صنعت بیمه مغفول همیشگی
هفته گذشته بازارچه گروه 44 توپخانه ارتش در شهر اصفهان دچار حریق شد. وسعت این حریق به حدی بود که بیشتر غرفههای آن طعمه زبانههای آتش شد.
اصفهان امروزـ فاطمه کاویانی: هفته گذشته بازارچه گروه 44 توپخانه ارتش در شهر اصفهان دچار حریق شد. وسعت این حریق به حدی بود که بیشتر غرفههای آن طعمه زبانههای آتش شد. در این بازار از لوازمخانگی و پوشاک تا اغذیه وجود داشت و با توجه به اینکه به شب یلدا نزدیک میشویم بیشتر این غرفهها تلاش کرده بودند تا کمبودی را در غرفه خود نداشته باشند و این امر با توجه به نوسانات موجود در بازار و نرخ ارز میزان خسارت مالی را بیشازپیش کرد؛ اما مهمترین موضوعی که دراینبین به چشم میخورد عدم اطلاع صاحبان غرفهها نسبت به صنعت بیمه بوده که ضربات زیادی را به آنها وارد کرده است. جهل به قانون و مقررات بیمهای و شاید سهلانگاری باعث شده افراد استفاده حداقلی از بیمه را در برنامه داشته باشند و هماکنون با حجم زیادی از فشار اقتصادی روبرو باشند؛ اما این بازارچه از سوی بیمه آسیا تحت پوشش قرار دادهشده بود و به همین منظور مسئولان بیمه آسیا در نخستین روز این اتفاق در اصفهان حضور پیدا کردند و در نخستین اظهارنظرهای خود عنوان کرده بودند کمتر از یک هفته کاری خسارت ناشی از این حادثه با مالباختگان مطابق تعهدات بیمه پرداخت خواهد شد. این
در حالی است که روز گذشته مطابق وعدههای دادهشده خسارت غرفه داران به آنها پرداخت شد.
سرپرست منطقه 2 بیمه آسیا کشور (استانهای اصفهان چهارمحال بختیاری و یزد) در گفتگو با خبرنگاران به میزان خسارت واردشده اشاره کرد و گفت: بازارچه گروه 44 توپخانه ارتش دارای 120 غرفه بوده که همه غرفهها از سال 86 تحت پوشش بیمه آسیا قرار داشتهاند و این در حالی است که حدود 100 واحد از این مجموعه طعمه حریق شده است. محمد شفیع برومند تصریح کرد: موجودی غرفهها سالانه به دلیل اینکه بیشتر این مغازهها استیجاری بوده تغییر میکرده و همین موضوع باعث میشود نتوانیم ارزش واقعی خسارت وارده را عنوان کنیم. او تأکید کرد: ساعات اولیه که از این حریق مطلع شدیم در محل حادثه حضورداشتهایم و از نزدیک بر عملکرد کارشناسان نظارت وجود داشته و به غرفه داران قول دادیم کمتر از یک هفته کاری مشکل آنها بررسی و خسارت وارده جبران شود. برومند ادامه داد: بر اساس تعهدی که داشتهایم تیمی را تجهیز و در محل حادثه مستقر کردیم. 90 درصد خسارت کمتر از زمان اعلامشده به خسارت دیدگان تحویل دادهشده است. او بابیان اینکه تعدادی نیز به دلیل اینکه مدارک ناقصی داشتهاند روند رسیدگی به خسارت آنها ادامهدار شده، عنوان کرد: برای یکی از خسارت دیدگان بر اساس قوانین و مقررات بیمهای باید بیمه مرکزی مجوزهایی را صادر کند که ظرف چند روز آینده رسیدگی میشود. برومند با اشاره به اینکه حجم خسارت واردشده گستره و بازتاب زیادی در اصفهان داشته، یادآور شد: انتظار داریم شهروندان با مشاهده چنین اتفاقاتی در کنار توجه به مسائل امنیتی به صنعت بیمه و تأثیرگذاری آن بیشتر توجه کنند، از خدمات بیمه استفاده کنند و بیمه را بشناسند که با اندک پرداختی میتوانند سرمایه خود را در مواجهه با حادثههایی ازایندست جبران کنند. او در مورد میزان خسارت واردشده عنوان کرد: حدود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت پرداختی به حادثه دیدگان است ولی میزان خسارت بیشتر از این میزان است و این به علت کم بیمه کردن خود مالکان است. سرپرست منطقه 2 بیمه آسیا اظهار داشت: در برخی مواقع مردم برای اینکه حق بیمهای کمتر پرداخت کنند درصد پایین از بیمه را اعلام میکنند که نتیجه آن خسارتهایی ازایندست میشود و میتوان بهنوعی جهل به قوانین بیمهای را عاملی دانست که بیشترین مشکل را برای صاحبان غرفهها ایجاد کرده است.
*صنعت بیمه مکانیزمی ارزان که در کوتاهترین زمان خسارتهای مالی را جبران میکند
مدیر بیمههای آتشسوزی بیمه آسیا نیز در مورد این حادثه گفت: مهمترین ایرادی که در کشور ما وجود دارد اینکه هنگامیکه میخواهیم خانه و ماشین و وسایل را بیمه کنیم گمان میکنیم هر چه کمتر این تعهدات را بخواهیم حق بیمه کمتری به آن تعلق پیدا میکند و این را برد خود میدانیم درصورتیکه این بزرگترین خسارتی است که به زندگی و درآمد خود وارد میکنیم. اکبر مشتاقی ادامه داد: هنگامیکه برای بیمه یک مکان اقدام میشود درصورتیکه سرمایه قابلتوجهی در آن مکان باشد بازدید در چند مرحله توسط کارشناسان صورت میگیرد. همچنین توصیههایی بهمنظور امنیت بیشتر به افراد ارائه میشود. او تصریح کرد: درصورتیکه شرایط مکان بیمهشده غیر ایمنی باشد بیمهگر از بیمه کردن خودداری میکند. گاهی اوقات بیمه درصورتیکه شرایط ایمنی وجود نداشته باشد به قید شر و شرط خاص بیمه انجام میدهد که تمام این موارد در مورد بازارچه ارتش نیز اعمالشده بود. مشتاقی اظهار داشت: شاید در مکانی که بیمه میشود حداقل ایمنی وجود داشته باشد ولی این موضوع به این معنا نیست که دیگر حادثه پیش نمیآید چراکه در این صورت اصلاً بیمه معنایی پیدا نمیکند. مدیر بیمههای آتشسوزی بیمه آسیا اذعان کرد: این بازارچه از سال 86 سابقه بیمه داشته و اتفاقی در این سالها رخ نداده یعنی اینکه این مرکز ایمنی را داشته است و اتفاقاتی ازایندست ممکن است برای هر واحد مسکونی و تجاری رخ دهد کارشناسان در حال بررسی وضعیت هستند و علت اصلی این حادثه هنوز اعلامنشده است. او نیز به مسئله کم بیمه کردن سرمایهها توسط صاحبان مشاغل و حتی منازل اشاره کرد و گفت: در بسیاری از زمانها شاهد بودهایم خسارت واقعی که به این غرفهها ازلحاظ ریالی واردشده بیش از چند برابر است بیمه یک مکانیسم ارزان و راحت است که میتواند خسارتها را در کوتاهترین زمان جبران کند البته به شرطی که نسبت به قوانین آن آگاهی کافی وجود داشته باشد.
*مردم با آگاهی کامل نسبت به صنعت بیمه اقدام کنند
مدیر روابط عمومی بیمه آسیا اجباری شدن بیمه برای افراد را نوعی بیاحترامی به شعور مردم دانست و گفت: مردم باید با آگاهی کامل نسبت به صنعت بیمه اقدام کنند. انواع پروژهها تا کوچکترین اتفاقات بیمه برای آنها وجود دارد و نمیتوان در این مسیر اجباری در کار باشد. محمود افشاری تصریح کرد: رخدادهای همچون فرونشست زمین، زلزله، طوفان و سیل مشمول قوانین بیمهای میشوند و منازل مسکونی و انواع واحدهای تجاری میتوانند از آن استفاده کنند اما بسیاری از این موضوع بیاطلاع هستند. اوتأیید کرد: بیمه آسیا با توجه به اینکه بزرگترین بیمه خصوصی و دومین شرکت بیمهای در کشور بهحساب میآید تلاش کرده است تا در زمان وقوع خسارت سریع وارد عمل شود چراکه عملکرد مناسب یک شرکت بیمهگر این است که در زمان وقوع خسارت در کوتاهترین زمان جبرانها صورت گیرد. افشاری اظهار کرد: برخی مواقع بویژه در وقوع زلزله به دلیل اینکه افراد توجهی به بیمه نداشتهاند محدودیتهایی برای عملکرد شرکتهای بیمهای به وجود میآورند مثلاً در زلزله کرمانشاه بخش زیادی از مردم بیمه نداشتند و دست حمایتی بیمه عملاً در خدمترسانی کوتاه بود.
سرپرست منطقه 2 بیمه آسیا کشور (استانهای اصفهان چهارمحال بختیاری و یزد) در گفتگو با خبرنگاران به میزان خسارت واردشده اشاره کرد و گفت: بازارچه گروه 44 توپخانه ارتش دارای 120 غرفه بوده که همه غرفهها از سال 86 تحت پوشش بیمه آسیا قرار داشتهاند و این در حالی است که حدود 100 واحد از این مجموعه طعمه حریق شده است. محمد شفیع برومند تصریح کرد: موجودی غرفهها سالانه به دلیل اینکه بیشتر این مغازهها استیجاری بوده تغییر میکرده و همین موضوع باعث میشود نتوانیم ارزش واقعی خسارت وارده را عنوان کنیم. او تأکید کرد: ساعات اولیه که از این حریق مطلع شدیم در محل حادثه حضورداشتهایم و از نزدیک بر عملکرد کارشناسان نظارت وجود داشته و به غرفه داران قول دادیم کمتر از یک هفته کاری مشکل آنها بررسی و خسارت وارده جبران شود. برومند ادامه داد: بر اساس تعهدی که داشتهایم تیمی را تجهیز و در محل حادثه مستقر کردیم. 90 درصد خسارت کمتر از زمان اعلامشده به خسارت دیدگان تحویل دادهشده است. او بابیان اینکه تعدادی نیز به دلیل اینکه مدارک ناقصی داشتهاند روند رسیدگی به خسارت آنها ادامهدار شده، عنوان کرد: برای یکی از خسارت دیدگان بر اساس قوانین و مقررات بیمهای باید بیمه مرکزی مجوزهایی را صادر کند که ظرف چند روز آینده رسیدگی میشود. برومند با اشاره به اینکه حجم خسارت واردشده گستره و بازتاب زیادی در اصفهان داشته، یادآور شد: انتظار داریم شهروندان با مشاهده چنین اتفاقاتی در کنار توجه به مسائل امنیتی به صنعت بیمه و تأثیرگذاری آن بیشتر توجه کنند، از خدمات بیمه استفاده کنند و بیمه را بشناسند که با اندک پرداختی میتوانند سرمایه خود را در مواجهه با حادثههایی ازایندست جبران کنند. او در مورد میزان خسارت واردشده عنوان کرد: حدود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت پرداختی به حادثه دیدگان است ولی میزان خسارت بیشتر از این میزان است و این به علت کم بیمه کردن خود مالکان است. سرپرست منطقه 2 بیمه آسیا اظهار داشت: در برخی مواقع مردم برای اینکه حق بیمهای کمتر پرداخت کنند درصد پایین از بیمه را اعلام میکنند که نتیجه آن خسارتهایی ازایندست میشود و میتوان بهنوعی جهل به قوانین بیمهای را عاملی دانست که بیشترین مشکل را برای صاحبان غرفهها ایجاد کرده است.
*صنعت بیمه مکانیزمی ارزان که در کوتاهترین زمان خسارتهای مالی را جبران میکند
مدیر بیمههای آتشسوزی بیمه آسیا نیز در مورد این حادثه گفت: مهمترین ایرادی که در کشور ما وجود دارد اینکه هنگامیکه میخواهیم خانه و ماشین و وسایل را بیمه کنیم گمان میکنیم هر چه کمتر این تعهدات را بخواهیم حق بیمه کمتری به آن تعلق پیدا میکند و این را برد خود میدانیم درصورتیکه این بزرگترین خسارتی است که به زندگی و درآمد خود وارد میکنیم. اکبر مشتاقی ادامه داد: هنگامیکه برای بیمه یک مکان اقدام میشود درصورتیکه سرمایه قابلتوجهی در آن مکان باشد بازدید در چند مرحله توسط کارشناسان صورت میگیرد. همچنین توصیههایی بهمنظور امنیت بیشتر به افراد ارائه میشود. او تصریح کرد: درصورتیکه شرایط مکان بیمهشده غیر ایمنی باشد بیمهگر از بیمه کردن خودداری میکند. گاهی اوقات بیمه درصورتیکه شرایط ایمنی وجود نداشته باشد به قید شر و شرط خاص بیمه انجام میدهد که تمام این موارد در مورد بازارچه ارتش نیز اعمالشده بود. مشتاقی اظهار داشت: شاید در مکانی که بیمه میشود حداقل ایمنی وجود داشته باشد ولی این موضوع به این معنا نیست که دیگر حادثه پیش نمیآید چراکه در این صورت اصلاً بیمه معنایی پیدا نمیکند. مدیر بیمههای آتشسوزی بیمه آسیا اذعان کرد: این بازارچه از سال 86 سابقه بیمه داشته و اتفاقی در این سالها رخ نداده یعنی اینکه این مرکز ایمنی را داشته است و اتفاقاتی ازایندست ممکن است برای هر واحد مسکونی و تجاری رخ دهد کارشناسان در حال بررسی وضعیت هستند و علت اصلی این حادثه هنوز اعلامنشده است. او نیز به مسئله کم بیمه کردن سرمایهها توسط صاحبان مشاغل و حتی منازل اشاره کرد و گفت: در بسیاری از زمانها شاهد بودهایم خسارت واقعی که به این غرفهها ازلحاظ ریالی واردشده بیش از چند برابر است بیمه یک مکانیسم ارزان و راحت است که میتواند خسارتها را در کوتاهترین زمان جبران کند البته به شرطی که نسبت به قوانین آن آگاهی کافی وجود داشته باشد.
*مردم با آگاهی کامل نسبت به صنعت بیمه اقدام کنند
مدیر روابط عمومی بیمه آسیا اجباری شدن بیمه برای افراد را نوعی بیاحترامی به شعور مردم دانست و گفت: مردم باید با آگاهی کامل نسبت به صنعت بیمه اقدام کنند. انواع پروژهها تا کوچکترین اتفاقات بیمه برای آنها وجود دارد و نمیتوان در این مسیر اجباری در کار باشد. محمود افشاری تصریح کرد: رخدادهای همچون فرونشست زمین، زلزله، طوفان و سیل مشمول قوانین بیمهای میشوند و منازل مسکونی و انواع واحدهای تجاری میتوانند از آن استفاده کنند اما بسیاری از این موضوع بیاطلاع هستند. اوتأیید کرد: بیمه آسیا با توجه به اینکه بزرگترین بیمه خصوصی و دومین شرکت بیمهای در کشور بهحساب میآید تلاش کرده است تا در زمان وقوع خسارت سریع وارد عمل شود چراکه عملکرد مناسب یک شرکت بیمهگر این است که در زمان وقوع خسارت در کوتاهترین زمان جبرانها صورت گیرد. افشاری اظهار کرد: برخی مواقع بویژه در وقوع زلزله به دلیل اینکه افراد توجهی به بیمه نداشتهاند محدودیتهایی برای عملکرد شرکتهای بیمهای به وجود میآورند مثلاً در زلزله کرمانشاه بخش زیادی از مردم بیمه نداشتند و دست حمایتی بیمه عملاً در خدمترسانی کوتاه بود.