میدان احمدآباد، بزرگراه شهید خرازی و خیابان دانشگاه آلودهترین نقاط شهر
این روزها در حالی میبینیم سالمندان و کودکان در سطح شهر تردد میکنند که اکثر آنها ماسکهایی بر صورت زدهاند، دلشان برای یک نفس عمیق از هوای پاک تنگ شده و سؤال اینجا است که چرا با وجود کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا در کشور و تکالیف بالادستی هنوز نتوانستهایم با غول آلودگی هوا مقابله کنیم؟
این روزها در حالی میبینیم سالمندان و کودکان در سطح شهر تردد میکنند که اکثر آنها ماسکهایی بر صورت زدهاند، دلشان برای یک نفس عمیق از هوای پاک تنگ شده و سؤال اینجا است که چرا با وجود کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا در کشور و تکالیف بالادستی هنوز نتوانستهایم با غول آلودگی هوا مقابله کنیم؟
به گزارش ایمنا، در بهار و تابستان شمردن روزهای پاک کار دشواری نیست، اما حالا در روزهایی که دیگر ماسکهای فیلتردار هم جواب نمیدهد و تابلوهای کنترل کیفیت آلودگی هوا در میدانهای شهر به مرخصی رفتهاند، هنوز کی بود، کی بود من نبودمها باعث شده تا اختلافنظر بین مسئولان و کارشناسان بر سر پیدا کردن مقصر اصلی این آلودگیها ادامه داشته باشد.
حسینعلی مرد میانسالی که به گفته خود روزها برای گرفتن اکسیژن از درختان در پارکهای شهر قدم میزند، میگوید: «وقتی در خیابان راه میروم احساس سرگیجه دارم، حالت تهوع میگیرم، بعضی روزها سوزش چشم اذیتم میکنه، آلودگی هواجسم و روح ما رو از بین برده...»
وی ادامه میدهد: «مسئولان اصرار میکنند مردم با اتوبوس رفت و آمد کنند تا آلودگی هوا کم بشه، اما وقتی اتوبوس دیر میاد، وقتی میاد تا دم در، مسافر سوار شده و با هزار مکافات باید خودمون را جا بدیم، اصلا پشیمون میشیم و برای دفعه بعد از خودرو خودمون استفاده میکنیم.»
زهرا جعفری ۴۲ ساله کارمند یکی از ادرات دولتی است: «تا دو سال پیش به محض اینکه هوا آلوده میشد، بلافاصله مدارس را تعطیل میکردند، اما حالا باید آلودگیها به مرز هشدار برسد تا مدارس را تعطیل کنند، چند روز پیش به قدری هوا آلوده بود که من حالت تهوع گرفتم، اما مدارس تعطیل نشد و بچههای ما در این هوای آلوده مجبور شدند به مدرسه بروند.»؛ «جالبتر از همه اینکه وقتی هوای شهر آلوده میشود، دستگاههایی که آلودگی هوا را نشان می دهد را خاموش میکنند، یکی از آنها در پل بزرگمهر است؛ خُب حتماً میخواهند مردم نفهمند که چه بلایی دارد سرشان میآید...»
بعد از سوخت و خودروها، پالایشگاهها، نیروگاهها و صنایع آلاینده نیز جزء متهمان غیر متحرک آلودگی هوا هستند و این در حالی است که پیش از گزارشاز اعداد و ارقام، نتیجه عملکرد مسئولان پیش چشم ما و در ریههایمان قابل درک است.
سن ناوگان اتوبوسرانی به ۵ سال میرسد
«علیرضا صلواتی»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره به ایمنا میگوید: هر روز بر تعداد خودروهای شخصی در شهر اضافه و سهم تک سرنشینها افزایش پیدا می کند به طوری که ۷۰ درصد خودروها صبح هنگام تکسرنشین هستند.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات امسال روزهای سالم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است، اظهار میکند: طی سه سال گذشته علیرغم افزایش چند برابری قیمت اتوبوس های نو، تعداد ۳۵۰ دستگاه اتوبوس یورو سه و چهار به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه و ۱۵۰ اتوبوس نیز اورهال و نوسازی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه میدهد: تعداد ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان تردد میکند که نیمی از آنها کارت معاینه فنی دریافت کردند؛ همچنین بر اساس تصمیمات مدیریت شهری، مقرر شده صبحها از پایانه اتوبوسرانی، هیچ اتوبوس دودزایی خارج نشود، البته نباید نقش کامیونها و اتوبوس های بین شهری را در آلودگی هوا نادیده گرفت.
صلواتی با بیان اینکه تعداد ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال در شهر اصفهان وجود دارد که باید از رده خارج شود، تصریح میکند: امسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از چرخه خارج شده و مابقی نیز به تدریج خارج میشود؛ البته سال ۸۹ که قیمت هر دستگاه اتوبوس ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود، کمکهای دولتی را داشتیم، اما وقتی قیمت اتوبوس به ۴۰۰ میلیون تومان رسید، کمکهای دولتی نیز قطع شد، اما با توجه به اینکه در برابر کیفیت هوای شهر مسئولیت داریم، نباید معطل کمکهای دولت بمانیم، از این رو به سمت خرید اتوبوسهای بیش از یک میلیارد تومانی رفتهایم.
وی اضافه میکند: با توجه به اینکه قول دادهایم سن ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان را تا سال ۱۴۰۰ به پنج سال برسانیم، در صدد هستیم تا پایان امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی عرضه کنیم.
صلواتی با بیان اینکه در کشور ما سیاستی که طی دو دهه گذشته وجود داشته، تشویق به استفاده از خودرو شخصی بوده و این روال باید باز گردد، اظهار میکند: طرح زوج و فرد خودروها باعث شد تعداد زیادی از شهروندان به سمت خرید خودرو دوم یا موتورسیکلت بروند، از این رو در آیندهای نزدیک طرح محدودیت ترافیکی را در شهر اعمال خواهیم کرد.
آلودهترین نقاط شهر کجاست؟
«بابک صادقیان»، رییس اداره امور آزمایشگاههای حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اعلام اینکه هر سال در ماههای آبان، آذر و دی با توجه به وضعیت خاص هواشناسی، شرایط ویژه ای را با توجه به افزایش غلظت آلاینده های هوا تجربه میکنیم، خاطرنشان میکند: امسال خوشبختانه آلودگی هوا در شهر اصفهان کمرنگتر از سالهای گذشته اتفاق افتاد، در واقع سال گذشته سکون، پایداری هوا و اینورژن را از اوایل آبان تجربه کردیم و شرایط بسیار خاصی داشتیم، در حالی که امسال آبان را حتی با چند روز پاک پشت سر گذاشتیم و شرایط آلودگی هوا از هفته اول آذرماه آغاز شد.
وی در پاسخ به این سؤال ایمنا که چرا پس از گذشت پنج سال از طرح جامع کاهش آلودگی هوا، همچنان مهمترین شهر گردشگری ایران برای کاهش آلودگی هوا درجا میزند، میگوید: عملیاتی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا از اواخر سال ۹۲ کلید خورد و به صورت جدی برخی اقدامات از جمله تبدیل سوخت نیروگاهها از مازوت به گاز طبیعی، اصلاح سوخت مصرفی بنزین و گازوئیل ناوگان حمل و نقل و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی انجام شد که تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشت.
رییس اداره امور آزمایشگاههای حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید میکند: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در ۳۸ محور تعریف شد که از سال ۹۵ تاکنون با توجه به برخی از مشکلات زیرساختی، کمبود اعتبارات و نبودن موضوع آلودگی هوا در اولویت کاری مدیران، تعلل زیادی در اجرای برنامه ایجاد شد؛ البته طی سالهای اخیر به کیفیت و آنالیز دورهای سوخت بنزین و گازوئیل توجه ویژه شده و در حال حاضر کارشناسان حفاظت محیط زیست به صورت نامحسوس، جایگاههای سوخت را آنالیز و نمونهگیری میکنند.
صادقیان با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در سه ماه اخیر با توجه به ماده دو «قانون هوای پاک» ورود جدی به میزان گوگرد گازوئیل توزیعی در جایگاهها داشته است، اظهار میکند: بر اساس بررسیهای انجام شده، باید گفت گوگرد بنزینی که در شهرهای اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد و چند شهرستان اطراف توزیع میشود، در حد مجاز است.
وی در خصوص آلودهترین نقاط شهر اصفهان، تصریح میکند: در نقاطی از شهر که شاهد تردد چشمگیر خودروها و گرههای ترافیکی هستیم تا فاصله ۵۰۰ متری آن آلودگی تا حد زیادی وجود دارد و بر اساس اطلاعات به دست آمده، میدان احمدآباد، بزرگراه شهید خرازی و خیابان دانشگاه آلودهترین نقاط شهر به شمار میرود .
رییس اداره امور آزمایشگاههای حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه میکند: اعلام وضعیت کیفی هوا صرفا با استفاده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا انجام نمیشود، بلکه ایستگاههایی در ورودی و خروجی شهر وجود دارد که میزان آلودگیها را اعلام میکند؛ بر اساس آمارهای موجود، روزانه ۲.۸ میلیون لیتر بنزین در اصفهان مصرف میشود و در واقع هر اصفهانی ۱۹ گرم ذرات معلق در ۱۰ درصد مساحت شهر (نقاط مرکزی)، به آسمان شهر اضافه میکند که یکی از دلایل تمرکز آلودگی هوا در مرکز شهر، همین آمار است.
راهکار کاهش آلودگی هوا، همافزایی بین بخشی
«سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهور استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه برای عملیاتی شدن راهکارهای کاهش آلودگی هوا باید همافزایی بین بخشی وجود داشته باشد، میگوید: تک تک شهروندان باید به موضوع مهم کاهش آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان توجه داشته باشند؛ اگر همه نهادها به وظایف خود عمل میکردند، بسیاری از مشکلات رفع میشد.
رییس پلیس راهور استان اصفهان ادامه میدهد: در آبانماه امسال نسبت به آبان سال گذشته ۴۰ درصد افزایش آمار مراجعهکنندگان به مراکز معاینه فنی خودروها افزایش یافته که اگر اقدامات پلیس و پیشگیری از تردد خودروهای فاق معاینه فنی نبود، شاهد این آمار نبودیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا همچنان دوربینهای ثبت تخلف، جرایم مربوط به نداشتن معاینه فنی را اعمال نمیکند، تصریح میکند: کُد ترافیکی و سیستمی که برای ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی باید تحویل اصفهان شود، هنوز انجام نشده و وزارت کشور باید این مشکل را حل کند؛ مسئولان نباید فقط به فکر پایتخت باشند بلکه باید به سایر کلانشهرها نیز توجه کنند.