و پرورش دو ‌و میدانی در اصفهان در مجموعه انقلاب درحال فعالیت است و توصیه من به خانواده‌ها این است که فرزندان خود را برای آموزش به این آکادمی راهی کنند زیرا این رشته مادر تمام ورزش‌ها است.

با تمام این مسائل دو ومیدانی تمام مباحث فنی و انسانی را در اصفهان دارا است و صرفا مشکلات مالی موانع رشد این رشته در اصفهان محسوب می‌شود و با ورود سرمایه و حمایت‌ باشگاه‌های بزرگی همچون ذوب‌آهن و سپاهان اتمام دوران نزولی این رشته دور از انتظار نیست.

همچنین با ورود باشگاه‌های پر مخاطب و هواداران، حمایت از رشته‌های کمتر شناخته شده افزایش یافته که علاوه بر بیشتر دیدن شدن ورزشکاران شاغل در این دست رشته‌ها سیر ورزشکار پذیری نیز در دو و میدانی دیده خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار