اصفهان تشنه بودجه آب

صبح چهارشنبه (14 آذرماه) نامه استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان اصفهان تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد. درست یک روز پس‌ازآنکه حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع مردم سمنان اعلام کرد که «به قول‌هایم در انتخابات عمل می‌کنم». نامه‌ای که امضاکنندگان دلیل آن را پاسخی به بی‌توجهی دولت و وزارت نیرو به بحران آب در استان اصفهان اعلام کردند. پس از اعتراض‌های پی‌درپی کشاورزان در دو سال گذشته، تخریب چندین‌باره خط انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد، نامه جمعی از اساتید دانشگاه‌های اصفهان به رهبری و جلسات بسیار هم‌اندیشی و گردهمایی برای پرداختن به موضوع آب این بار نمایندگان استان اصفهان امیدوارند بتوانند با این اقدام و اعتراض مدنی دولت را مجاب کنند تا به بحث آب در استان اصفهان توجه جدی‌تری داشته باشد.

سمیه قنبری -اصفهان امروز: صبح چهارشنبه (14 آذرماه) نامه استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان اصفهان تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد. درست یک روز پس‌ازآنکه حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع مردم سمنان اعلام کرد که «به قول‌هایم در انتخابات عمل می‌کنم». نامه‌ای که امضاکنندگان دلیل آن را پاسخی به بی‌توجهی دولت و وزارت نیرو به بحران آب در استان اصفهان اعلام کردند. پس از اعتراض‌های پی‌درپی کشاورزان در دو سال گذشته، تخریب چندین‌باره خط انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد، نامه جمعی از اساتید دانشگاه‌های اصفهان به رهبری و جلسات بسیار هم‌اندیشی و گردهمایی برای پرداختن به موضوع آب این بار نمایندگان استان اصفهان امیدوارند بتوانند با این اقدام و اعتراض مدنی دولت را مجاب کنند تا به بحث آب در استان اصفهان توجه جدی‌تری داشته باشد. بحرانی که به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در حال حاضر تأمین آب شرب حدود 5 میلیون نفر را در استان با تهدید روبه‌رو کرده است.

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس در توضیح چرایی این استعفا گفت: حذف ردیف بودجه برای اجرای پروژه‌های آبرسانی در بودجه 98 دلیل اصلی این اقدام است. موسوی لارگانی ادامه داد: برخلاف قول‌های مکرری که دولت دهم و یازدهم درزمینه تأمین آب به مردم استان اصفهان داده بود در کمال ناباوری شاهدیم هیچ ردیف بودجه‌ای برای اجرا و یا ادامه پروژه‌های آبرسانی در بودجه 98 به استان اصفهان تعلق نگرفته است. این در حالی است که شاهد تخصیص ردیف‌های بودجه برای تأمین منابع آبی در برخی از روستاهای کوچک کشور در بودجه هستیم. موسوی لارگانی با تأکید بر اینکه هدف از این اقدام مجاب کردن دولت به تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های آبرسانی استان اصفهان است، ادامه داد: رئیس‌جمهور در سفرهای انتخاباتی سال 92 در اصفهان به شهروندان قول داد که این بار نوبت اصفهان است تا مشکل آب آن حل شود و رودخانه زاینده‌رود جاری شود. در این شرایط جاری شدن آب در زاینده‌رود و تأمین حقابه کشاورزان و محیط‌زیست پیشکش، اکنون تأمین آب شرب شهروندان به‌سختی امکان‌پذیر است. وزارت نیرو آیا آگاه نیست که استان اصفهان در تابستان با چه مشکلاتی برای تأمین آب آشامیدنی روبه‌رو بود. رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ابراز امیدواری کرد با قول مساعد رئیس مجلس برای پیگیری موضوع از سوی نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه شاهد تغییراتی در بودجه پیشنهادی دولت برای سال 98 باشیم. موسوی لارگانی با گلایه از دولت گفت: بارها در جلسات متعدد با وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و سایرین از سوی نمایندگان استان اعلام شد که اگر دولت نسبت به خواست‌های استان درزمینه حل مشکل آب اقدام عملی نداشته باشد، نمایندگان استعفا خواهند داد؛ اما متأسفانه دولت هیچ توجهی به این هشدار نمایندگان نداشت. نمایندگان این حق را برای خود طبیعی می‌دانند وقتی به سخنان آن‌ها به‌عنوان نمایندگان مردم توجهی نمی‌شود و نتیجه ساعت‌ها جلسه و رایزنی برای حل مشکل هیچ است. پس مناسب‌ترین راه کناره‌گیری و استعفا است، چرا وقتی نمی‌توانیم عملا برای حل مشکل مردم کاری انجام دهیم در مسئولیت باقی بمانیم.

بدقولی‌های دولت و در رأس آن شخص رئیس‌جمهور و حذف ردیف بودجه برای پروژه‌های آبرسانی ازجمله دلایلی است که ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد هم به آن اشاره دارد و معتقد است: امیدوار است این اقدام نمایندگان بتواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده و بتوان دولت را متقاعد کرد که بحران آب در اصفهان جدی است. ابوترابی ادامه داد: شایسته نیست باوجود پیگیری‌های مستمر نمایندگان در دولت دهم و یازدهم برای تأمین اعتبار پروژه آبرسانی اصفهان دولت هیچ ردیف بودجه خاصی تخصیص ندهد. این در حالی است که نمایندگان استان در مجلس دهم و نهم بارها با وزرای نیرو و شخص آقای نوبخت جلسه داشته و دوستان در دولت کتبی و شفاهی قول همکاری و مساعدت داده بودند؛ اما درنهایت شاهدیم باوجود همه قول و قرارها با دولت در بودجه 98 هیچ ردیف بودجه‌ای برای طرح‌های آبرسانی استان تخصیص داده نشده است. ابوترابی تصریح کرد: استعفای نمایندگان استان درواقع اعتراض مدنی نسبت به بی‌توجهی‌های دولت به اصفهان است.

احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس دفاع از حق مردم را دلیل استعفای جمعی عنوان کرد و گفت: دفاع از حقوق مردم وظیفه نمایندگان است ازاین‌رو برای دفاع از حق قانونی شهروندان و اعتراض به عملکرد دولت استعفا کردیم. سالک معتقد است: باوجود صحبت‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور در اصفهان که قول جاری شدن زاینده‌رود را داد، هرروز شاهد بدتر شدن وضعیت آب در اصفهان هستیم. باوجود مصوبات شورای عالی آب هم چنان شاهد برداشت‌های بی‌رویه و بارگذاری‌های جدید روی زاینده‌رود هستیم. پنج سال است انتقال آب در ردیف‌های بودجه نیست و امسال هم به‌طورکلی از بودجه دولت حذف‌شده است. هرچند رئیس‌جمهور در سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان گفته است که آب مشکلی بزرگ، عمومی و ملی است و در تلاش است تا با انتقال آب خزر به داخل کشور این مشکل ملی را حل کند. شاید دلیل حذف بودجه آبرسانی استان اصفهان در بودجه 98 تأمین اعتبار برای اجرایی کردن انتقال آب خزر به داخل کشور برای تأمین کم‌آبی باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار