"زواره"؛ پیش به سوی رونق گردشگری مذهبی

زواره شهری با قدمتی ‌بیش از هزار سال در مجاورت کویر مرکزی ایران‌ در شمال شرق شهر اصفهان چند سالی است که رنگ و بوی گردشگری به خود دیده و مسئولان و حتی بعضا مردم شهر قدم در راه مرمت و از نو کردن بناهای تاریخی حتی بناهای تاریخی شخصی برداشته‌اند.

زواره شهری با قدمتی ‌بیش از هزار سال در مجاورت کویر مرکزی ایران‌ در شمال شرق شهر اصفهان چند سالی است که رنگ و بوی گردشگری به خود دیده و مسئولان و حتی بعضا مردم شهر قدم در راه مرمت و از نو کردن بناهای تاریخی حتی بناهای تاریخی شخصی برداشته‌اند.
‌به گزارش ایسنا، ‌ساختار گلی اما مستحکم بنای‌های تاریخی و منحصر به فرد این شهر، چند سالی است که در دید گردشگران داخلی و خارجی جلوه کرده و رفت و آمد به زواره(مدینه السادات طباطبایی) را شاهد هستیم. با وجود برخی محدودیت‌ها در بودجه، مسئولان نیز برای جذب گردشگر و توریست دست به کار شده‌اند. لذا تاکنون در عرض چند ماه گذشته 6 قطار گردشگری وارد این شهر تاریخی شده و گردشگران به تماشای این شهر گلی زیبا و کویری آمده‌اند.
ساخت مسجد جامع هزار ساله به عنوان اولین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام ‌در سال 551 هجری قمری در دوران سلجوقیان، وجود مسجد بن کویه یا پامنار شهر با مناره‌ای به طول 18 متر با قدمتی بیش از یک هزارسال و جلوه‌های هنر معماری چون بازار، حسینه‌های سرپوشیده و سرباز بزرگ‌ و کوچک، کویر زیبای تل شیطان، مدرسه علمیه، آب انبار(که اکنون به زورخانه شهر تبدیل شد)، مسجد کرسی،‌ ‌بنای تاریخی هشت بهشت و بقعه پیر عارف سید بهاءالدین حیدر، خانه های چهار صفه‌ای‌ ( که 200 مورد آن در حال بازسازی است) و مسجد بن کویه و مناره تاریخ قلعه ها، یخچال‌، برج و باروها چشم هر بیننده ای را خیره ‌می‌کند.
این روزها عملیات گازرسانی به ساختمان مقبره شیخ «حافظ رجب برسی» در نزدیکی روستای امیرآباد در 12 کیلومتری شمال شهر زواره در حاشیه کویر مرکزی ایران نیز آغاز شده است.
بخشدار زواره در این رابطه گفت: اداره گاز زواره گازرسانی به این مقبره را که یکی از مناطق گردشگری بخش زواره به شمار می رود؛ به طول یک کیلومتر از جاده زواره به امیرآباد اجرا می کند.
سید مهدی آموزگار افزود: این طرح با 50 میلیون تومان اعتبار در مدت 15 روز اجرا می شود.وی گفت: اجرای این طرح می تواند زمینه ای برای توسعه صنعت گردشگری مذهبی و جذب بیشتر گردشگر در بخش زواره باشد.
بخشدار زواره گفت: فراهم کردن خدمات رفاهی فرصتی برای جذب سرمایه گذار و گردشگر است.
در سال‌های اخیر گردشگرانی که برای بازدید از منطقه کویری «تل شیطان» زواره به روستای امیرآباد می آیند ساعتی را در مقبره حافظ رجب برسی سپری می کنند.
گفتنی است شیخ رجب برسی فاضل، محدث شیعه، شاعر، منشی، ادیب از عرفای اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری است که در عهد تیموریان می‌زیسته است، زادگاه این عالم بزرگوار قصبه "برس" حد فاصل شهرهای حله و کوفه در عراق است.
از شیخ رجب برسی کتاب های بسیاری در حد تفسیر و احادیث به یادگار مانده که «مشارق انوار اللیقین» در مدح حضرت امیرالمومنین علی (ع) از جمله آنهاست این کتاب به تصریح عالم حدیث شناس معاصر علامه عبد الحسین امینی صاحب کتاب "الغدیر" از کتب معتبر در بیان مناقب امام علی (ع) به شمار می‌رود.
وی از علمای نامدار قرن هشتم است که اشعار بسیاری در مدح پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) سروده، اشعاری که شیخ در کتاب «مشارق انوار اللیقین» آورده است بعضا خود سرائیده و متکی بر احادیث معتبر مسلمانان اعم از شیعه و سنی و همچنین آیات قرآن کریم است و تخلص وی در اشعارش حافظ بوده است.
بقعه شیخ رجب برسی واقع در محل معروف «بهشت آباد» نزدیک روستای امیر آباد زواره است. این بقعه که ظاهرا در قرن نهم هجری با خشت و گل بنا شده بود؛ در اواخر قرن سیزدهم هجری به وسیله «جعفر عصار زواره‌ای» با آجر تجدید بنا شده است.
بنای مقبره شیخ حافظ رجب برسی در سال های اخیر به دلیل شکست و ترک های فراوان تخریب و بنای جدیدی با آجر و سیمان ساخته شد.
مقبره حافظ رجب برسی در بین مردم زواره به «شیخ» معروف است. در این بقعه حافظ شیخ رضی الدین رجب بن محمد بن رجب برسی حلی مدفون است که حفاظ حدیث و فقیه و از بزرگان شیعه، صوفی، ادیب و شاعر قرن هشتم و نهم هجری بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار