داغ برداری و مرمت سقف ایوان چهلستون

سقف ایوان چهلستون با داغ برداری بخشی از سقف و حفاظت و مرمت تزیینات، یکدست و زیبا شد.

سقف ایوان چهلستون با داغ برداری بخشی از سقف و حفاظت و مرمت تزیینات، یکدست و زیبا شد.

به گزارش صداوسیما؛ مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بخش هایی از سقف ایوان کاخ چهلستون در ضلع جنوبی که سال های قبل از رطوبت باران دچار لکه شده بود و تزیینات گره چینی سقف و آرایه های رنگی آن پوشانده شده بود ، داغ برداری و مرمت شد.
فریدون اله یاری افزود: اقدامات حفاظتی و مرمتی روی سقف ایوان چهلستون شامل پاک سازی، تثبیت و استحکام بخشی لایه های رنگ، لایه چینی و طلاچسبان و پاکسازی الحاقات رنگی غیراصولی، پوسته چسبانی رنگ و ورقه های طلا است.
وی افزود: این داغ برداری و مرمت با هزینه ای بیش از یک میلیاردو 400میلیون ریال اجرا شد.

مدیر مجموعه جهانی کاخ چهلستون نیز گفت: مرمتگران در ادامه با پاکسازی رنگ های الحاقی و مرمتی متعلق به چند دهه قبل، تزئینات اصلی سقف کاخ را مرمت کردند.
عاصفه بدر افزود: مرمتگران در ادامه با داغ برداری و برداشتن لکه هائی که نزدیک به یک صد سال سطح تزئینات سقف چوبی ایوان عظیم کاخ چهلستون را مخدوش کرده بود، وضعیت مطلوبی را از منظر حفاظتی و همچنین منظر مناسبی را جهت گردشگران فراهم کردند.
ایوان بزرگ باغ موزه چهلستون به طول 38متر، عرض 17متر، ارتفاع 14متر و وسعت 646مترمربع بوده و سقف آن مجوف است.
تمام ستون ها مانند سقف تالار، منقش، مطلّا و آینه کاری بوده و اطراف ایوان با طارمی های مشبّک چوبی محصور شده و پرده های عالی داشته که هم اکنون تعدادی از قرقره های آن برجاست.
سقف منقوش این تالار که از سقف اصلی آویزان و معلق نگه داشته شده است از قاب های چوبی و با اشکال مختلف هندسی به طرز هنرمندانه ای ساخته شده است.
تصوير قرينۀ حوض مرمرين وسط ايوان در تزيينات سقف مشاهده مي شود. کف ایوان در قدیم از سنگ های مرمر و دیوارها از آینۀ سنگی پوشیده شده بوده است.
باغ‌موزه چهلستون شاهکار عصر صفویه با بیش از 67هزار مترمربع 15دی 1310به شماره 108در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار